چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۶
 سلامت نیوز : یك متخصص تغذیه گفت: سرانه مصرف شیر در كشور پایین است و باید با حمایت دولت افزایش یابد البته باید توجه داشت كه شیركاكائوها میزان شكر بالایی دارند.

به گزارش فارس ، ربابه شیخ‌الاسلام در نشست خبری روز جهانی شیر كه امروز در انستیتو تحقیقات تغذیه برگزار شد، اظهار داشت: ذائقه‌سازی از مهمترین اصول تغذیه در میان مردم است؛ طعم و مزه از كودكی به ویژه تا 18 ماهگی در مغز ساخته می‌شود.

وی گفت: قبل از اجرای طرح شیر مدرسه، در نظرسنجی‌‌ كه صورت گرفته بود، 75 درصد دانش‌آموزان عنوان كرده بودند، زمانی كه بیمار می‌شوند به آنها شیر داده می‌شود و شیر برای آنها تداعی‌ كننده بیماری است.

این متخصص تغذیه بیان داشت: بسیاری از ارگان‌ها و نهادها برای فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف شیر باید با یكدیگر هماهنگ باشند به دلیل اینكه هزینه‌های سنگینی برای درمان شكستگی‌های استخوان، پوكی استخوان و بیماری‌های مرتبط كه ناشی از كمبود مواد مغذی لازم برای بدن در شیر است، در كشور صرف می‌شود.

شیخ الاسلام اضافه كرد: رسانه‌های شفاهی، صدا و سیما و رادیو در خصوص فرهنگ‌سازی برای مصرف شیر نقش بسیار مهمی را برعهده دارند. در مورد مصرف شیر فرهنگ‌سازی صحیحی نشده و شیر استرلیزه شیری كاملاً سالم و بدون مواد نگهدارنده است.

وی اضافه كرد: هر فردی باید تا 30 سالگی یك بانك ذخیره كلسیم در استخوان‌هایش داشته باشد تا بتواند در سنین بالا از این ذخیره استفاده كند. باید متوجه میزان ضرر و زیان ناشی از پوكی استخوان و كمبود كلسیم در كودكان خود نیز باشیم.

* كمبودی در زمینه شیر نداریم ولی سرانه مصرف در كشور پایین است

این متخصص تغذیه افزود: شیر سویای خالص طعم خوبی ندارد، برای بهتر شدن طعم و مزه آن برخی، تركیبات میوه‌ای یا شكر اضافه می‌كنند كه مشكلاتی ایجاد می‌كند، شیركاكائو هم میزان شكر بالایی دارد.

شیخ الاسلام گفت: هدفمند كردن یارانه‌ها با نقدی كردن متفاوت است. می‌توان مواد غذایی بی‌ارزش را افزایش قیمت داد و یارانه ها را برای مواد غذایی با ارزش هزینه كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha