شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 286490

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در خصوص چالش های پیش روی واقعی شدن تعرفه های پزشکی، توضیحاتی ارائه داد.

علت واقعی نشدن تعرفه های پزشکی

سلامت نیوز:رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در خصوص چالش های پیش روی واقعی شدن تعرفه های پزشکی، توضیحاتی ارائه داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،محمدرضا ظفرقندی، به روند تعیین تعرفه ها اشاره کرد و گفت: افزایش تعرفه ها در سال ۹۳ که با واکنش های زیادی همراه شد، مربوط به جز فنی و عقب ماندگی چند سال قبل از آن بود، به طوری که بعد از آن شاهد رشد ۵ الی ۱۰ درصدی تعرفه ها بوده ایم که با رشد تورم در کشور قابل مقایسه نیست.


وی ضمن هشدار به تبعات واقعی نشدن تعرفه ها، افزود: با این تعرفه ها فقط می توان شاهد «حیات» بیمارستان ها بود. زیرا، حیات بیمارستان ها معنای خاص خودش را دارد و باید این حیات، همراه با استانداردهای خدمات درمانی باشد که ارائه می شود.


ظفرقندی با عنوان این مطلب که از وضعیت بیمارستان ها اطلاع دارم، گفت: شرایط تحریم هم بر وضعیت موجود بیمارستان ها دخیل است، اما نکته ای که نباید فراموش کرد، این است که حیات بیمارستان ها به معنای زنده ماندن، با حیات استاندارد در حوزه سلامت فرق می کند. در حال حاضر، بیمارستان های ما فقط حیات دارند و اگر افزایش سهم بهداشت و درمان کشور مطابق با رشد هزینه ها نباشد، شاهد نزول خدمات در مراکز درمانی خواهیم بود.


رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در خصوص نحوه و روند تعیین تعرفه های درمانی، اظهار داشت: هدف شورای عالی سازمان نظام پزشکی در تعیین تعرفه ها، این است که شرایط کشور و هزینه های تمام شده را با هم ببیند و تعرفه ها را محاسبه کند. 


وی ادامه داد: تعرفه های پیشنهادی به شورای عالی بیمه می رود و نهایت در هیات وزیران به تصویب می رسد و ابلاغ می شود.
ظفرقندی تاکید کرد: برای تعیین تعرفه ها بر اساس هزینه های تمام شده، کسانی مامور محاسبه شده اند که به هیچ عنوان کار پزشکی انجام نمی دهند.
وی افزود: قاعده کار و تعیین تعرفه ها به این شکل است که هزینه های تمام شده محاسبه شود و اگر دولت این هزینه ها را تامین کند، می توان به ارائه خدمات استاندارد امیدوار بود. در غیر این صورت بپذیریم که جامعه پزشکی سوبسید این خدمات را می دهد.


رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در واکنش به موضوع تعرفه عبوری، گفت: تعرفه عبوری، به این معنا و مفهوم است که بتوان حداقل خدمات استاندارد را با شرایط قابل قبولی ارائه داد.


ظفرقندی در واکنش به اختلاف نظر گروه ها و رشته های پزشکی بر سر تعیین تعرفه ها با اساس کتاب کالیفرنیا(ارزش نسبی خدمات)، اظهار داشت: ما تلاش کرده ایم که اختلاف اعمال شده در تعرفه ها بر اساس کتاب کالیفرنیا برطرف شود و بر اساس معیارهای بین المللی، تعرفه ها را در ایران اعمال کنیم.
وی با اشاره به دیدگاه وزیر بهداشت در زمان حضور در سازمان برنامه و بودجه برای افزایش تعرفه ها بر اساس کتاب کالیفرنیا، گفت: دکتر نمکی در آن زمان شرط گذاشت که ما نمی توانیم سهم بخش سلامت را بالاتر ببریم و اگر می توانید بر اساس همین سهم، کتاب کالیفرنیا را اعمال کنید.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، ادامه داد: ما هم با همین شرط پذیرفتیم که تعرفه ها را برای ایجاد عدالت بین رشته ای، بر اساس کتاب کالیفرنیا اعمال کنیم و آن را به شورای عالی بیمه ارائه بدهیم.


ظفرقندی در پاسخ به این سئوال که چرا تعرفه ها بر اساس کتاب کالیفرنیا عملیاتی نمی شود، گفت: قبلا تعرفه های رشته های خاصی بی رویه دستکاری شده و بالا رفته بود و قطعا پایین آوردن تعرفه های آنها، با نگرانی همراه است که مبادا دچار مشکل شده و اعتراض کنند. اما، سازمان نظام پزشکی معتقد است که در نهایت باید بر اساس کتاب کالیفرنیا برای تعیین تعرفه ها اقدام کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha