سلامت نیوز : رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران در پیام خود به مناسبت هفته بدون دخانیات سیگار را مهم ترین عامل بیماری های غیرواگیر بعد از پرفشاری خون معرفی كرد.
 متن پیام دكتر باقر لاریجانی به شرح ذیل است:
استادان گرامی و دانشجویان عزیز
همكاران محترم دانشگاه
سلام علیكم
با گسترش علوم پزشكی بسیاری از بیماریهای عفونی كه در طول سده های گذشته سلامت و حیات انسانهای زیادی را قربانی می كردند تا حدود زیادی تحت كنترل درآمده اند. با گسترش واكسیناسیون علیه بیماریهای مختلف و ظهور درمان های اثر بخش دارویی و نیز اعمال روشهای موثر پیشگیری و كنترل بیماریهای واگیر،‌این دسته از بیماریها در بسیاری از نقاط جهان مهار شده و مكانیسم های هماهنگی برای برخورد سریع با موارد واگیر نو پدید ایجاد شده اند. در نتیجه چنین پیشرفت هایی در بیماریهای واگیر، براساس آمار سازمان بهداشت جهانی امروزه بیماریهای غیر واگیر شامل حملات قلبی،‌ سكته مغزی،‌ سرطانها و  بیمارهای مزمن تنفسی علت عمده (63% ) از موارد مرگ انسانها را به خود اختصاص داده است.
بعد از پرفشاری خون، سیگار مهمترین عامل بیماریهای غیرواگیر است. سیگار در طول قرن بیستم میلادی 100 میلیون انسان را به كام مرگ كشانده كه تعداد قابل توجهی از آنها افراد غیر سیگاری هستند كه در معرض دود سیگار دیگران قرار گرفته اند. اگر برای كنترل این بلای خود ساخته بشر كاری انجام نشود، حدود یك میلیارد انسان در طول قرن 21 میلادی به وسیله سیگار از بین خواهند رفت.
نبرد جهانی علیه دخانیات با پیوستن بیش از 170 كشور جهان به كنوانسیون منع دخانیات وارد مرحله تازه ای شده است. در این میان، رسالت دانشگاههای علوم پزشكی به عنوان صیانت و ارتقای سلامت جامعه ایجاب می كند كه پرچم مبارزه علیه این بلای عالمگیر را به دست گیرند و برای ورود به این عرصه پیش قدم گردند. بر همین اساس، دانشگاه علوم پزشكی تهران به عنوان كانون جوشش سرمایه ها و استعدادهای انسانی و معنوی بخش سلامت كشور، در روز دهم خرداد ماه، ‌روز جهانی بدون دخانیات،‌ با یاری دانشجویان آگاه و همكاران پرتلاش مجموعه دانشگاه، برنامه هایی را با هدف توجه دادن افكار جامعه دانشگاهی به این موضوع با اهمیت در دستور كار قرار داده و در نظر دارد در میدان مبارزه با دخانیات بیش از پیش گام بگذارد.
امید است این تلاش جدید در جهت كاهش مصرف دخانیات و زدودن این عادت ناشایست از محیط كسب علم و كمالات به جریانی مستمر در سطح كل دانشگاه بینجامد و بتواند به الگویی برای سایر نهادهای اجتماعی مبدل گردد و بتواند كاهش آلام جامعه ما را در پی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha