ماسک روی صورت زده و با عجله راه می‌رود. قدم پشت قدم برمی‌دارد اما ناگهان شروع به سرفه می‌کند. ماسک را از روی صورتش پایین می‌کشد و برای لحظاتی می‌ایستد.

شهر ماسک‌زدگان

سلامت نیوز:ماسک روی صورت زده و با عجله راه می‌رود. قدم پشت قدم برمی‌دارد اما ناگهان شروع به سرفه می‌کند. ماسک را از روی صورتش پایین می‌کشد و برای لحظاتی می‌ایستد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،سرفه‌اش که آرام‌تر می‌شود ماسک را روی صورت می‌کشد و دوباره راه می‌افتد. شاید شما هم در روزهای آلودگی هوای تهران شهروندانی را دیده باشید که ماسک روی صورت زده‌اند تا مانع ورود آلودگی هوا به ریه‌هایشان شوند؛ اما سوال آن است که این ماسک‌ها در جلوگیری از ورود آلودگی هوا به سینه مردم موثر هستند یا نه؟زندگی شهری معضلات عجیب و غریبی را برای مردم رقم زده است.

تهران را می‌توان سردسته شهرهایی با معضلات عجیب و غریب دانست؛ شهری که در روزگاری به هوای تمیز و آب خوشمزه‌اش معروف بود، حالا با بوی بد هوا و ترافیک‌های سنگینش شناخته می‌شود. آلودگی هوا هم که جای خود دارد. این معضل به قدری شدید و حاد شده است که در هفته گذشته موجب شد متاسفانه آمار متوفیان ثبت‌شده در بهشت‌زهرا هم افزایش یابد.

این در حالی است که هفته جاری هم با آلودگی هوا شروع شد و نتیجه آن تعطیلی مدارس طی دیروز و امروز بوده است. حتی سازمان هواشناسی هم پیش‌بینی کرده که تا دو، سه روز آینده هم هوای تهران و شهرهای صنعتی کشور آلوده باشد. این در حالی است که شهروندان برای مقابله با این معضل راه چاره‌ای ندارند؛ یا باید خانه‌نشین شوند یا اینکه در خیابان‌های شهر به دنبال کار و زندگی خود باشند. برخی که حساس‌تر هستند حتما ماسکی هم تهیه کرده و به صورت می‌زنند.


برای آرامش درونخانم مینا ارضی که خود مادر جوان یک کودک دوساله است بعد از خرید یک ماسک از داروخانه به ما پاسخ می‌دهد. او درباره نوع ماسکی که خریده به «صبح‌نو» می‌گوید: این نوع ماسکی که خریدم نوع متوسط است. البته یک مدل دیگر را هم که همین ماسک‌های پزشکی هستند، داشت اما این مدل که خریدم فیلتردار است. او درباره موثر‌بودن این ماسک در جلوگیری از استنشاق آلودگی هوا می‌افزاید: نمی‌دانم، به نظرم موثر باشد.

اگر هم اینطور نباشد حداقل از لحاظ فکری به خودم این امیدواری را می‌دهم که جانب احتیاط را رعایت کرده‌ام.آقای فرهاد جوان هم مرد موتورسواری است که ماسکی سفیدرنگ به صورتش زده است.

او درباره چرایی استفاده از ماسک می‌گوید: من از صبح روی موتور در خیابان‌های شهر بالا و پایین می‌روم. این ماسک را هم روی صورت زده‌ام که تا حدودی جلوی سرما را بگیرد. وقتی تعجب مرا می‌بیند، می‌افزاید: البته به دلیل آلودگی هوا هم ماسک زده‌ام.

وقتی از او درباره کیفیت ماسک و اینکه چه مدت از آن استفاده می‌کند، می‌پرسم، می‌گوید؛ می‌دانم که این ماسک خیلی نمی‌تواند جلوی آلودگی هوا را بگیرد اما پول بیشتر برای خرید ماسک‌های گران‌تر ندارم؛ صرف نمی‌کند.پیرمرد دیگری هم که در حال عبور از خیابان شهید بهشتی است و ماسک به صورت زده،  می‌گوید: چند سال قبل عمل قلب باز انجام دادم. برای همین در هوای فعلی تهران خیلی اذیت می‌شوم.

الان هم برای یک کار اداری مجبور بودم که از خانه بیرون بیایم. من نمی‌دانم چرا شهر را تعطیل نمی‌کنند؟ من با این حالم اگر گوشه خیابان بیافتم چه کسی به دادم خواهد رسید؟ او که دل پری از مسوولان دولتی و شهری از بابت بی‌توجهی به آلودگی هوا و سلامت مردم دارد درباره ماسکی که به صورت زده است، می‌گوید: این ماسک را 13 هزار تومان خریدم که می‌گویند بهترین نوع است. البته به دلیل اینکه به صورت کامل روی صورتم نشسته است احساس خفگی دارم. خلاصه اینکه یا این هوا ما را خفه می‌کند یا ماسک.


ماسک‌های حرفه‌ای

صحبت‌کردن با مردم را تمام می‌کنم و به سمت داروخانه‌ها می‌روم تا در کسوت یک مشتری از نوع ماسک‌ها خبردار شوم. نخستین داروخانه در داخل یک ساختمان پزشکان قرار دارد. خانم فروشنده در پاسخ به انواع ماسک‌های موجود می‌گوید: ما فقط یک مدل ماسک داریم. این مدل N95 است. قیمت آن هم 14 هزار تومان. ماسکی که ساخت ایران است در بسته شکیلی قرار داده شده و توضیحاتی درباره فیلتر و کارکرد آن نوشته شده است.

این ماسک یکی از بهترین انواع موجود در بازار و برای مقابله با آلودگی هواست. آن‌طور که از اسمش پیداست و بر اساس ادعای کارخانه سازنده می‌تواند تا 95 درصد از ذرات معلق کمتر از یک میکرون موجود در هوا را جذب خود کند.به سراغ داروخانه دیگری می‌روم. این‌بار در مقابل درخواست من برای مشاهده انواع ماسک‌های موجود دو مدل معرفی می‌شوند؛ یک مدل، ماسک‌های پزشکی ساده و نوع دیگری از انواع ماسک‌هایی است که بیشتر مردم این روزها بر چهره دارند.

درباره قیمت ماسک‌ها که می‌پرسم، آقای فروشنده از گوشه چشم نگاه کرده و می‌گوید: «این ساده‌ها بسته‌ای دو هزار تومن. توش سه تا داره. این یکی هم که فیلتر داره چهار هزار تومن.» وقتی از او درباره موثر‌بودن این ماسک‌ها در برابر آلودگی هوا می‌پرسم، دستش را دراز می‌کند تا ماسک‌ها را برداشته و سرجایش بگذارد. همزمان هم می‌گوید: نمی‌دانم، شاید موثر باشد. این فیلتردارها بهتر هستند.

سر مرد فروشنده شلوغ است. ماسک‌ها را برمی‌دارد و به سراغ مشتری دیگری می‌رود که قصد خرید دارد، نه پرسش.اما در داروخانه دیگر فقط ماسک‌های حرفه‌ای و فیلتردار فروخته می‌شود. خانم فروشنده می‌گوید: اگر برای آلودگی هوا ماسک می‌خواهید از این مدل‌ها داریم. او سپس سه مدل ماسک را معرفی کرده و می‌گوید: «فیلتردار ساده داریم که 3500 تومان قیمت دارد. مدل دیگر فیلتردار هم پنج هزار تومان است.»

او در ادامه ماسک‌های دیگری را روی میز آورده و آنها را معرفی می‌کند. خانم فروشنده ماسکی با برند خارجی که به سفارش ایران تولید شده را نشان داده و می‌گوید: این ماسک N99 است که بهترین نوع ماسک برای مقابله با آلودگی هواست. در مشخصات این ماسک آمده است که به دلیل چندلایه‌بودن و نیز برخورداری از ترکیب نانو می‌تواند تا 99 درصد ذرات معلق (حتی کمتر از 3/0 میکرون) را هم به خود جذب کند.

البته طبیعی است که تنفس از پشت این ماسک برای افرادی که دچار بیماری ریوی هستند کمی سخت به نظر برسد.این خانم فروشنده درباره تعداد فروش ماسک‌ها می‌گوید: معمولا در هر روز تا حدود 10 ماسک به‌صورت میانگین می‌فروشیم.

البته در روزهایی که آلودگی هوا بیشتر باشد، خرید مردم بیشتر است. او تاکید می‌کند که بیشترین نوع ماسک خریداری‌شده هم همین انواع متوسط است که حدود چهار تا پنج هزار تومان قیمت دارند؛ ماسک‌هایی که گفته می‌شود بهتر است در شرایط آلودگی هوا و به صورت مداوم هر دو هفته یک‌بار جایگزین شده یا فیلتر آنها را عوض کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha