چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 28653
 سلامت نیوز : معاون آموزشی وزیر بهداشت با اعلام اینكه هنوز برای ایجاد رشته پرستاری سنتی به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم، گفت: طب سنتی اسلامی و ایرانی ما بعد از تأسیس دارالفنون و از 90 سال پیش با خلأ علمی مواجه شد و جبران این نقیصه نیازمند زمان است كه با گسترش دانشكده‌های طب سنتی درصدد جبران آن هستیم.

محمدعلی محققی در گفت‌و‌گو با فارس، در مورد روند ایجاد رشته پرستاری سنتی كه وزیر بهداشت در روز پرستار از آن خبر داده بود و روند گسترش طب سنتی در كشور توضیح داد: ایجاد رشته پرستاری سنتی در مجموع موضوعیت دارد اما هنوز برای تشكیل چنین رشته‌ای به قطعیت نرسیده‌ایم و كارهای مطالعاتی اولیه در مورد آن در حال انجام است.

وی گفت: انجام مطالعه و بررسی برای تشكیل یك رشته آكادمیك و دانشگاهی الزاماً به معنای ایجاد آن رشته نیست اما اگر بررسی‌ها نشان داد كه تمام چارچوب لازم برای ایجاد یك رشته با عنوان پرستاری سنتی بر اساس استانداردهای مورد نیاز یك رشته دانشگاهی وجود دارد آن وقت آن رشته دایر می‌شود.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: الآن دانشكده‌های طب سنتی را در كشور داریم و نیروهای زیادی كه همگی فارغ التحصیل رشته پزشكی عمومی از دانشگاه‌های معتبر هستند و در یك فضای رقابتی از بین بهترین‌های آنها پذیرش می‌شوند، وارد این عرصه می‌شود در واقع این افراد كسانی هستند كه با علم روز پزشكی كاملاً آشنا هستند و به عنوان یك رشته تخصصی با یك مكتب دیگر پزشكی كه همان مكتب پزشكی سنتی ایرانی و اسلامی است هم آشنا می‌شوند.

وی گفت: در آینده با مطالعات و تحقیقات این گروه باید رویكرد بالینی طب سنتی در كشور ما شكل بگیرد و در واقع ما باید طبیب سنتی بر اساس مكاتب علمی معتبر تربیت كنیم كه در واقع پزشك متخصص طب سنتی خواهند بود.

محققی افزود: آنها موضوعاتی است كه برای آینده كشور در حال بازشناسی است و اصلاً قرار نیست در این عرصه شتابزه عمل كرد زیرا فاصله علمی و خلئی كه به علت بی‎توجهی به طب سنتی از زمان تشكیل دارالفنون در ایران شكل گرفت تا زمانی كه اولین دانشكده طب سنتی در سال 85 ایجاد شد یك بازه 90ساله است كه همزمان با پیشرفت‌های سریع علم پزشكی بوده است بنابراین نمی‌توان به سرعت این خلأ علمی را پر كرد.

وی ادامه داد: اگر با كار علمی و در زمان مناسب احیای طب سنتی را در دانشگاه‌ها پیگیری كنیم در آینده می‌توانیم دكترین طب سنتی ایرانی و اسلامی خود را به عنوان یك رشته كلاسیك علمی به دنیا عرضه كنیم اما این كار باید به روش‌های پژوهشی و تحقیقی معتبر و قابل دفاع علمی انجام شود و در مجموع به هیچ وجه رویكرد بازگشت به عقب نداریم بلكه هرچه هست رویكرد پیشرفت به جلو است.

معاون وزیر بهداشت گفت: در مورد پرستاری سنتی هم اگر قرار باشد این رشته ایجاد شود قطعاً رویكرد علمی و آكادمیك خواهد داشت و ورودی آنها فارغ التحصیلان پرستاری نوین و آكادمیك فعلی خواهند بود كه آشنا به علوم روز باشند و بعد بر اساس رویكرد فرهنگی طب سنتی آموزه‌های پرستاری سنتی را فرامی‌گیرند.

وی ادامه داد: در مورد داروسازی سنتی هم همین طور است، و اساس كار رویكرد علمی و پژوهش‌های معتبر و قابل دفاع علمی است كه بر اساس آن به سمت گسترش داروهای با منشأ گیاهی و احیای ظرفیت‌های عظیم كشورمان در این عرصه پیش می‌رویم.

محققی اضافه كرد:‌ طب سنتی ایرانی و اسلامی نحله‌های مختلفی دارد كه بسیاری از نظریات آن مانند نظریه طب مزاجی یا طب جامع‎نگر هنوز با وجود پیشرفت‌های پزشكی نوین موضوعیت دارد و قابل تأمل است و بسیاری از تألیفات این نوع طب مانند الحاوی و قانون ابن‎سینا هنوز مورد توجه جوامع علمی پزشكی هستند.

وی گفت: مسئله مهم برای احیای طب سنتی كنكاش و تحقیق علمی روی آن است به همین علت دانشكده‌های طب سنتی در ایران شكل گرفته است تا در بازه زمانی كوتاه این خلأ علمی حداقل 90ساله جبران شود و از رویكردهای فرهنگی و علمی طب سنتی برای بازگرداندن سلامت و تعادل به افراد استفاده شود اما هرگونه شتابزدگی در این عرصه آسیب‎زاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha