یلدای امسال در حالی فرا رسیده است که افزایش قیمت خوراکی‌ها نسبت به سال گذشته، توان خانوارها برای تهیه ملزومات این شب را به‌ شدت کاهش داده است.

۲۵۰ هزار تومان برای یک دقیقه بیشتر!

سلامت نیوز: یلدای امسال در حالی فرا رسیده است که افزایش قیمت خوراکی‌ها نسبت به سال گذشته، توان خانوارها برای تهیه ملزومات این شب را به‌ شدت کاهش داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،اگرچه نرخ رشد تورم انواع میوه و تره‌بار، شیرینی، آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته کاهش نشان داده، اما با این حال، مشاهده قیمت‌ها در بازار، نگرانی‌های سرپرستان خانوار برای چگونگی تهیه این اقلام را افزایش داده است. «آرمان‌ملی» هزینه یک مهمانی ۱۰ نفره شب یلدا را با احتساب میانگین قیمت‌ها و متوسط اقلام مورد نیاز این شب، ۲۵۰ هزار تومان برآورد کرده است.

اگرچه این رقم در مقایسه با هزینه تمام‌شده مهمانی‌ها و مجالس در اوضاع کنونی فاصله چشمگیری داشته و می‌تواند امیدوارکننده تلقی شود اما باتوجه به اینکه اقتصاددانان نیمی از جامعه ایرانی را زیر خط فقر توصیف می‌کنند، هزینه کردن ۲۵۰ هزار تومان برای یک دقیقه بیشتر، می‌تواند برای بخش بزرگی از جمعیت ایران، یک خسارت قلمداد شود.طولانی‌ترین شب سال از دیرباز به‌عنوان شبی به یادماندنی برای اعضای خانواده تلقی می‌شد که می‌توانست یکی از خاطره‌انگیزترین دورهمی‌های تمام سال را رقم بزند.

یلدا با سنت‌های زیبا و متنوعش گاه از عید نوروز نیز جذاب‌تر می‌نمود. با این حال در سال‌های اخیر، با توجه به تغییر آرام‌آرام فرهنگ و گرایش برخی اقشار و  افراد به برگزاری شکوهمند آیین‌ها و مجالس برای ثبت و انتشار تصاویر آنها در فضای مجازی، به نظر می‌رسد سنت‌های این شب نیز مانند بسیاری از آداب و سنن کهن ایران به دست فراموشی سپرده شده یا مورد تحریف قرار گرفته است.

اگرچه بررسی ابعاد فرهنگی شب یلدا، هدف این گزارش نیست اما به دلیل آنکه تغییرات اجتماعی این سال‌ها نیازهای خانوارها را تغییر و به نحوی چشمگیر، هزینه‌ها را افزایش داده است، مورد توجه قرار دارد. در سال‌های اخیر سرو  چند نوع غذای خوشرنگ و لعاب و البته گران‌قیمت، جای غذاهای ساده‌تری مانند انواع آبگوشت و آش‌های زمستانه را گرفته است. گندمک و شاهدانه و برگه آلو و انجیر خشک هم جای خود را به پسته‌های خندان و انواع و اقسام بادام و فندق داده‌اند.

میو‌ه‌های یلدا نیز که به انار و هندوانه محدود می‌شد حالا رقبایی همچون آناناس و موز و میوه‌های فرنگی پیدا کرده‌اند. طولانی‌ترین شب سال که با یک قاچ لبو، گرم و دلپذیر می‌شد حالا با انواع و اقسام ژله‌ها و کارامل‌ها به فراموشی سپرده شده است.

یلدا بهانه‌ای شده برای چشم و هم‌چشمی‌های فامیل و به‌ رخ کشیدن هنر سفره‌آرایی! آن هم با مخارج غیرقابل باور در دورانی که همگان از فشارهای اقتصادی و تورم بالای 40 درصدی شکایت دارند! صدا و سیما نیز اگرچه به‌ویژه امسال با ریزش چشمگیر مخاطب روبرو بوده اما با جلوه‌گری در این سال‌ها، ایده‌های خوب و بی‌پایانی به اسراف‌کنندگان و تجمل‌گرایان داده است! امری که از چند روز گذشته مکررا توسط فعالان فرهنگی و مذهبی به تلویزیون گوشزد شده است.

با توجه به اوصاف گفته شده، در صورتی که بخواهید یک دقیقه زمان اضافه امشب را با معیارهای فضای مجازی و انواع و اقسام تصاویر اینستاگرامی به سر ببرید هزینه شما سر به فلک می‌کشد.

از آنجا که امشب اقوام و آشنایان دور هم جمع می‌شوند و تعداد نفرات افزایش می‌یابد، باید برای خرید مواد اولیه غذاهای رنگارنگ، ظرف‌های پر از آجیل، انواع میوه‌ها، شیرینی‌ها، کیک‌های تزئین‌شده با نشان یلدا، دسرهای پیش و پس از غذا و ... درخواست وام می‌دادید! شاید این جملات شوخی به نظر برسند اما حتما شما هم در اطراف خود چنین مراسمی را دیده‌اید یا اخبار آن به گوش شما رسیده است.

این در حالی‌ست که می‌توان این رسم دیرینه را با حفظ آداب اصلی و کهن آن، با هزینه هایی بسیار کمتر برگزار کرد و از آن خاطره ساخت. تخمین هزینه‌های ساده‌ترین مهمانیرئیس اتحادیه خشکبار، قیمت حداقل هر کیلوگرم آجیل شب یلدا را ۷۰ هزار تومان و حداکثر قیمت آن را ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرده است. از سوی دیگر اتحادیه قنادان نیز نرخ هر کیلوگرم شیرینی تر را ۳۵ هزار تومان، شیرینی زبان ۲۸ هزار تومان، شیرینی دانمارکی ۲۸ هزار تومان، شیرینی پاپیون ۲۸ هزار تومان و کیک یزدی را ۲۱ هزار تومان تعیین کرده است.

اتحادیه میوه و سبزی تهران نیز هر کیلو انار را بسته به نوع و کیفیت آن از پنج هزار تا 11 هزار تومان، هر کیلو کدو حلوایی را 1500 تا سه هزار تومان، هندوانه انباری را 1500 تا 2500 تومان و هندوانه نوی میناب را 2500 تا چهار هزار تومان قیمت‌گذاری کرده است.

قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی نیز بسته به نوع آن از 45 هزار تومان تا 100 هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار به فروش می‌رسد. در این صورت می‌توان تخمین زد که یه جمع 10 نفره برای بزرگداشت شب یلدا با هزینه‌های متوسط و معمولی، بابت خرید یک کیلوگرم آجیل با کیفیت معمولی (70 هزار تومان)، یک کیلوگرم شیرینی دانمارکی (28 هزار تومان)، دو کیلوگرم انار با کیفیت متوسط( 16 هزار تومان)، یک عدد کدوحلوایی دو کیلویی با کیفیت معمولی (سه هزار تومان) و هندوانه چهار کیلویی با کیفیت متوسط (10 هزار تومان) باید 127 هزار تومان هزینه پرداخت کند.

در همین حال با احتساب یک شام سنتی دسته جمعی مانند آبگوشت با گوشت کیفیت متوسط ( 70 هزار تومان)، هزینه‌های اصلی این شب به 197 هزار تومان می‌رسد. با این حال باید هزینه برخی مواد اولیه پخت غذا، نان، چای و قند را نیز بر آن افزود تا به صورت گردشده، این رقم به 250 هزار تومان برسد.

در این صورت با توجه به شرایط اقتصادی سخت جامعه شما توانسته‌اید با 250 هزار تومان، یک مهمانی 10 نفره را به ساده‌ترین شکل ممکن برگزار کنید. ممکن است احساس کنید به یک پیروزی دست یافته‌اید اما اهزینه 250 هزار تومانی در حالی‌ست که حقوق بخش بزرگی از جامعه کف قانونی وزارت کار یعنی یک میلیون و 500 هزار تومان است.

این بدان معناست که یک خانوار کارگری باید برای یک شب از سال، یک ششم از حقوق  خود را پرداخت کرده و باقی ماه را با پنج قسمت باقیمانده بگذراند. در این صورت است که این هزینه‌کرد دیگر یک موفقیت تلقی نمی‌شود! همکاری در خرید شب یلداآخرین نرخ تورمی که از سوی مرکز آمار ایران ارائه شده است، رقم 41 درصد را نشان می‌دهد.

این تورم البته گریبان اغلب خانوارهای متوسط رو به پایین را به شدت فشار می‌دهد. اما با این حال، ایرانیان در هیچ زمانی از پاسداشت سنن خود غافل نشده‌اند و راهی برای کاهش فشارها یافته‌اند. شب یلدا نیز می‌تواند به‌عنوان عرصه‌ای برای بروز این ابتکار عمل باشد.

در صورتی که خانوارها هر کدام هزینه بخشی از این شب را بر عهده گرفته و تقسیم وظایف و هزینه کنند، خواهند توانست علاوه بر صله رحم و پاسداشت فرهنگ شب چله، فشار بار هزینه‌ها را از دوش یک خانوار بردارند و یلدا را به خاطره بدل کنند. برخی خانوارها به صورت نوبتی، هر سال را در خانه یکی از اقوام سپری می‌کنند و هر خانواده شرکت‌کننده در این جشن، خرید یک قلم کالا یا یک نوع از آن را بر عهده می‌گیرد تا میزبان نیز تحت فشار اقتصادی قرار نگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha