سلامت نیوز : استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: عامل اصلی اجرا نشدن قانون كنترل دخانیات در كشور سودهای كلانی است كه به جیب دلالال سیگار‌ می‌رود و باید توجه داشت كه 80 درصد تولید سیگار در جهان در انحصار شركتهای آمریكایی و صهیونیستی است.

اسماعیل اكبری در گفت‌و‌گو با فارس افزود: برخی مواد مضر سلامت هستند كه ممكن است سودهایی هم داشته باشند از جمله چربی و كالری كه گر چه عامل بروز بیماری‌های قلبی است اما شكم افراد گرسنه را سیر می‌كند یا حتی نمك و شكر با وجود همه مضرات آن ممكن است فوایدی هم داشته باشند.

وی گفت: حتی در مورد الكل كه اسلام صراحتاً آن را حرام كرده است در قرآن آمده است كه الكل ممكن است فوایدی هم داشته باشد اما مضرات آن قدر زیاد است كه در مقابل فواید اندك آن ناچیز است به همین علت دین مبین اسلام آن را حرام كرده است اما متأسفانه تولیدكنندگان الكل به این بخش مورد نظر خود از كلام خدا استناد می‌كنند برای اینكه بتوانند به سود بیشتر برسند.

وی افزود: اما در مورد سیگار و مواد دخانی هیچ مزیت و فایده‌ای نمی‌توان پیدا كرد حتی تغییر رفتاری كه در افراد سیگاری پیدا می‌شود، تغییر رفتار منفی است و باید گفت با وجود اینكه همه مردم و افراد سیگاری به خوبی می‌دانند كه سیگار چه مضراتی دارد و چه نقش مهمی در انواع بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های دستگاه تنفسی و قلبی دارند به علت تبلیغات كاذب تولیدكنندگان و دلالان دخانیات به سمت مصرف این كالای مضر سوق پیدا می‌كنند.

اكبری ادامه داد: اقتصاد و پول عامل اصلی توزیع و گسترش سیگار در جهان است و اكنون 60 درصد تولیدكنندگان سیگار در جهان در آمریكا هستند كه شركای صهیونیستی دارند و از 40درصد سیگاری كه در خارج از آمریكا تولید می‌شود نیز بیش از 60 درصد در اختیار صاحبان و شركتهای آمریكایی و صهیونیستی است.

*تولید سیگار برای كشورهای در حال توسعه، ایران مروارید خاورمیانه

معاون سابق سلامت وزارت بهداشت گفت: برای كنترل گسترش مصرف سیگار در جهان چند سال پیش كنوانسیون جهانی منع دخانیات در ژنو تصویب شد و كشورهای پیشرفته به خصوص آمریكا طی یك برنامه حدود 10 ساله توانسته‌اند به طور چشمگیری میزان استعمال دخانیات را در جمعیتشان كاهش دهند در حالی تولیدكنندگان اصلی مواد دخانی در جهان هستند.

وی افزود: اما برای كسب سودسرشار فروش سیگار به سمت بازهای جهان سوم و كشورهای در حال توسعه رو آورده‌اند كه هم پول دارند هم جمعیت جوان دارند و هم می‌توان از ضعف مدیرتشان استفاده كرد، گزارش چند سال پیش سازمان جهانی بهداشت از پشت پرده مافیا و تولیدكنندگان سیگار ماهیت اصلی این كمپانی‌ها و برنامه‌های آنها برای كسب سود بیشتر به قیمت بیمار كردن مردم كشورهای كمتر توسعه یافته را نشان داد.

اكبری اضافه كرد: حتی در این گزارش از كشور ما به عنوان مروارید خاورمیانه یاد شده است كه به علت جوان بودن جمعیت و مسائل مدیریتی یكی از بهترین بازارهای دنیا برای فروش مواد دخانی است.

* كامیون كامیون سیگار قاچاق به ایران وارد می‌كنند

وی ادامه داد: در زمان حاضر مهمترین محل ورود سیگار به كشور مرزهای شمال غربی در آستارا و خوی و نیز مرزهای آبی جنوبی است، بخشی از سیگارهای ورودی به كشور بر اساس قراردادهای رسمی انجام می‌شود اما این حتی نوك قله كوه ورود سیگار به كشور نیست، بخش عمده دیگری از این سیگارها كه بیش از 10 برابر موارد قانونی است در لوای قراردهای رسمی وارد كشور می شود و حتی قبل از سیگارهای قانونی برچسب هشدار بهداشتی روی آنها نصب می‌شود.

وی گفت: بخش مهمی از سیگارهای ورودی به كشور نیز از طریق مناطق آزاد كشور به همین شكل وارد كشور می‌شود كه موارد قاچاق آن دهها برابر موارد قانونی است به طوری كه در گزارش پشت پرده سازمان بهداشت جهانی هم اعلام شد كه كامیون كامیون سیگار قاچاق به راحتی وارد ایران می‌شود.

مشاور سابق سازمان بهداشت جهانی ادامه داد:‌ واقعیت‌های جامعه ما هم نشان می‌دهد كه دسترسی به سیگار از هر چیزی در جامعه ما آسانتر است و هیچ زحمتی ندارد، قیمت آن هم كه مطابق قانون با افزایش مالیات افزایش نیافته است در حالی كه مطابق با قانون باید به قدری سیگار گران شود كه سهم هزینه آن در سبد خانوارها تحمل ناپذیر باشد.

* زد و بندها برای سود فروش سیگار

وی گفت: متأسفانه غفلت مسئولان و زد و بندهایی كه وجود دارد باعث شده دكه‌های روزنامه فروشی كه باید یك جای فرهنگی باشد به دكه سیگار فروشی تبدیل شده است و فروش سیگار بر خلاف قانون مصوب مجلس هیچ مجوزی نمی‌‌خواهد و كنار خیابان هم می‌فروشند و شهرداری هم كه چندی پیش می‌خواست دكه‌های روزنامه فروشی را از فروش سیگار منع كند با اعتصاب آنان مواجه شد معلوم نیست مردم ما برای چه چیزی اعتصاب می‌كنند.

* دختران نوجوان ایرانی 2 برابر پسران سیگار می‌كشند

معاون سابق سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: به قدری انواع سیگار در جامعه ما زیاد است كه واقعاً یك نفر نمی‌تواند همه انواع آن را بشمارد و تهیه كند و به راحتی همه سلیقه‌ها را پوشش می‌دهند، زمانی می‌گفتند جوانان و نوجوانان پسر سیگار می كشند اما حالا بر اساس گزارش رسمی خود وزارت بهداشت میزان استعمال دخانیات بینش دختران 12 تا 15 ساله دو برابر پسران است و در پسران این گروه سنی 5.4 و در دختران این گروه سنی 9.2 است و این یك فاجعه است.

وی گفت: معلوم است كه یك نوجوان 13 ساله كه شروع به مصرف سیگار می‌كند در 20 سالگی و 25 سالگی دیگر سیگار جوابش را نمی دهد و باید به سمت كراك، شیشه و هروئین برود، حتی اگر 10 درصد این سیگاریها هم به سمت این مواد بروند برای كشور فاجعه است.

وی ادامه داد: دیگر تكرار عوارض و خطرات سیگار برای مردم فایده‌ای ندارد هم این مسائل و خطرات را از حفظ هستند، مسئله اصلی سودجویان و مافیای سیگار است كه نمی توان تصور كرد بدون دست داشتن در سیستم های اداری بتوانند این حجم انبوه سیگار را وارد كنند، شاید همه چیز را نتوان در رسانه گفت و اما می‌توان گفت كه مقابله با شیوع رو به گسترش سیگار در كشور واقعاً یك كار جهانی می‌ خواهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha