چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 28638
  سلامت نیوز : به گفته وزیر بهداشت و درمان، سیگارهای قاچاق که بدون برچسب و علائم هشداردهنده هستند دارای مواد رادیواکتیو هستند که ضرر و زیان آنها در افراد بسیار زیاد است.
مرضیه وحید دستجردی، در حاشیه همایش روز جهانی بدون دخانیات درباره سیگارهای لایت و میوه‌ای گفت: سیگارهای لایت و میوه‌ای و عناوینی از این قبیل همگی تقلب است. اشکال مختلف سیگار نکوتین دارند واز مواد سمی استفاده شده است. از طرف دیگر مضرات سیگارهای قاچاق بسیار بیشتر از سیگارهای داخل هستند. سیگارهای قاچاق که بدون برچسب و علائم هشداردهنده هستند دارای مواد رادیواکتیو هستند که ضرر و زیان آنها در افراد بسیار زیاد است.

او همچنین آماری درباره افزایش سیگاری ها و قلیان کش های ایران ارائه داد: بر اساس آمار سال 86 حدود 2/12 درصد جمعیت کشور مواد دخانی مصرف می‌کنند، همچنین 23 درصد مردان و 8/1 درصد زنان دخانیات مصرف می‌کنند. این آمار مربوط به افراد بالای 15 سال است. در مورد افراد 13 تا 15 سال نیز بررسی کوچکی انجام شده که بر اساس این بررسی حدود سه درصد جمعیت 13 تا 15 سال کشور مصرف مواد دخانی دارند.

وزیر بهداشت با هشدار نسبت به افزایش مصرف قلیان گفت: "مردم باید بدانند که عوارض استعمال قلیان بسیار بیشتر از سیگار است و هر وعده قلیان معادل استعمال 70 تا 100 نخ سیگار است. همچنین قلیان باعث انتقال بیماری‌هایی مانند هپاتیت، ایدز و سل می‌شود. آمار سرطان‌های زبان، حنجره و حلق در استعمال قلیان بسیار بالاست.

خانم وزیر همچنین درباره بیماری های نشات گرفته از دخانیات گفت: حدود 85 تا 90 درصد سرطان‌های ریه، 75 درصد بیماری‌هایی مانند برونشیت مزمن، 25 درصد بیماری‌های قلبی و همچنین عامل 15 تا 20 نوع سرطان مواد دخانی هستند. پوکی استخوان، بیماری‌های کلیوی، شنوایی، بینایی و زخم‌های گوارشی نیز از جمله عوارض استعمال دخانیات هستند.

دستجردی با بیان اینکه افراد سیگاری سالانه هزار و 700 میلیاردتومان دود می‌کنند، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد چندین برابر این رقم صرف عوارض ناشی از سیگار می‌شود. در مجموع بار مالی افراد سیگاری سالانه سه هزار و 400 میلیارد تومان است که مقدار زیادی از آن را دولت می‌پردازد.

وزیر بهداشت همچنین درباره قانون مبارزه با دخانیات گفت: قانون جامع کنترل دخانیات در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و تکلیف همه دستگاه‌ها در آن مشخص شده است. آنچه که جای خالی آن در اجرای قانون کنترل جامع دخانیات به چشم می‌خورد حضور همکاری‌های بین‌بخشی است. بر اساس بررسی‌های مختلف متوجه شدیم که نقش‌های تعریف شده برای هر یک از دستگاه‌ها در اجرای قانون کنترل و مبارزه ملی با دخانیات کاملا به آنها القاء نشده است. به این منظور تشکیل کارگروه‌های تخصصی فعال تصمیم‌گیری شد. این کارگروه‌ها جلسات متعددی را با دستگاه‌های مختلف برگزار کردند. با توجه به تشکیل کارگروه‌های تخصصی و تعریف وظایف دستگاه‌های مربوطه اکنون می‌توان جلسات ستاد کشوری مبارزه با دخانیات را تشکیل داد. در این زمینه باید عزم ملی وجود داشته باشد چرا که وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند به اهداف قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات دست یابد. در این زمینه همه دستگاه‌ها باید به صورت جهادی پیش بروند تا تقاضای مربوط به دخانیات چه در سیگار و چه در قلیان پایین آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha