سلامت نیوز : نتایج مطالعات اخیر در کشورمان نشان می دهند که عفونت های خونی،عفونت محل عمل جراحی، دستگاه ادراری و دستگاه تنفسی به ترتیب با 6/45‌، 1/31‌، 9/18‌، 4/14 درصد شایعترین عفونت های بیمارستانی در کودکان است.
شهرام عبدلی اسکویی فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: عفونت های بیمارستانی عارضه عمده مراقبت های بیمارستانی در بالغین و کودکان است كه به عنوان یکی از مشکلات مهم پزشکی امروز شناخته می شود.

وی افزود: عفونت بیمارستانی به عفونتی اطلاق می شود که بیمار در هنگام بستری در مرکز درمانی و بیمارستانی علایمی از بیماری عفونی را از خود بروز نداده و یا در دوره کمون هیچ بیماری نداشته باشد و در واقع افراد بستری شده ارگانیسم های عامل عفونت را از محیط بیمارستانی می گیرند.

عبدلی گفت: در یکی از مطالعات اخیر چگونگی شیوع و بروز عفونت های بیمارستانی در کودکان مورد بررسی قرار گرفت که بر طبق آن چهار عفونت مهم و شایع بیمارستانی در کودکان مشخص شد.

این فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان تأکید کرد: نتایج این تحقیق که به نتایج مطالعات دیگر نزدیک و مشابه بود نشان داد که عفونت خونی با 6/45 درصد، عفونت محل عمل جراحی با 1/31 درصد، عفونت دستگاه ادراری با 9/18 درصد و عفونت دستگاه تنفسی با 4/14 درصد به ترتیب شایعترین عفونت های بیمارستانی در کودکان است.

وی با بیان اینکه میزان کلی عفونت های بیمارستانی مورد بررسی حدود 2 مورد به ازای هر 100 نفر بستری بیمارستانی بود تصریح کرد: متوسط مدت زمان بستری کودکان در بیمارستان حدود 30 تا 40 روز بود و بیشترین عفونت هم به ترتیب در بخش آنکولوژی PICU، NICU و جراحی مشاهده شد.

عبدلی خاطر نشان کرد: با استفاده از نتایج مطالعات اخیر می‌توان در جهت برنامه ریزی های پیشگیرانه و درمان آتی برای کاهش بار عفونت های بیمارستانی اقدام نمود.

*عدم پیشگیری از عفونت های بیمارستانی موجب انتشار بیماری های عفونی در جامعه می شود

در ادامه علیرضا نصیبی متخصص بیماری های عفونی افزود: عفونت های بیمارستانی از معضلات مهم و عمده بیمارستان ها و مراکز درمانی است که عوارض آن بسیار قابل توجه و پرهزینه است.

وی با اشاره به اینکه عدم پیشگیری از عفونت های بیمارستانی موجب انتشار بیماری های عفونی در جامعه می شود تصریح کرد: علاوه بر مورد فوق پیشگیری نکردن به موقع از عفونت های بیمارستانی مدت زمان بستری بیمار در بیمارستان را افزایش داده و موجب بالا رفتن هزینه های درمان و میزان مرگ و میر مبتلایان می شود.

نصیبی یادآور شد: عفونت های بیمارستانی امروز یک مشکل مهم ملی و جهانی تلقی می شود و برای جلوگیری از آن باید برنامه ریزی های دقیق و مناسب تدوین شده و تصمیم گیری های لازم نیز اتخاذ شود.

وی خاطرنشان کرد: ارتقای آگاهی بیماران و به ویژه کادر درمانی بیمارستان و مرکز درمانی و مدیریت صحیح و کنترل به موقع عفونت ها می تواند به کاهش یا جلوگیری از عفونت های بیمارستانی کمک زیادی بکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • اکبر ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    0 0
    با سلام فرزند سه ساله ام را بعد از اینکه تب کرد به بیمارستان بردم و آزمایش میزان CRP را 90 نشان داد که پزشک مربوطه که بسیار مجرب می باشد این مقدار را بدلیل وجود عفونت خونی عنوان کرد ولی با توجه به رفع تب و عدم داشتن علائم سرماخوردگی از بستری ایشان خودداری نمود و یک شربت آننتی بیوتیک ( کوتریموکسازول ) تجویز کرد و استفاده از آن را منوط به تب مجدد کرد . بعد از حدود 10 روز مجددا تب شدید ( حدود 40 درجه ) گرفت که شربت مذکور هم افاقه نکرد . لطفا نظر دهید ممنونم