سلامت نیوز : رییس جامعه پزشكان متخصص داخلی از منطقه‌ای شدن تعرفه‌های پزشكی در سطح كشور از سال آینده خبر داد و گفت: قرار است تعرفه‌ها بر اساس كتاب «كالیفرنیا» تعیین شود.

دكتر ایرج خسرونیا در گفت وگو با ایسنا، افزود: بر اساس تصمیم‌های اتخاذ شده در جلسه‌ای كه با حضور معاون درمان، مسئولان سازمان نظام پزشكی و روسای انجمن‌های پزشكی در تاریخ هفتم خرداد ماه برگزار شد، قرار شد كه تعرفه‌ها بر اساس شرایط هر استان تعیین شود. بدین ترتیب ممكن است به تعداد استانهای كشور تعرفه‌های پزشكی مشخص شود.

وی در ادامه گفت: كتاب كالیفرنیا - كه بیان‌كننده رابطه خدمات مختلف پزشکی با یکدیگر است و نسبت هزینه و نرخ آن‌ها را با همدیگر نشان می‌دهد- مبنای تعیین تعرفه‌های پزشكی قرار گیرد.

رییس جامعه پزشكان متخصص داخلی تاكید كرد: در صورت تحقق این امر مشكلات وزارت بهداشت در این زمینه حل خواهد شد.

وی با بیان اینكه تورم و هزینه‌های سرسام آور بخش‌ خصوصی و مطب‌ها باعث شده است كه این بخش دچار ضرر زیادی شود، گفت: در این شرایط آنان به بانك‌ها و موسسات مالی بسیاری بدهكار هستند. تعرفه‌های تعیین شده نیز مشكلات بخش خصوصی را حل نخواهد كرد و این بخش در سال جاری به احتمال زیاد ضرر بسیاری می‌كند.

خسرونیا درباره تاثیر واقعی شدن تعرفه‌ها بر دریافت زیرمیزی اظهار كرد: اگر تعرفه‌های پزشكی مانند سایر كشورها حتی عراق، افغانستان، پاكستان و تركیه واقعی شود، مشكل زیرمیزی گرفتن برخی پزشكان حل می‌شود. اما در حال حاضر درآمد بخش‌های خصوصی جبران مخارج آنها را نمی‌كند بنابراین برخی از آن‌ها با بیمار بر سر دریافت پول بیشتر توافق می‌كنند ولی با واقعی شدن تعرفه‌ها این مشكل حل می‌شود.

رییس جامعه پزشكان متخصص داخلی در پاسخ به این پرسش كه آیا واقعی شدن تعرفه‌ها باعث كاهش بهره‌مندی مردم از خدمات بهداشتی و درمانی نمی‌شود، گفت: رابطه مالی پزشك و بیمار باید قطع شود به گونه‌ای كه بیمار به طور مستقیم پولی را برای درمان به پزشك پرداخت نكند بلكه سازمانهای بیمه‌گر تمام هزینه‌های درمانی را بپردازند و فرانشیز آن را از حقوق ماهانه بیمار به صورت اقساط كم كنند.


خسرونیا در پایان تاكید كرد: براساس قانون، 70 درصد از هزینه‌های بهداشت و درمان بیماران را سازمانهای بیمه‌گر باید بپردازند ولی در حال حاضر عكس این روند عمل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha