سلامت نیوز : كارشناس ارشد كاهش تقاضای مواد مخدر سازمان ملل متحد با مرتبط دانستن مصرف مواد مخدر با معضل ایدز گفت :بیش از 60 درصد بیماران ایدز در ایران از طریق تزریق مواد مخدر به این بیماری مبتلا شده اند.
 
به گزارش ایرنا گلاره مستشاری در نشست خبری سازمان ملل متحد افزود: معتادان تزریقی حتی اگر تزریق آنها به صورت مشترك نباشد، در خطر ابتلا به شیوع بیماری اچ آی وی هستند زیرا این افراد در طول عمر خود حداقل یكبار از تزریق مشترك خصوصا در دفعات اول استفاده می‌كنند.
وی ادامه داد: این خطر در میان زنان معتاد بیشتر است زیرا تزریق عمل سختی است و نیاز به كمك افراد دیگر دارد بنابراین امكان تزریق مشترك بیشتر خواهد شد.
كارشناس ارشد كاهش تقاضای مواد مخدر سازمان ملل متحد گفت: علاوه بر این دیگر مصرف كنندگان غیر تزریقی مواد مخدر نیز در معرض ابتلا هستند و خطر ابتلای آنها چند برابر گروههای عمومی جامعه است.
مستشاری افزود: مصرف آمفتامین ها مانند مواد مخدر شیشه نیز بدلیل اینكه افراد مصرف كننده تحت تاثیر این مواد، به رفتارهای پر خطر روی می آورند، به گسترش ایدز می انجامد.
وی ادامه داد: ضمن اینكه 50 درصد مصرف كنندگان مواد مخدر متاهل هستند و اگر به هر دلیلی به ایدز مبتلا شوند، می توانند این بیماری را به همسران خود منتقل كنند.
كارشناس ارشد كاهش تقاضای مواد مخدر سازمان ملل تاكید كرد: یكی از مهمترین برنامه های دولت ایران و دفتر كاهش تقاضای مواد مخدر سازمان ملل متحد این است كه از گسترش ابتلای همسران افراد معتاد به ایدز جلوگیری شود.
وی در مورد پوشش بیمه ای افراد مبتلا به ایدز، گفت: خوشبختانه وزارت رفاه در این خصوص مصوب كرده كه تمامی این بیماران از خدمات و پوشش كامل بیمه ای بهره مند شوند.
مستشاری افزود: دولت ایران داروهای مورد نیاز افراد مبتلا به ایدز را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می دهد و كمك سازمان ملل در این زمینه نیز در خصوص استفاده بهینه از این داروهاست.
وی با بیان اینكه كمكهای سازمان ملل بیشتر از نوع مساعدت فنی است تا سرمایه گذاری سخت افزاری، ادامه داد: وظیفه این سازمان كمك به بهبود مدیریت و كمك به جذب بودجه های بیشتر بین المللی و استفاده درست و هدفمند از این منابع مالی محدود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha