عمل جراحی چاقی معده، یکی از راهکارهای پیشنهادی برای کاهش وزن است اما باید دید چه کسانی مجاز به انجام این عمل هستند.

چه کسانی می‌توانند عمل جراحی چاقی معده را انجام دهند؟

سلامت نیوز:عمل جراحی چاقی معده، یکی از راهکارهای پیشنهادی برای کاهش وزن است اما باید دید چه کسانی مجاز به انجام این عمل هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اضافه وزن و چاقی همواره یکی از دغدغه‌های مهم افراد بوده است. تغییر شیوه زندگی، پرخوری، کم تحرکی و استفاده بسیار از فست فودها سبب شده تا افراد بیش از حد معمول افزایش وزن داشته باشند  که سبب آزردگی‌شان می‌شود. از این رو تلاش می‌کنند تا از هر راه ممکن به وزن مطلوب خود برسند؛ یکی از روش‌هایی که این روزها بسیار رایج شده است، جراحی معده است برای کاهش حجم آن است تا اشتهای فرد برای خوردن غذا کم شود؛ اما باید دید چنین عملی تا چه اندازه می‌تواند قابل اعتماد باشد چرا که عمل جراحی کاهش وزن معمولاً آخرین راه حل برای افراد بزرگ چاق است که طی ده‌ها سال نتوانسته‌اند وزن خود را کنترل کنند و تلاش‌های زیادی برای کاهش وزن نداشته‌اند.‌


ناگفته نماند که اکثر پزشکان از ترس اینکه ممکن است این کار رشد بیماران نوجوان و جوان را تهدید کند، تمایلی به در نظر گرفتن عمل جراحی برای آنان ندارند. اما آکادمی اطفال آمریکا (AAP) می گوید، تعداد بیشتری از جوانان، از جمله نوجوانان چاق، باید تحت عمل جراحی چاقی قرار بگیرند که به هر شکلی، بتوانند حجم معده خود را کم کرده و در نتیجه میزان غذای خود را کاهش دهند.


به گزارش این آکادمی، جراحی فوق در نوجوانان بی‌خطر است، علاوه بر این منجر به کاهش سریع وزن می‌شود که ممکن است چندین سال زمان ببرد؛ دیابت و فشار خون بالا که از عوارض جانبی چاقی هستند، پس از عمل از بین می‌روند. حتی در کودکان زیر ۱۲ سال که جراحی کاهش وزن داشتند، ادعا می‌شود که هیچ تأثیر منفی بر رشد ندارد. پس از عمل، بیماران باید از خوردن غذاهای چرب و مصرف زیاد قند پرهیز کنند زیرا بدون شک سلامتشان به خطر می‌افتد.


عمل جراحی همچنین سبب اختلال در بیمارانی می‌شود که مواد مغذی حیاتی دریافت می‌کنند، زیرا آنها می‌توانند مقدار محدودی از مواد غذایی را مصرف کنند. به گفته برخی از پزشکان، جوانانی که بلوغ را پشت سر نگذاشته‌اند، ممکن است بلوغ کافی برای درک پیامدهای تغییر در جراحی را نداشته باشند.


دکتر آرمسترانگ، استاد جراحی کودکان در دانشگاه دوک ایالات متحده معتقد است؛ كودكان دارای چاقی شدید زودتر از كودكان با چاقی كمتر دچار بیماری‌هایی از جمله دیابت، فشار خون بالا، بیماری كبد چرب و آپنه خواب می‌شوند. چاقی یک عامل خطر برای چندین بیماری بهداشتی مزمن ویرانگر از جمله دیابت نوع دو، سکته های قلبی ، حمله قلبی و حتی انواع خاصی از سرطان است ، که پیشگیری را در اوایل زندگی مهم می کند.
مطالعات نشان داده است که کودکان ۵ ساله که اضافه وزن دارند، چهار برابر احتمال چاقی در سن ۱۴ سالگی نسبت به کودکان با وزن طبیعی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha