عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، یکی از مواد آلاینده موجود در آلودگی هوا را سرب اعلام کرد و گفت: در سه ماهه اول بارداری سرب با نفوذ در بدن، می‌تواند ضریب هوشی جنین را کاهش دهد.

آلودگی هوا ضریب هوشی جنین را کاهش می‌دهد

سلامت نیوز: عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، یکی از مواد آلاینده موجود در آلودگی هوا را سرب اعلام کرد و گفت: در سه ماهه اول بارداری سرب با نفوذ در بدن، می‌تواند ضریب هوشی جنین را کاهش دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر زهره داودی مقدم با اشاره به اینکه این معضل در سه ماهه اول می‌تواند سبب ایجاد عوارضی شود، افزود: آلودگی هوا در سه ماهه اول بارداری همچنین می‌تواند سبب سقط جنین شود.


وی ادامه داد: در سه ماهه اول بارداری اثرات بیشتر آلودگی هوا برروی سلول‌های مغز جنین می‌باشد و این معضل می‌تواند سبب زایمان زودرس، وزن کم جنین، اوتیسم، سقط و مشکلات هوشی و یادگیری شود.


داودی مقدم، مواد آلاینده موجود در آلودگی هوا را شامل سرب، منوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، آرسنیک، آزبست و ذرات معلق اعلام کرد و گفت: تهوع، استفراغ، تنگی نفس، سرفه، سوزش چشم، تشدید آسم و بیماری‌های تنفسی، تشدید بیماری قلبی و مشکلات روحی و خستگی از جمله اثرات این معضل بر روی مادران باردار است.


وی، یکی از گروه‌های پرخطر را زنان باردار اعلام کرد و گفت: آلاینده‌های هوا هم عارضه بر مادر باردار و هم بر روی جنین دارد. سرب موجود در هوا در سلول‌های بدن مادر و جنین به خصوص سلول‌های مغز رسوب و عوارضی را برای هر دو آنان ایجاد می‌کند.


داودی مقدم، یکی دیگر از گروه‌های پرخطر را کودکان اعلام کرد و افزود: این معضل علاوه بر تخریب سلول‌های مغزی، بر روی هوش، حافظه و یادگیری کودکان هم اثر منفی می گذارد و خانواده ها مراقب باشند تا کودکان در معرض آلودگی هوا قرار نگیرد و در این ایام در منازل بمانند.


وی ادامه داد: زنان باردار مانند سایر گروه پرخطر حتی الامکان از خانه خارج نشوند و شیر زیاد بنوشند، این کار می‌تواند عوارض سرب موجود در آلاینده های هوا را کاهش دهد. استفاده حداقل سه لیوان شیر در روز برای جذب آلاینده‌ها و دفع آن‌ها مناسب است.


داودی مقدم به زنان باردار توصیه کرد که از تردد غیرضروری در این ایام در فضاهای باز خودداری کنند و همچنین در روزهای آلوده مخصوصا در مناطق پرتردد و پرترافیک حضور پیدا نکنند و از پیاده روی زیاد در فضای باز پرهیز کنند تا آسیبی به خودشان و جنین وارد نشود.


عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، اظهار داشت: زنان باردار حتما در این ایام از ماسک فیلتردار استفاده کنند، تا از آسیب زیاد در امان باشند.


وی ادامه داد: استفاده از سبزی و میوه تازه، مایعات فراوان، گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا مثل سانسوریا، استفاده از تصفیه کننده هوای خانگی، می‌تواند در کاهش عوارض آلودگی هوا موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha