سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 286365

در بهمن ٩٧ بعد از انتشار بوی نامطبوع در تهران یادداشت زیر را نوشتم که دنبال بوی بد نباشید دنبال ترکیب گاز متصاعد شده باشید، کو گوش شنوا !

بوی بد در تهران و احتمال وقوع زلزله

سلامت نیوز-*فریبرز ناطقی الهی: در بهمن ٩٧ بعد از انتشار بوی نامطبوع در تهران یادداشت زیر را نوشتم که دنبال بوی بد نباشید دنبال ترکیب گاز متصاعد شده باشید، کو گوش شنوا !

به گزارش سلامت نیوز، خبرآنلاین در ادامه نوشت: مجدادا این یادداشت را برای دقت بیشتر عزیزان و مسیولین شهری در اینجا عینا می آورم!  این به معنی امدن حتمی زلزله نیست ولی نیاز به مطمئن شدن دارد!  به هر حال سالهاست ما منتظر زلزله محتمل و بالای ٧/١ در تهران هستیم که با گذشت هر چه بیشتر از زمان وقوع ان یعنی حدود ١٥٨ سال از  اخرین زلزله در این پهنه می بایستی انتظار زلزله های بالای ٧/٢ یا .... را داشت.

در ضمن یاد اور شوم ٠/١ بمعنی یک دهم اضافه در انرژی نیست و مقدار تصاعدی آن است که نابود کننده خواهد بود. متاسفانه بررسی های عزیزان را که هنوز از این پدیده با نام "بوی بد" یاد می کنند و بدنبال مراکز احتمالی و یا کانون های انسان ساز تولید "بوی بد" و نه به دنبال ترکیب گازهای طبیعی ساز برخی کانون های خطر همانند زلزله و یا انفجارات یا ... می باشند و از سوی دیگر هم بسیار پراکنده هر دستگاه برای خود اقدام می نماید!
مطالعات این عزیزان را بنده قبول ندارم، اگر اجازه بفرمایند با مساعدت دستگاههای مسئول (شهرداری، شورای شهر، اتش نشانی، محیط زیست و ،،،) می توانیم  یک بررسی دقیقر داشته باشم. دو سری برنامه موازی در نظرم هست: منشا انسان ساز و منشا طبیعی که هر دو باید بصورت موازی جلو رفته و با مطالعه معکوس "تیوری پولوم" انشا الله به کانون اصلی و منشا ان دستیابی پیدا کنیم. انشا الله.

این یادداشت به بهانه پخش شدن بوی نامطبوع در بخشی از تهران، تقدیم می‌شود. بله او در کمین است، در میان مسایل گوناگون کشور اعم از اقتصادی و فرهنگی و .... موضوعی در حال فراموشی است و انهم زلزله و زلزله شهرهای بزرگ کشور است ! چندی نه خیلی دور حدود یکسال پیش، زلزله ای گوشه ای از این اب و خاک را در نوردید و سپس یک تکان هم برای یاد اوری خودش در تهران به رخ کشید که من هستم و منتظر دستور !
پدیده فراموشی، نعمت بزرگی است از سوی پروردگار،  در غیر این صورت همه چیز پس از یک اتفاق بد میبایستی توقف و از کار می افتاد، بله شکر این نعمت بر همه واجب است و شاید شکر ان هم همین ایجاد امادگی و یاد گرفتن از درسهای سوانح بد گذشته، برای ایستادگی و مقاومت در برابر انها می باشد.

حرکت اب زیر زمینی از شمال به جنوب و گسلهای شناخته شده G و گاها ناشناخته فرضی g در سنگ بستر زیر تهران همانند شکل زیر خواهند بود. در همین لایه ابرفتی تعداد زیادی چاه های قدیمی و جدید فاضلاب و پوشش وسیعی از نخاله های ساختمانی تهران قدیم با خلل و فرج زیاد که عملا این مثلث را به یک فضای متراکم  از انباشت فاضلاب، مواد متعفن، ترکیبات شیمایی بازمانده و .... که همگی "تا حدودی"  نه بصورت کاملا محبوس ولی در قالب گازهای تجزیه شده و یا اماده تبدیل به گاز برای تبدیل شدن به نشت و بحرکت در امدن می باشند که فقط نیازمند عاملی برای جاری شدن، همانند گازهای بی بوی متان، ردان و ... که در زلزله ها مطرح است، می باشند را می توان تصور کرد. لذا بدنبال صرفا بو گشتن امری غیر علمی و بسیار غلط خواهد بود!

گاز بی بوی در حال گذر از فضای متعفن زیرین، روی زمین در قالب هر بویی قابل شنیدن خواهد بود! همانند گوگرد یا فاضلاب یا ... همانطور که افراد مختلف بوهای مختلفی در مناطق مختلف شهر استشمام کرده و گزارش نمودند !!!  در ضمن این بو در بخشی از منطقه مرکزی، جنوب و جنوب غربی بیشتر به مشام رسید که عملا با لایه ضخیم تر ابرفت و اصل تراکم پذیری مواد متعفن در همان مناطق هماهنگی لازم را در مدل فرضی نشان داده شده در شکل دارا می باشد.

همین مطلب علت بوی بد دایمی در ابتدای اتوبان تهران-قم، نرسیده به فرودگاه بین المللی نیز می باشد؛ ابرفت ضخیم، جریان اب و فاضلاب به ان منطقه (شمال به جنوب) و بلاخره بوی نامطبوع.  همانگونه که در خبر همشهری عرض کردم، بو ! شاخص خوبی برای ارزیابی ارتباط پدیده و فعالیت گسلهای زلزله در منطقه نمی باشد و باید بدنبال ترکیب شیمیایی گاز متصاعد شده بود،  چه بسا که گازهای ازاد شده بی بو و طعم مثلا متان و ... ازگسلها، فعال بوده و با ترکیب با این بستر متعفن، منطقه وسیعی را تحت تاثیر قرار داده باشد! بعید دیده میشود که جاری شدن یک بشکه از گازی در یک نقطه از تهران بزرگ چنین توانی را برای الوده کردن چنین وسعت بزرگی از شهر را داشته باشد.

*رییس سابق انجمن مهندسی زلزله ایران و استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha