اگرچه وجود سدیم یا همان نمک برای سلامت بدن انسان ضروری است، اما مصرف بیش‌ از حد آن می‌تواند تاثیر منفی بر سلامت انسان داشته باشد.

مصرف بیش از حد نمک با بدنتان چه می‌کند؟

سلامت نیوز:اگرچه وجود سدیم یا همان نمک برای سلامت بدن انسان ضروری است، اما مصرف بیش‌ از حد آن می‌تواند تاثیر منفی بر سلامت انسان داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید را دنبال می‌کنیم.


تاثیر ناگوار نمک بر سلامت افراد

 مصرف بیش‌ از حد نمک، عوارض ناگواری بر سلامت افراد، به خصوص دانش آموزان دارد  و می‌تواند باعث افت تحصیلی آن‌ها هم می‌شود.


براساس مطالعات انجام شده مصرف آب آشامیدنی حاوی نمک زیاد باعث کند شدن پیشرفت کودکان در مدرسه می‌شود. کلیه کودک نمی‌تواند مقدار زیاد نمک را بپذیرد، بنابراین مصرف زیاد آن می‌تواند به کلیه آسیب برساند. همچنین مصرف زیاد نمک در سنین پایین برای کودکان موجب فشار خون بالا در بزرگسالی می‌شود.


عوارض نمک بر سلامت بدن 
در روزگاری که چاقی فراگیر شده است، بهتر است بدانید که خوردن نمک عوارض دیگری را به دنبال دارد. نمک به خودی خود باعث افزایش وزن نخواهد شد، اما می‌تواند بیشتر شما را تشنه کند. در حالی که اگر مصرف مایعاتتان، از نوع نوشیدنی‌های شیرین باشد احتمال چاق شدن شما بالاتر رفته و موجب ابتلا به انواع بیماری‌های خواهد شد.


سنگ کلیه بیماری دردناکی است که متاسفانه در جوامع کنونی رو به افزایش است و عامل اصلی این عارضه افزایش مصرف نمک است. این موضوع زمانی خطرناک خواهد شد که با فشار خون بالا همراه شود. این دو عامل باعث می‌شوند تا کلسیم اضافه از طریق ادرار دفع نشده و افزایش کلسیم باعث بوجود آمدن سنگ کلیه خواهد شد. علاوه بر این، فشار خون هم باعث خواهد شد فشار بیشتری بر کلیه‌ها وارد شود.

 
تقریبا یک نفر از هر ۱۱ کودک و ۱۲ بزرگسال دچار تنگی نفس یا آسم می‌شوند که زندگی برایشان دردناک خواهد شد. البته درست است که نمک مستقیما مسبب بوجود آمدن تنگی نفس نمی‌شود، اما عامل بالقوه‌ای برای افزایش علامت‌های آسم است. بیماران آسمی اگر مصرف نمکشان را کاهش دهند، به نتایج قابل مشاهده‌ای دست خواهند یافت. بزرگسالان نباید بیش از ۶ گرم نمک در روز مصرف کنند. کودکان زیر یک سال بیش از ۱ گرم نمک در روز احتیاج ندارند. این مقداری است که از شیر مادر یا شیر خشک تامین خواهد شد. بهتر است که اصلا به غذای کودکان نمک اضافه نکنیم.


نمک در بسیاری از مواد غذایی به‌صورت مخفی وجود دارد و شما معمولاً نمی‌دانید چه میزان نمک را در مواد غذایی مختلف مصرف می‌کنید. این موضوع کار را برای پایش رژیم غذایی افراد ازنظر میران نمک دریافتی، دشوار می‌کند. به همین دلیل بهترین راه بررسی میزان نمک دریافتی فرد در رژیم غذایی، آنالیز سدیم خروجی از بدن او است.


مصرف بیش‌ازحد نمک علاوه بر ایجاد فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی- عروقی، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد. افراد بهتر است از طعم دهنده‌هایی مثل آویشن، شوید، سیر، آب لیمو ترش، گلپر یا آب نارنج را به جای نمک استفاده کنند.افرادی که حساسیت به نمک دارند، احتمال مرگ آن‌ها با مصرف نمک بالا می‌رود، چه فشارخون داشته باشند، چه نداشته باشند. افرادی که حساسیت به نمک دارند وقتی به مقدار زیاد نمک استفاده کنند،

فشارخون‌شان شدیدا بالا می‌رود. افرادی که حساسیت به نمک دارند لزومی ندارد که مبتلا به فشار خون باشند. مصرف بیش از حد نمک موجب بیماری‌های قلبی در افراد می‌شود، حتی اگر فشارخونشان در حد نرمال باقی بماند.


هنگام مصرف نمک چه باید کرد؟

هنگام خرید مواد غذایی به یاد داشته باشید که تولید کنندگان از انواع جایگزین‌های سدیم نیز استفاده می‌کنند که ممکن است به نام‌های دیگر بر روی برچسب محصولات نوشته شده باشد. بدین ترتیب بهتر است مصرف غذا‌های فرآوری شده را کاهش دهید و تا آنجا که ممکن است از میوه‌ها و سبزیجات غنی از پتاسیم استفاده کنید که به طور طبیعی با سدیم همراه باشد.


وقتی که مصرف نمک را انتخاب می‌کنید، انتخاب عاقلانه داشته باشید، مانند بسیاری از محصولات غذایی تجاری، نمک نیز می‌تواند به شدت فرآوری شود. بلور‌های نمک به اندازه‌های مختلف به شکل‌ها و رنگ‌های مختلفی هستند. هر کریستال نمک حاوی مواد معدنی، در مقادیر کم به منظور بهبود عملکرد بدن و منیزیم، کلسیم، پتاسیم و برومید است، ولی گروهی از تولید کنندگان با ایجاد تغییرات به منظور خوش طعم کردن آن، مقادیر زیادی از خواص آن را از بین می‌برند، بنابراین به سلامت و نوع نمکی که استفاده می‌کنید توجه داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha