درست در شرایطی كه وضعیت آلودگی هوا در پایتخت به جایی رسیده بود كه شهردار تهران در وصفش گفت اگر باران نباریده بود باید شهر تخلیه می‌شد، باران به داد پایتخت‌نشینان رسید. اما هنوز سپاه طبیعت در مورد بوی نامطبوع تهران به یاری شهروندان نیامده است.

چرا مسوولان به بوی نامطبوع و ازدحام مترو تهران بی‌توجهند؟

سلامت نیوز:درست در شرایطی كه وضعیت آلودگی هوا در پایتخت به جایی رسیده بود كه شهردار تهران در وصفش گفت اگر باران نباریده بود باید شهر تخلیه می‌شد، باران به داد پایتخت‌نشینان رسید. اما هنوز سپاه طبیعت در مورد بوی نامطبوع تهران به یاری شهروندان نیامده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،در حالی كه سال گذشته فقط در یك تاریخ بوی نامطبوع تهران، شهر را درنوردید امسال این اتفاق به دفعات تكرار شده است تا جایی كه محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران از بی‌توجهی مسوولان به انتشار بوی نامطبوع و ازدحام در مترو گلایه كرد. جالب اینجاست كه استاندار تهران اینك و در حالی كه یك‌سال از مشخص شدن نداشتن وسیله سنجش سپری شده بود گفته است، شهرداری تهران را مكلف كرده‌ایم دستگاه سنجش بو خریداری كند.


هاشمی در جلسه علنی شورای شهر با بیان اینكه در هفته گذشته شاهد دو اتفاق ساده و تكراری از نظر مسوولان در سطح شهر تهران بودیم، گفت: واقعه اول انتشار مجدد بوی نامطبوع در فضای تهران بود و واقعه دوم، ازدحام شدید در برخی ایستگاه‌ها و قطارهای مترو كه درباره هیچ یك از این دو واقعه شاهد تحرك خاص، ابتكار یا فعالیت ویژه‌ای از سوی مسوولان اجرایی نیستیم و به همین دلیل احساس كردم شاید این وقایع از نظر مسوولان ساده و تكراری به نظر برسد.


پیروز حناچی، شهردار تهران نیز با اشاره به وضعیتی كه پایتخت گرفتار آن شده، گفته است: تمركزگرایی در تهران به حدی است كه آلودگی هوا در این شهر به نقاط خطرناكی رسیده و این آلودگی از عدد خطرناك ۲۰۰ پی‌پی‌ام نیز عبور كرد. او در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به اتفاقی كه محسن هاشمی نیز از آن گله كرده اشاره كرد و گفت:

امروز افزایش جمعیت در شهرهای اطراف تهران بسیار بالاتر از محدوده داخل پایتخت است و همین موضوع حمل و نقل را در تهران به عنوان یك معضل و چالش جدی مطرح می‌كند. چالش‌هایی كه تا قبل از این وجود داشت، پس از افزایش قیمت بنزین شدیدتر نیز شد. در هفته‌هایی كه از افزایش قیمت بنزین گذشته بین ۱۲ تا ۱۳ درصد به بار حمل و نقل عمومی در مترو اضافه شده است.


این اظهارات در حالی مطرح شد كه محسن هاشمی در توضیح همین وضعیت كه موجب نارضایتی مردم شده است، توضیح داد: اگر مسوولان نگاهی متفاوت به این وقایع داشتند طبیعتا می‌توانستند با اقدامات اجرایی و پیگیری مستمر آنها را حل كنند، اما بی‌تفاوتی و كرختی نسبت به مشكلات، بزرگ‌ترین آسیبی است كه می‌تواند یك مدیریت را دچار كند.

هاشمی با بیان اینكه در حوزه بوی نامطبوع شهر، حدود یك‌سال است كه شاهد پاس‌كاری موضوع و فرافكنی آن به یكدیگر از سوی مسوولان مربوطه هستیم و تكلیف قطعی موضوع مشخص نمی‌شود، گفت: سه مساله پسماند، فاضلاب و نشت گازهای زیرزمینی به عنوان عوامل احتمالی بوی نامطبوع معرفی شده‌اند كه دست‌كم در حوزه پسماند مدیریت شهری مسوول است و تاكنون با وجود همه شعارها و وعده‌هایی كه در دهه‌های گذشته داده شده، مساله پسماند تهران بدون تفكیك و به صورتی غیربهداشتی جمع‌آوری و در كهریزك دفن می‌شود و معضل آلودگی هوا، روان‌آب‌ها، آسیب‌های اجتماعی ناشی از زباله‌گردی و مسائل دیگری را ایجاد می‌كند، در حالی كه اگر یك طرح اصولی در حوزه پسماند اجرا می‌شد، مانند بسیاری از شهرهای توسعه‌یافته جهان، هیچ یك از این مسائل به وجود نمی‌آمد.

هاشمی همچنین در مورد مساله ازدحام در مترو و كمبود قطار كه با افزایش قیمت بنزین شدیدتر نیز شده، گفت: چندین سال است كه با وجود مصوبات مثبت دولت، اقدام اجرایی موثری برای تامین واگن برای متروی تهران صورت نمی‌گیرد و موضوع در هزارتوی بروكراسی بین دستگاه‌های مختلف سرگردان مانده است كه امیدواریم با جلسه مثبت هفته گذشته از این هزارتو خارج شویم و واگن تامین شود، اما باید بدانیم وظیفه مدیران ارشد دستگاه‌ها در این شرایط انجام پیگیری‌های ویژه، به خرج دادن ابتكار عمل و پذیرفتن ریسك تصمیم‌گیری است و اگر قرار بود همه مسائل به صورت عادی توسط دستگاه‌ها حل‌وفصل شود، اصولا چه نیازی به مدیران ارشد وجود داشت و چرا باید مردم این همه هزینه را برای فعالیت مدیران ارشد متحمل شوند؟ رییس شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود افزود:

انتظار شهروندان از مدیران ارشد آن است، در زمانی كه امكان به نتیجه رسیدن اقدامات از طرق طبیعی وجود ندارد، وارد عمل شده، مسوولیت بپذیرند و گره‌گشایی كنند نه آنكه با روزمرّگی و كرختی، گرهی دیگر را بر مشكلات جامعه بیفزایند، البته این به معنای آن نیست كه مسوولیت مشكلات فعلی جامعه را فقط متوجه دولت كنیم، بلكه نظام بروكراسی ما دچار یك ناكارآمدی مزمن و همیشگی بوده است كه افزایش مشكلات خارجی و تحریم‌ها، موجب شده كه تاثیرات آن افزایش یابد و همه دستگاه‌ها و مسوولان، در مشكلات امروز سهیم‌اند و فرافكنی شخصیت‌ها و مسوولان مختلف موجب نمی‌شود كه مردم حساب بخشی از مسوولان را از وضعیت موجود جدا كنند.

در همین حال و بر اساس  انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران درباره نتایج و تصمیمات اتخاذ شده در جلسه بررسی منبع یا منابع بوی نامطبوع تهران توضیح داد و گفت: در این جلسه سه نوع گاز تشخیص داده شده كه به ترتیب SO۲ و SH۲ و با احتمال كمتری آمونیاك بوده، البته متهم اصلی هنوز مشخص نشده است.

او با اشاره به مولفه‌هایی كه در این ارزیابی‌ها مورد توجه قرار گرفته است، افزود: در این جلسه مقرر شد، سیمان شهرستان ری از سوخت گاز استفاده كرده و استفاده از مازوت (نفت كوره) را متوقف كند. همچنین حفاظت محیط زیست استان تهران نیز باید تمامی صنایع در حول و حوش جنوب تهران را مورد سنجش قرار دهد و خروجی آلاینده‌های آنها را پس از سنجش ظرف مدت یك‌ماه در گزارشی به این جلسه ارایه كند. استاندار تهران همچنین در این باره تاكید كرد: كارگروه علمی نیز عوامل ۲۰‌گانه منشأ بو را در گزارشی ظرف ۱۰ روز باید ارایه دهد؛ همچنین شهرداری تهران مكلف به خرید دستگاه‌های سنجش آلاینده‌های گاز شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha