چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶

بازهم بارش باران برای خوزستانی‌ها و اهالی شهر اهواز با مشکلات بی‌شماری همراه بود و بارندگی سه ساعته عصر دوشنبه و ادامه آن در روزهای اخیر خیابان‌ها و معابر این شهر را زیر آب برد.

آبروی مدیریت اهواز را آب برد!

سلامت نیوز:بازهم بارش باران برای خوزستانی‌ها و اهالی شهر اهواز با مشکلات بی‌شماری همراه بود و بارندگی سه ساعته عصر دوشنبه و ادامه آن در روزهای اخیر خیابان‌ها و معابر این شهر را زیر آب برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،طبق پیش بینی قبلی هواشناسی مبنی بر فعالیت یک سامانه بارشی قوی در خوزستان، بارش‌های شدید از روز دوشنبه از شهرهای جنوبی آغاز شد و به تدریج شهرهای مرکزی و غربی خوزستان را نیز در بر گرفت. در این بارندگی‌ها، مردم اهواز و دیگر شهرهای خوزستان با آبگرفتگی و بالا زدن فاضلاب در سطح شهرها مواجه شدند.

به‌دلیل بارش شدید و آبگرفتگی معابر در سطح استان، دوشنبه و سه‌شنبه تمامی مدارس و مراکز آموزشی و دانشگاه‌های ۱۳ شهرستان خوزستان در نوبت صبح تعطیل بودند و مدارس و دانشگاه‌های اهواز، کارون و شادگان در نوبت عصر نیز تعطیل شدند.

از سوی دیگر ادارت اهواز، کارون و آبادان نیز در روز سه‌شنبه تعطیل شدند.در حالی بارش باران پاییزی بار دیگر مسئولان شهری اهواز را در پس اتفاقات تلخ سیلاب نوروز امسال غافلگیر می‌کند و شهروندان این شهر با بارش 60میلیمتری باران برای چند ساعت با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند که تقریبا سال‌هاست مدیریت شهری و فاضلاب این شهر با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند و با بارش باران نیمی از شهر زیر آب می‌رود.

باوجود هشدارهای سازمان هواشناسی اما وضعیت فعلی شهر گویای آن است که زیرساخت‌ها متناسب با حجم بارش‌های احتمالی آماده نشده است تا پس از گرد‌و‌غبار، بار دیگر بارش‌های باران کام مردم را تلخ کند. این امر را می‌توان در عذرخواهی شهردار تهران به وضوح دید. موسی شاعری، شهردار اهواز مانند همیشه ظرفیت کم شبکه فاضلاب را عامل آبگرفتگی‌های سطح شهر دانست و افزود: شبکه دفع فاضلاب اهواز مرکب است و باید آبفا نسبت به لایروبی آنها اقدام کند.

شاعری پیش از این نیز گفته بود: امسال 44 میلیارد ریال اعتبار از سوی شهرداری اهواز برای دفع آب‌های سطحی و فاضلاب هزینه شده است. ساخت شبکه دفع آب‌های سطحی در اهواز حدود 10 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که مقرون به صرفه نیست، زیرا در صورت اصلاح شبکه فاضلاب این مشکل نیز حل می‌شود؛ اگر چنین اعتباری در اهواز باشد باید صرف توسعه شهر شود.

از سویی دیگر مسئولان شرکت آبفا نیز مدعی هستند دفع هرگونه آب سطحی با شهرداری است و شبکه فاضلاب اهواز ظرفیت آب باران بیش از 10 میلیمتر را ندارد. به گفته مدیر عامل آبفای اهواز، در اهواز دوهزار و 300 کیلومتر شبکه فاضلاب وجود دارد که حدود 50 درصد آن به دلیل جنس بتنی لوله‌ها فرسوده است. در سیل اخیر 220 نقطه فاضلاب در اهواز دچار ریزش شده است.

وزیر نیرو نیز روز گذشته درخصوص مشکلات فاضلاب اهواز گفت: وزیر نیرو از آماده شدن طرح جامعی برای حل مشکل فاضلاب اهواز که منابع مالی آن هم مشخص است، خبر داد و گفت: تلاش می‌شود برای حل این مشکل با مشارکت دستگاه‌های دیگر و حمایت دولت، طبق برنامه‌ریزی و طراحی صورت‌گرفته در کوتاه‌ترین زمان، اقدام اساسی انجام شود.


دستور وزیر بهداشت
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از دستور وزیر بهداشت به معاون کل این وزارتخانه و اعزام وی به اهواز برای بررسی ابعاد بهداشتی و ارائه گزارش از وضعیت بیمارستان‌های این شهر خبر داد. دکتر کیانوش جهانپور افزود: به دستور وزیر بهداشت، دکتر حریرچی و تیمی از کارشناسان فنی وزارت بهداشت در حال بررسی ابعاد بهداشتی موضوع بارندگی‌های روزهای اخیر در شهر اهواز و پیامدهای بهداشتی موضوع پس زدن فاضلاب در این شهر هستند. همچنین آسیب‌های ناشی از ورود آب به برخی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و ابعاد فنی موضوع قطع برق در یکی از بخش‌های یکی از بیمارستان‌های اهواز نیز از سوی تیم اعزامی وزارت بهداشت در حال رسیدگی است.


مرگ 4 بیمار در ICU
نوسانات شدید برق شهری نیز در اثر بارندگی باعث بروز مشکلاتی در بیمارستان امام خمینی(ره) شد و در پی آن چهار بیمار در اثر قطعی برق در بخش آی‌سی یو فوت کردند. دکتر ساسان موگهی، رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز در این خصوص اظهار کرد: همیشه تیم پزشکی در آی سی یو مستقر هستند و باوجود اینکه عملیات احیا برای این بیماران انجام ‌شد اما متاسفانه این چهار بیمار فوت کردند. در حال حاضر علت مرگ این چهار بیمار توسط کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، کارشناسان مرجع قضائی و کارشناسان پزشکی قانونی در حال بررسی است. رئیس بیمارستان رازی اهواز نیز از آبگرفتگی اورژانس قدیمی این بیمارستان در پی بارندگی خبر داد.


آبگرفتگی همیشگی معابر
علیرضا عالیپور، معاون خدمات شهری شهرداری اهواز از به‌کارگیری یکهزار و 700 نیرو و 83 دستگاه مکنده آب، خودروی امدادرسان و پمپ سیار به منظور رفع آبگرفتگی‌ها در این شهر خبر داد. با توجه به هشدارهای ستاد مدیریت بحران خوزستان در خصوص بارش‌های 25 آذرماه، از دو روز پیش عوامل اجرایی و خدماتی شهرداری اهواز و مدیریت شهری به منظور دفع آب‌های سطحی، آمادگی لازم را ایجاد کرده‌اند. وی همچنین گفت: بار اصلی تخلیه دفع آب‌های سطحی بر عهده شبکه فاضلاب شهر اهواز است و باید از تلاش عوامل آبفا در زمان بارندگی تشکر کرد.


نجات سرنشینان خودروهای گرفتار در آب
در این بین بسیاری از خودروها در آب گرفتار شده‌اند و انتشار عکس‌های آنها در شبکه‌های اجتماعی باعث نگرانی‌های بسیاری شده است. همان‌طور که رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز اعلام کرد: تاکنون سرنشینان هفت خودروی محاصره شده در آب و بارندگی نجات پیدا کردند.

ابراهیم قنبری با اشاره به گرفتار شدن تعدادی خودرو در برخی مناطق اهواز به‌دلیل بارندگی و آبگرفتگی،  در بارندگی تعدادی خودرو با سرنشینان در مناطق مختلف در محاصره آب گرفتار شدند و به‌دلیل خاموش شدن وسایل نقلیه، سرنشینان با خطر مواجه بودند. تا این لحظه هفت دستگاه خودرو با سرنشینان که در مناطق مختلف در محاصره آب بوده‌اند، توسط تیم‌های امداد و نجات آتش‌نشانی از آب خارج و خودروها نیز به مناطق امن منتقل شده‌اند.


کوت عبدالله را دریابید
یکی از مناطقی که ساکنان آن با بالا آمدن آب فاضلاب در اثر بازندگی‌های اخیر با مشکل جدی روبه‌رو شده، منطقه کوت عبدالله اهواز است. مردم این منطقه با خروج فاضلاب‌های شهری و ورود آن به منازل مردم دست و پنجه نرم می‌کند تا حدی که بعضی از مردم، برای حفظ سلامتی خود و فرزندانشان، خانه‌ را رها کرده و رفته‌اند. معصومه خنفری، فرماندار کارون گفته: در نتیجه این وضعیت، 12‌هزار نفر درگیر آب‌گرفتگی و 50‌هزار نفر در معرض خطرند.

همچنین فروریزش دو نقطه از اتوبان اهواز- آبادان به این دلیل اتفاق افتاده است. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در رابطه با این مشکلات گفته است: جمعیت 60‌هزار نفری کوت عبدالله خانه‌هایشان را روی تالاب‌ها بنا کرده‌اند در هنگام بارش باران در این منطقه و شهرهایی مثل کارون، حمیدیه و کازرون غرق در آب می‌شوند تا جایی که آب باران به داخل خانه اهالی این مناطق هم هجوم می‌آورد.

علی ساری با انتقاد از شرایط نامناسب زندگی در کوت عبدالله گفت: فاضلاب و آب، دو مسأله جداگانه در این منطقه است که در خصوص پروژه آب و فاضلاب اقداماتی طی سال‌های اخیر صورت گرفته است، البته پروژه‌ای در اول شهریور سال 96 برای مدت زمان دو سال شروع شد، اما این پروژه هنوز ناتمام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha