چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵

استاد دانشکده روانشناسی دانشگاه خوارزمی یکی از نکات زندگی سالم را میانه‌روی در امور دانست و گفت: تعادل و میانه روی در هر کاری سفارش شده است مثلاً نه غیر مذهبی و بی دین باشیم و نه به شدت متعصب و دیندار، نه آنچنان به سوی ثروت برویم که دنیا و آخرت را از دست بدهیم و نه آن چنان از پول و درآمد دور باشیم که به فقر بیفتیم.

۱۰ نکته برای داشتن یک زندگی خوب

سلامت نیوز:  استاد دانشکده روانشناسی دانشگاه خوارزمی یکی از نکات زندگی سالم را میانه‌روی در امور دانست و گفت: تعادل و میانه روی در هر کاری سفارش شده است مثلاً نه غیر مذهبی و بی دین باشیم و نه به شدت متعصب و دیندار،  نه آنچنان به سوی ثروت برویم که دنیا و آخرت را از دست بدهیم و نه آن چنان از پول و درآمد دور باشیم که به فقر بیفتیم.

‌به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمود برجعلی در برنامه‌ای که با عنوان « مهارت هدفمندی زندگی انسان» توسط معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، اظهار کرد: در روانشناسی جدید مسئله‌ای نو به نام  روانشناسی مثبت نگرانه وجود دارد  که در آن به جای بررسی  نقطه ضعف‌ها،  نواقص و اختلالات و آسیب‌ها، ‌تمرکز خود را بر  ظرفیت‌ها و توانمندی‌های انسان‌ها می گذارد.

وی در ادامه گفت:  این نوع روانشناسی به آموزه‌های دینی ما نیز نزدیک است، چون ما مسلمان هستیم و به قرآن و اهل بیت اهمیت می دهیم،  اما متاسفانه به اندازه کافی با قرآن انس نداریم.

برجعلی در ادامه اظهار کرد: یکی دیگر از مولفه‌هایی که به ما کمک می‌کند تا زندگی با کیفیتی داشته باشیم، ‌هدفمندی است  چون علاوه بر ایجاد احساس خوشبختی، ‌راه زندگی را هم برای ما مشخص می‌کند.

این استاد دانشگاه خوارزمی در خصوص تاثیر فضای مجازی بر زندگی گفت: ‌امروزه فضای مجازی رقیبی اصلی برای مراکز آموزشی و روانشناسی است  که مرجعیت این مراکز را ‌تا حدود زیادی کاهش داده، ‌اساتید، معلمین و والدین ‌در گذشته مرجع اصلی ما بودند و در روزگار امروز این مرجعیت تا حدودی از بین رفته و فضای مجازی جایگزین آن شده است.

 برجعلی در ادامه ‌در خصوص فضای مجازی گفت: فضای مجازی اقیانوسی پهناور است که به اندازه فقط یک وجب عمق دارد  به معنی آن که سطح گسترده‌ای از اطلاعات را با حجم کم در اختیار ما  می گذارد، امروز اکثر مردم بر دانایی و اطلاعات خود تاکید و ادعای فراوانی دارند. البته در فضای مجازی اطلاعات مهم و غیر مهم، ‌مفید یا غیر مفید  وجود دارد چگونگی استفاده از آن بستگی به کاربرد دارد.

 وی در ادامه اظهار کرد:  ما بحران های زیادی در زمینه های مختلف اقتصادی،  سیاسی و  اجتماعی  تجربه می‌کنیم، بحران پس از بحران ظرفیت اجتماعی جامعه را دچار کاهش و دچار وقفه می‌کند.

استاد روانشناسی دانشگاه خوارزمی در خصوص اینکه چگونه می توانیم زندگی باکیفیت تری داشته باشیم گفت: باید تلاش کنیم تا از چیزی که هستیم بهتر باشیم و خود را ارتقاء دهیم،  در این زمینه امام کاظم(ع) می‌فرمایند کسی که دو روزش مساوی باشد مغبون و فردایش بدتر از امروز باشد، ملعون است. این در واقع همان بحثی است که خارجی ها با عنوان پویایی از آن یاد می‌کنند، پویایی در زندگی به معنای آنکه فعال باشد و دست از تلاش بر ندارد، یعنی انسان کارهایی بکند که ‌احساس خوشبختی و رضایت داشته باشد.

 برجعلی ‌در خصوص انسان‌های سالم گفت: ‌انسان سالم باید هدفمند زندگی کند و هدف وسیله ای برای افزایش کیفیت زندگی او باشد. متاسفانه ما به اندازه لازم با قرآن مانوس نیستیم وگرنه قرآن راهکارهای بسیار مناسبی برای افزایش کیفیت زندگی می دهد،  فردی به نام یونگ می گوید من به عنوان یک مسیحی  به قدری با قرآن انس داشتم که به من  مسلمان مسیحی می‌گفتند، او می گوید ‌ یکی از اشکالات شما  بلد نبودن دعا و نیایش است. ویلیام جیمز پدر روانشناسی هم می گوید،  یکی از مولفه های انسان سالم دعا و نیایش های اوست.

‌استاد دانشکده روانشناسی دانشگاه خوارزمی در ادامه در خصوص ویژگی های یاد شده انسان سالم در قرآن گفت:  ما در قرآن سوره فرقان را داریم که از آیه ۶۳ به بعد ۱۰  نکته را در خصوص ‌زندگی بهتر به ما ارائه می کند.  دین حداقل سه مولفه دارد،  اول اعتقاد، دوم رفتار و ‌سوم اخلاق. ‌امروزه فرزندان ما شاید در اخلاق قوی باشند اما ‌متاسفانه در رفتار و اعتقاد ضعف‌هایی را می بینیم.

وی افزود: دین یک مجموعه کامل از سه مورد یاد شده است که ضعف یا اختلال در هر کدام از این  موارد باعث ایجاد ضعف در دیگر موارد می شود باید همه این سه مورد در کنار هم باشد تا دینداری ما کامل شود؛ در کنار این سه مورد مهم که باید به آنها عمل شود مثلثی به نام مثلث افراط وجود دارد که باید از آن دوری گزید.

برجعلی درخصوص مثلث افراط  توضیح داد: ‌ راس های این مثلث عبارتند از خواب افراطی، ‌شهوت افراطی و خوراک افراطی  که به ترتیب حیوانات خرس، خوک و گاو نماد آنها هستند.

‌وی در ادامه در خصوص افرادی گفت که دچار نشخوار فکری هستند ‌و اظهار کرد: ‌برخی افراد ‌دچار نشخوار فکری هستند و افکار مزاحم و ناراحت کننده مدام در ‌ذهنشان می چرخد و کارهای روزمره شان را دچار اختلال می کند، البته مقدار این افکار مزاحم  هنگام نماز چند برابر می‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: البته شهدا هم مثال های خوبی برای این مسئله هستند، شهدا هم مانند ما انسان‌های معمولی بودند و درگیری ها و احتیاجات روزمره ما را هم داشتند اما نکته متفاوت درباره این عزیزان نوع برخورد این افراد با اتفاقات و پرهیزگاری است.

وی افزود: مشکل دیگر ما عمل نکردن است و به سخنان و وعده‌های خود عمل نمی کنیم، ما فقط به خوبی قول می دهیم اما ‌زمانی که پای عمل می رسد پا پس می‌کشیم و افراد شعاری هستیم.

‌استاد دانشگاه خوارزمی در ادامه هر انسان را دارای سه بعد شخصیتی دانست  و اظهار کرد: شخصیت هر انسان از سه بخش تشکیل شده است اول  افکار و باورها،  دوم عواطف و احساسات و  و سوم رفتار و عملکرد، ترتیب این بعدهای شخصیتی بسیار مهم است چون به شدت بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند، افکار ما هستند که بر روی  شناخت خوب یا بد ما از خدا  به  ما کمک می‌کنند.

برجعلی ‌در ادامه ‌رعایت 10 نکته اساسی ‌را ‌برای ‌زندگی بهتر و ‌باکیفیت‌تر ‌موثر دانست و گفت:  این نکات نکاتی است که افراد سالم به آنها عمل می کنند و ما ‌برای داشتن زندگی با کیفیت  باید به آنها عمل کنیم.

وی افزود: نکته اول فروتن بودن است، فروتن بودن از  صفات برجسته پیامبر اسلام بوده، در  شخصیت ایشان هیچگونه کبر و غرور وجود نداشته است، نکته دوم برای داشتن زندگی با کیفیت ملاحظه کار و ملایم رفتار کردن  با جاهلان است، نکته سوم در این خصوص مراقبت از رفتارهای دینی است که همان عمل به  مسائل شرعی و دینی است.

این استاد دانشگاه خوارزمی اعتقاد به معاد را نکته بسیار مهم دانست و افزود:  اعتقاد به معاد و معاد باوری باعث ایجاد هدف و انگیزه در افراد می‌شود و زندگی ما را جهت‌دار می‌کند افراد غیر معتقد، به پوچی و بی هدفی می‌رسند و در برخی از موارد ما شاهد خودکشی افراد بی هدف هستیم.

وی افزود: مورد پنجم تعادل و میانه روی است،  تعادل و میانه روی در هر کاری سفارش شده است نه غیر مذهبی و بی دین باشیم و نه به شدت متعصب و دیندار، ‌نه آنچنان به سوی ثروت برویم که دنیا و آخرت را از دست بدهیم و نه آن چنان از پول و درآمد دور باشیم که به فقر بیفتیم.

 استاد دانشگاه خوارزمی یقین را نکته دیگری از نکات  زندگی افراد سالم دانست و اظهار داشت: یقین نکته بسیار مهمی در زندگی افراد سالم است، ‌چگونه افراد یقین بسیار بالایی دارند معنی خدا را در همه امور  و در همه کارها می بینند،  سلامتی ، شفا، پیشرفت و درآمد را فقط از خدا می خواهند.

وی خاطرنشان کرد: نکته هفتم در زندگی این افراد  اهل زنا نیستند، ‌یعنی به سلامت جنسی خود اهمیت می‌دهند،  طبق گفته سازمان جهانی بهداشت انسان سالم باید  شش سلامت را داشته باشد، سلامت فیزیکی یا جسمانی،  سلامت فکری،  سلامت اجتماعی، سلامت هیجانی_ عاطفی و سلامت جنسی.

برجعلی ادامه داد: مورد هشتم در  این لیست،  دروغ نگفتن است،  این افراد اهل دروغ نیستند و دروغ هم نمی گویند، ‌در مذمت دروغ آیه ها و حدیث های بسیاری وجود دارد یکی از صفات برجسته منافقین دروغ است.

 وی در خصوص مورد نهم گفت:  این افراد حرف زشت را با حرف خوب جواب می دهند، زمانی که به دور از شعر جام می دهند بازخورد این افراد خوب است همانند ‌رفتاری که ائمه با  دشنام دهندگان خود داشتند که بسیار مثال زدنی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مورد دهم حفاظت از خانواده است، ‌افراد سالم از خانواده خود به خوبی حفاظت و مراقبت می کنتد.

وی کیفیت زندگی را از لحاظ روانشناسی نیز توضیح داد و گفت:  هر انسان سه نوع بهزیستی دارد،  بهزیستی احساسی، روانی و  اجتماعی. برای داشتن احساس خوب و خوشبختی باید به آنها عمل کنیم،  احساس شادکامی مهم است و باید برای دستیابی به آن تلاش کنیم و مثبت اندیش باشیم البته نباید آسان گیری را فراموش کنیم. نکته دیگر برای افزایش کیفیت زندگی این است که کینه و بغض را از خود دور و غبطه را جایگزین حسدهای خود کنیم،  تفریح را فراموش نکرده و قناعت در پیش بگیریم. با کمک به دیگران هم  افراد دیگر را شاد می کنیم هم از خویش راضی و خشنود می شویم و این نیز قدمی برای رسیدن  به زندگی با کیفیت است.

 وی در ادامه افزود: ‌ما باید خوشبین باشیم تا خوشبخت شویم خود را در مشکلات زندگی بیشتر کنیم و علاوه بر افزایش ارتباط با محیط اطراف دیگران را هم راحت و آسوده ببخشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha