خوردن آجیل در طولانی ترین شب سال، یکی از ویژگی های دورهمی ایرانی ها در شب یلدا است. اما، فراموش نکنیم که از سلامت تنقلات مطمئن شویم

مراقب آجیل خوری در طولانی ترین شب سال باشید

سلامت نیوز:خوردن آجیل در طولانی ترین شب سال، یکی از ویژگی های دورهمی ایرانی ها در شب یلدا است. اما، فراموش نکنیم که از سلامت تنقلات مطمئن شویم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، خرید آجیل و تنقلات فله و باز علاوه بر آنکه قابل ردیابی نیست، می تواند شامل آلودگی های شیمیایی و میکروبی باشد. درج پروانه بهداشتی بر روی آجیل بسته‌ بندی شده به این معنی است که خاطر خریدار باید بابت این فاکتورها آسوده‌ باشد. چرا که مواد اولیه وارد شده به کارخانجات از طریق کارشناسان نظارتی قابل کنترل و ردیابی است و همچنین با توجه به الزام انجام انواع آزمایشات بر روی هر محصول میزان سموم و انواع آلودگی و تقلبات قابل تشخیص است.


از خرید پسته‌هایی که پوست بسیار زرد و براق یا مغز قرمز رنگ‌شده دارند، خودداری کنید، دور تخمه‌های پررنگ را هم خط بکشید که جز رنگ مصنوعی چیزی عایدتان نمی شود. رنگ‌هایی که برای رنگ کردن تخمه، بادام و غیره استفاده می‌شود، عمدتاً غیرمجاز است و گاهی حساسیت‌های شدیدی را در مصرف کننده ایجاد می‌کند. در تولید و تهیه آجیل‌های بسته‌بندی شده و دارای پروانه بهداشتی، از هیچ‌ گونه رنگی استفاده نمی‌شود و در صورت لزوم هم از رنگ‌های طبیعی مانند زعفران و زردچوبه استفاده می‌کنند.


در هنگام خرید محصولات فله به تازگی آن توجه داشته باشید، آجیل تازه نباید هیچ‌گونه بوی نامطبوعی مانند بوی ماندگی، بوی تند و بوی ترشیدگی داشته باشد، به ظاهر آجیل خوب دقت کنید، وجود حفره یا کپک زدگی از نشانه‌های آجیل کهنه است. مصرف آجیل های کهنه و آلوده به مقدار اندک سبب بروز مسمومیت و به مقدار زیاد سبب بروز سرطان می شود.


مغز گردو نسبت به آفات انباری و کپک‌ها بسیار حساس است و در اثر نگهداری در شرایط نامناسب به سرعت آلوده می‌شود. بنابراین، از مصرف آنها باید جداً خودداری کنید. مغز گردوی کهنه دارای طعم نامطبوع و صابون مانندی خواهد بود که مصرف آن عوارض مختلفی به بار می‌آورد.


سعی در خرید تازه ترین مواد غذایی داشته باشید. ایده آل ترین روش ممکن، خرید محصولاتی است که در داخل کشور تهیه می شوند و زمان چندانی برای انتقال و توزیع آن ها سپری نمی گردد. این امر به ویژه در خصوص آجیل ها بسیار حایز اهمیت است.


دانه ها و آجیل ها را برای مدت زمان طولانی نگهداری نکنید. سعی کنید آنها را به طور ایده آل در عرض یک تا دو ماه مصرف کنید.
برای جلوگیری از رشد کپک ها و قارچ ها در دانه ها، ذرت و آجیل آنها را در مکان های خشک و سرد ذخیره کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha