چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۹
کد خبر: 28650
  سلامت نیوز : معاون شبكه دامپزشكی مشهد گفت: در سال 85 و قبل از آن، در مشهد و حومه ابتلا به بیماری هاری بسیار گزارش می‌شد كه امسال روند نزولی بیماری هاری را شاهد هستیم.

به گزارش فارس از مشهد، قربان‌محمد سیرغانی صبح امروز در نشست خبری معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد مشهد اظهار داشت: بیماری مشترك بین انسان و حیوان (قلاده‌ها)، كیست هیداتید انسان و علف‌خوران، هاری و سالك است كه ضرورت معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد را در مناطق دور از شهر، ایجاب می‌كند.
معاون شبكه دامپزشكی مشهد افزود: سگ‌سانان عامل بیش از 90 درصد هاری حیوانی و انسانی در كشورهای در حال توسعه هستند.
وی ادامه داد: در حالی كه بیش از 95 درصد موارد هاری در كشورهای پیشرفته وحوشی مانند روباه، راكون و راسو هستند و تنها پنج درصد موارد مربوط به سگ و گربه و سایر حیوانات است.
سیرغانی اظهار داشت: هاری علفخواران بیشتر از اینكه اهمیت بهداشت عمومی داشته باشند، دارای اهمیت اقتصادی است.
وی به ارائه پیشنهاداتی برای كنترل بیماری‌هاری اشاره كرد و گفت: آشنا كردن بیشتر مسئولان بهداشتی كشور با ابعاد وسیع هاری در بخش انسانی، حیوانی و اولویت به امر واكسیناسیون هاری و تامین امكانات و اعتبارات مناسب با شرایط جغرافیایی و منطقه‌ای ضروری است.
معاون شبكه دامپزشكی مشهد افزود: زنده گیری سگ‌های ولگرد و معدوم ساختن جمعیت غیر قابل استفاده آنها در اولویت است ضمن اینكه عقیم كردن سگ‌های صاحبدار در برنامه‌های اجرایی مد نظر است و به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.
سیرغانی ادامه داد: كنترل هاری در انسان در گرو كنترل آن در حیوانات است و برای كاهش و مراقبت از گزش‌ها باید آموزش‌های گسترده از رسانه‌های ملی و عمومی در غالب برنامه‌های مدون اقدام شود.
وی گفت: از بین بردن سگ‌های ولگرد، مبارزه با جوندگان، دفع صحیح زباله، حذف مناطق رشد و تكثیر پشه مانند محل‌های تجمع زباله، نخاله‌های ساختمانی و كود حیوانی، ساختمان‌های نیمه كاره و تسطیح و بهسازی حوالی مناطق مسكونی از اولویت ویژه‌ای در این زمینه برخوردار است.
معاون شبكه دامپزشكی مشهد به اهمیت اجرای پروژه حذف حیوان ناقل بیماری (قلاده‌ها) اشاره و افزود: جلوگیری از ایجاد خسارت به تولیدكنندگان دامی، كاستن حداقل 25 درصد از ابتلائات انسانی، ارتقای سطح بهداشت شهروندان و ... از جمله اهمیت اجرای این پروژه است.
وی گفت: با برنامه‌ریزی و هماهنگی و مشاركت شهروندان، نیروهای دولتی و بهداشتی مستقر در روستا، شوراها، دهیار، خانه بهداشت شناسایی مولدها به راحتی امكان‌پذیر است، چون تعداد آنها در روستا محدود است.
سیرغانی گفت: زنده‌گیری در حومه شهر انجام می‌‌شود ولی ریشه در حاشیه شهر و در روستاها قرار دارد، كارهای فرهنگی، برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به طور یقین مؤثر است.
وی با بیان اینكه نگهداری سگ ماده ممنوع است، افزود: در صورت نگهداری باید شناسنامه و گواهی سلامت تهیه شود.
معاون شبكه دامپزشكی مشهد افزود: در سال 85 و قبل از آن، در چهار جهت شهر و در انواع حیوانات اهلی (گاو، گوسفند، الاغ و سگ) مبتلا به بیماری هاری گزارش شده بود و امسال روند نزولی بیماری هاری را شاهد هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha