دانشمندان ایالات متحده، سوئد، آلمان، اتریش، دانمارک، لیتوانی، ژاپن و جاهای دیگر، این موضوع را بررسی کرده اند.

فصل تولد شخص چگونه می تواند خطر مرگ او را تحت تأثیر قرار دهد؟

سلامت نیوز: دانشمندان ایالات متحده، سوئد، آلمان، اتریش، دانمارک، لیتوانی، ژاپن و جاهای دیگر، این موضوع را بررسی کرده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، برخی از این مطالعات اولیه به این نتیجه رسیده اند که، در نیمکره شمالی، افرادی که در ماه نوامبر به دنیا آمده اند، کمترین خطر مرگ و میر کلی و مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی را دارند.

برعکس، کسانی که در بهار یا تابستان متولد می شوند بیشترین خطر را دارند. اگرچه دانشمندان وقت و تلاش زیادی را صرف بررسی این رابطه کرده اند، اما دقیقاً چگونگی تأثیر ماه تولد شخص بر سلامت آینده او هنوز مشخص نیست.

برخی دانشمندان بر این باورند که اثر مرگ و میر در ماه تولد ممکن است ریشه در عوامل اجتماعی اقتصادی داشته باشد.

هنگامی که دانشمندان تجزیه و تحلیل خود را برای طیف وسیعی از متغیرها تنظیم کرده بودند، هیچ ارتباط معنی داری بین مرگ و میر کلی و ماه یا فصل تولد افراد مشاهده نکردند اما تاثیر آنرا بر خطر مرگ و میر قلبی عروقی مشاهده کردند. آنها معتقدند: در مقایسه با زنان متولد ماه نوامبر، کسانی که از مارس تا ژوئیه متولد شده اند، مرگ و میر بالاتری بر اثر بیماری های قلبی عروقی داشتند در حالی که زنان متولد دسامبر کمترین مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی را داشتند.

پس از کنترل تعدادی از عوامل، از جمله متغیرهای خانوادگی و اقتصادی- اقتصادی، رابطه معناداری باقی ماند.

مطالعات اپیدمیولوژیک قبلی نسبتاً به طور مداوم افراد متولد ماه نوامبر را نشان داده است که کمترین خطر مرگ و میر کلی و قلبی عروقی را دارند و کسانی که در بهار یا تابستان متولد می شوند بیشترین خطر مرگ و میر را دارند.

یافته های جدیدترین تحقیقات نشان می دهد که عوامل اقتصادی ممکن است دلیل اصلی تغییر نرخ مرگ و میر قلبی عروقی با فصل تولد نباشد. دانشمندان هنوز نمی دانند چرا این الگو پدیدار می شود، اما برخی از نظریه ها وجود دارد.

برخی از متخصصان گمان می کنند که ویتامین D ممکن است نقشی داشته باشد. آنها معتقدند که اگر یک زن باردار در طول بارداری- به عنوان مثال در ماه های زمستان، نور خورشید را کمتر تجربه کند، ممکن است از نظر ویتامین D کمبود داشته باشد.

این کمبود، شاید، می تواند خطر بیماری های قلبی آینده کودک متولد نشده را افزایش دهد.

منبع: www.medicalnewstoday.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha