سلامت نیوز : رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: از 15 درصد منابع كه باید به سلامت دندان اختصاص یابد كمتر از یك درصد به این مقوله اختصاص داده شده است.

به گزارش ایسنا، محمد حسین خوشنویسان در حاشیه اجلاس بین كشوری مدیران برنامه ریزی سلامت دهان كشورهای عضو مدیترانه شرقی(سازمان جهانی بهداشت)، اظهارکرد: سلامت دهان و دندان باید در مردم نهادینه شود.

وی با بیان این كه افراد در جامعه باید نیازهای بهداشتی دندان خود را بدانند، افزود: سوابق علمی نشان می دهد پوسیدگی دندان به طور كامل قابل پیش گیری است.

رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به این كه اطلاع رسانی به مردم در زمینه چگونگی مراقبت و نگهداری از دندان از اولویت های این سازمان است، گفت: باید اطلاعات و آموزش های لازم را در اختیار گروه های مختلف سنی قرار داد.

وی با بیان این كه محدودیت منابع مالی در كارهای اجرایی از موانع پیشبرد اهداف آموزشی در راستای پیشگری از بیماری های دهان ودندان است، بیان کرد: كمبود منابع مالی در تمام كشورهای منطقه مشهود است.

خوشنویسان با اشاره به این كه با مراقبت صحیح از دندان ها می توان در تمام عمر از دندان های سالم بهره برد، اضافه كرد: باید باورهای غلط در زمینه نگهداری از دندان در جامعه از بین برود.

وی ادامه داد: خاصیت خود ترمیمی دندان ها موجب حفظ دندان در تمام سال های عمر می باشد و این اطلاعات اولیه باید در اختیار مردم قرار گیرد تا مراقبت از دندان نهادینه شود.

رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان این كه مراقبت از دندان باید از زمان تولد صورت گیرد، خاطر نشان كرد: مراقبت از دندان ها در سال های اولیه زندگی نتایج خوبی را برای افراد در دوره های مختلف سنی به همراه دارد.

وی با اشاره به این كه غربالگری در گروه هدف نشان داده است كه میزان پوسیدگی در این گروه بسیار زیاد است، عنوان كرد: در سن سه سالگی در ایران كودكان دو شیری دندان پوسیده دارند و با ورود این رقم به 6 دندان شیری افزایش پیدا می كند.

خوشنویسان با بیان این كه طبق آیین نامه اجرایی تصویب شده ترمیم تمام دندان های كودكان در سن 6 تا 12 سالگی با پوشش بیمه صورت می گیرد، اضافه كرد: بدون تخصیص منابع و استفاده از بیمه ها مردم توانایی پرداخت هزینه های دندان پزشكی را ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha