بسیاری از مواقع، زمانی که از مهاجران صحبت می‌کنیم، خودمان را مجبور به صحبت کردن در مورد لحظاتی به شدت سخت می بینیم، گرفتار شده در روایت بحران. کسانی که در لیبی خود را تحت بازداشت می‌یابند، قاچاق شده در پشت کامیون‌ها، به دنبال زندگی جدید به دور از دولت‌های شکست خورده، درگیری و فاجعه.

به رسمیت شناختن مهاجرت مزیتی است که به همگان سود می‌رساند

سلامت نیوز-*آنتونیو ویتورینو: بسیاری از مواقع، زمانی که از مهاجران صحبت می‌کنیم، خودمان را مجبور به صحبت کردن در مورد لحظاتی به شدت سخت می بینیم، گرفتار شده در روایت بحران. کسانی که در لیبی خود را تحت بازداشت می‌یابند، قاچاق شده در پشت کامیون‌ها، به دنبال زندگی جدید به دور از دولت‌های شکست خورده، درگیری و فاجعه.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، امروز روز جهانی مهاجران است؛ روزی برای به یاد آوردن این افراد و تکرار ضرورت احترام به حقوق و عزت همگان. این روز توسط سازمان ملل متحد نامگذاری شده تا حدود 272 میلیون مهاجری که اعضای جدایی‌ناپذیر همه جوامع ما هستند به رسمیت شناخته شوند.

اما امروز همچنین روزی است برای به رسمیت شناختن سخاوت و گرمی جوامع میزبانی که تازه‌واردان را بدون توجه به نامشان در آغوش گرفتند. در کلمبیا، در آلمان و در سراسر جهان، نمونه‌هایی از جوامعی را می‌بینیم که خانه و زندگیشان را با آنان که نیک‌بختی کم‌تری دارند به اشتراک گذاشته‌اند. بسیاری از جوامعی که مهاجران به آنجا می‌رسند هم اینک نیز شکننده هستند، منابع محدودی دارند و برای رسیدن به شکوفایی تلاش می‌کنند.

امسال در روز بین‌المللی مهاجران، سازمان بین‌المللی مهاجرت تصمیم گرفته است تا بر انسجام اجتماعی متمرکز شود، نه فقط برای مهاجران، بلکه برای جوامعی که مهاجران در آن‌ها می‌توانند به شکوفایی برسند و می‌رسند. جوامع ما ایستا نیستند؛ شبکه‌های جامعه ما هنگام رویارویی  با تغییر، به طور مداوم از هم گسیخته و بازسازی می‌شوند، خواه به دلیل رکود اقتصادی، پیر شدن جمعیت و یا تنش‌های ناشی از جهان‌بینی‌های مختلف سیاسی.

بسیاری از مواقع، هنگامی که از مهاجرت صحبت می‌کنیم، بحث ما در مورد خوب یا بد بودن آن، هزینه‌ زیاد یا سود اندک آن و کمک‌های مشخص مهاجران به زندگیمان است. اما تلقی کردن مهاجرت به عنوان یک فرآیند حسابداری منجر می گردد تا این مفهوم را به بخشی از یک کل تنزل دهیم. این یک بخش در حال تحول- معمولا چالش برانگیز- و در عین حال لاینفک جوامع ماست، که به روش‌های گوناگون و نامحسوس موجب غنای آن‌ها می‌‌شود.

بسیاری از مواقع، فراموش می‌کنیم که هم اکنون نیز به آرامی مهاجران بخشی از زندگی ما هستند، تلاش‌های آنان تار و پود تعاملات روزانه ما را تشکیل می‌دهد. برخی از آنان دانشمندانی هستند که برای دستیابی به مهارت‌های جدید مشغول به تحصیل هستند. دیگران کارگرانی هستند که با بهره‌گیری از تخصص خود به دنبال حقوق بالاتر یا گستره وسیع‌تری از روابط هستند. برخی از آنان اعضای خانواده‌هایی هستند که به عزیزانشان پیوسته‌اند، تا از آنان مراقبت و فصل‌های جدیدی را در زندگی خود آغاز کنند.

بسیاری از مهاجران برای یافتن فرصت، در کشورهایی نه چندان دور از زادگاهشان، از مرزهای نزدیک خود عبور کردند. در حقیقت، به صورت روزافزون شاهد کارگرانی هستیم که به طور روزمره از مرزها عبور می کنند که آنان در کشوری زندگی می کنند و در کشوری دیگر کار می کنند. برخی دیگر، از کشورها یا اقیانوس ها عبور می کنند و گام های بزرگی بر می دارند و خطرات را به جان می خرند تا به جوامعی جدید با زبان ها، مراسم مذهبی، غذاها و هنجارهای فرهنگی مختلفی بپیوندند. آنان برای موفقیت در میان ما مخاطره بزرگی می کنند.  

برای مقابله با چالش های سازگاری با یک محیط جدید اجتماعی و فرهنگی ، مهاجران باید تغییر کنند و به ارزش ها احترام بگذارند – برای مثال احترام گذاشتن به برابری جنسیتی در جوامعی که به آنها می پیوندند. احترام متقابل به اعتقادات متعدد، سنگ بنای یک انسجام اجتماعی است که به نفع همه است.

جوامعی که شکوفا می شوند آنهایی هستند که تغییر را قبول کرده و خود را با آن وفق می دهند. مهاجران یک عنصر جدایی ناپذیر و مورد پذیرش از تغییر هستند. به طور غافلگیر کننده ای، مهاجران حتی می توانند قهرمانان مقاومت باشند مثلا در هنگام سختی ها، هنگامی که یک جامعه ای شوک غیر منتظره ای را تجربه می کند مانند تغییرات آب و هوایی و حوداث طبیعی، بیکاری و آشفتگی های سیاسی.

اما جوامع به تنهایی نمی توانند خود را با شرایط سازگار کنند. آنها نیاز به حمایت دولت ها و سازمان ها مانند سازمان بین المللی مهاجرت دارند تا از ارائه کافی خدمات عمومی، جهت یابی و پشتیبانی زبان، سرمایه گذاری سرمایه انسانی و تقویت گسترده تر زیرساخت های جامعه اطمینان حاصل کنند.

فضای سیاسی امروزی چالش برانگیز است. اغلب اوقات مهاجران به عنوان عامل تمام آشفتگی های یک جامعه شناخته می شوند تا یک عنصر درمانی. بنابراین، در این روز، باید همواره این حقیقت را به جامعه بین المللی یادآوری کنیم که هم در گذشته و هم در حال حاضر اگر بتوانیم مهاجرت را به خوبی مدیریت کنیم جوامع بسته باز خواهند شد و تنش های سیاسی کم رنگ می شوند.  

اگر بخواهیم زندگی کنیم، کار کنیم، دوست داشته باشیم یا بسازیم، این کار را با هم انجام دهیم.

*مدیر کل سازمان بین‌المللی مهاجرت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha