سلامت نیوز :وزیر بهداشت، سیگار را دروازه ورود به اعتیاد به مواد مخدر عنوان كرد.

به گزارش  ایسنا، دكتر مرضیه وحید دستجردی در همایش روز جهانی بدون دخانیات گفت: اگر عزم جدی و تلاش دست‌اندركاران در امر دخانیات را داشته باشیم آرزوی ایران بدون دخانیات محال نخواهد بود. میزان مرگ و میرهای ناشی از دخانیات در قالب سرطان‌های ریه و سرطانهای دیگر دستگاه‌های بدن از میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات و حوادث جاده‌ای و شهری بیشتر است و بیماریهای ناشی از دخانیات هزینه‌های زیادی را در نظام سلامت كشور تحمیل می‌كند.

وی افزود: علاوه بر عوارض اقتصادی و بهداشتی ناشی از استعمال دخانیات مسئله بهداشت معنوی افراد نیز مهم است. سیگار دروازه ورود اعتیاد به مواد مخدر است. بر این اساس لازم است مبارزه جدی و همگانی در سطح كشور داشته باشیم. جای این مبارزه در ستاد كشوری كنترل دخانیات است. وزرای عضو این ستاد باید در این زمینه تدبیر كنند مبارزه با قاچاق مواد دخانی باید از مهمترین فعالیتهای كشور باشد.

وزیر بهداشت به جلسات برگزار شده در وزارت كشور در قالب كارگروه‌های مختلف در زمینه مصرف قلیان گفت: براین اساس وزارت كشور متقبل شد كه كنترل مصرف قلیان را در مدت كوتاهی به انجام برساند. امیدواریم دستگاههای مختلف در مبارزه با قاچاق دخانیات موفق باشند. همچنین امیدواریم كه وزارت بازرگانی در ساماندهی توزیع كالاهای دخانی و تعیین عوامل فروش جزیی و كلی موفق باشد.

وی افزود: از دیدگاه وزارت بهداشت دو كار مهم و اساسی برای كنترل و مبارزه با دخانیات باید انجام شود نكته اول ارائه آموزش و اطلاع رسانی به مرم است. مردم كشور در جریانات مختلف نشان دادند كه آموزش پذیرند. حدود 50 دانشگاه علوم پزشكی در سراسر كشور فعالند كه می‌توان از ظرفیت این دانشگاه‌ها و بیمارستانها و پرسنل آنها و همچنین خانه‌های بهداشت كشور برای آموزشهای همگانی و آگاهی بخشی به امور خود استفاده كرد.

وزیر بهداشت با اشاره به ترفندهای كمپانی‌های دخانی ادامه داد: اگر دیر اقدام كنیم حتما از قافله عقب می‌مانیم و نمی‌توانیم به اهداف خود دست یابیم بنابراین باید از تمام ظرفیت برای ارائه مشاوره و خدمات ترك سیگار استفاده كرد. لازم است معاونت بهداشتی ارتباط تنگاتنگی با دانشجویان و دانشگاههای علوم پزشكی داشته باشد. همچنین لازم است مضرات سیگار به دانش آموزان آموزش داده شود باید از ظرفیت وزارت بهداشت برای آموزش دانشجویان علوم پزشكی نیز حداكثر استفاده را داشته باشیم.

وی با اشاره به فعالیت 140 مركز ارائه خدمات و مشاوره و ترك دخانیات در سطح كشور ادامه داد: این تعداد مركز كافی نیست و باید از امكانات بخش خصوصی استفاده كنیم. همچنین مقرر شده است خدمات مشاوره و ترك دخانیات در مطب‌های دندانپزشكی نیز در گروه برنامه‌های كشوری دیده شود اینگونه اقدامات باید تسریع شود.

وزیر بهداشت در پایان گفت: لازم است مضرات سیگار و عوارض آن و به ویژه مضرات سیگارهای قاچاق و آلودگی آنها به مواد رادیواكتیو به اطلاع مردم برسد . لازم است بخش اطلاع رسانی و همگانی مردم از حنبه‌های مختلف وسیع‌تر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha