بخش جازموریان با بیش از ۵۴ هزار نفر جمعیت یکی از دو بخش شهرستان رودبار جنوب با مجموعه ای از روستاهای خطی است که تا عمق ۱۶۰ کیلومتری به سمت شرق کشیده شده است و اهالی آن در طبیعتی خشک و بی آب و علف و در روستاهایی که خانه هایشان اکثرا از کپر ساخته شده اند، به حیات خود ادامه می دهند.

مردمانی از یاد رفته؛ «جازموریان» از بی‌آبی تا بی‌دارویی

سلامت نیوز: بخش جازموریان با بیش از ۵۴ هزار نفر جمعیت یکی از دو بخش شهرستان رودبار جنوب با مجموعه ای از روستاهای خطی است که تا عمق ۱۶۰ کیلومتری به سمت شرق کشیده شده است و اهالی آن در طبیعتی خشک و بی آب و علف و در روستاهایی که خانه هایشان اکثرا از کپر ساخته شده اند، به حیات خود ادامه می دهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،اگرچه نشانه های فقر و محرومیت در بیشتر مناطق جنوبی استان کرمان از جمله شهرستان رودبار جنوب دیده می شود، اما به جرأت می توان گفت درجه فقر و محرومت در بخش جازموریان این شهرستان بیش از آن چیزی است که در تصور آید و نیاز است تا مسئولان هر چه سریع تر برای آن فکری اساسی کنند.


حجت‌الاسلام "حمید بامری" پیش از ظهر امروز دوم دی‌ماه در جلسه فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان(رفع موانع تولید) با محوریت رسیدگی به مسایل اقتصادی شهرستان رودبار جنوب بخش جازموریان با حضور استاندار کرمان با توصیه بر رعایت حق و عدالت توسط مسئولین استانی و کشوری گفت: اقدامات موثری که مسئولین استانی و کشوری انجام می‌دهند، قطعا سبب خوشنودی بیشتر مردم خواهد شد و باید در این راستا عدالت و رعایت بر حق سرلوحه کار مسئولین قرار گیرد.


وی مشکل آب شرب روستاها را یکی از مهمترین مشکلات این بخش برشمرد و بیان کرد: متاسفانه تنها ۳۰ درصد روستاهای این منطقه دارای آب شرب هستند ضمن آنکه در بخش جازموریان و شهر زهکلوت امکانات ورزشی وجود ندارد لذا تقاضای احداث یک سالن چند منظوره ورزشی از مسئولین امر را داریم.


امام جمعه جازموریان عدم وجود مهمانسرا را یکی دیگر از مشکلات بخش جازموریان برشمرد و اظهار کرد: بهداشت، دارو و درمان یکی از مشکلات اساسی این منطقه است به‌طوی‌که در این بخش به شدت با کمبود دارو مواجه هستیم و همین امر گرفتاری مردم این منطقه را بیشتر کرده است زیرا فاصله این بخش با شهرهای جنوبی استان کرمان زیاد است.


وی تصریح کرد: اغلب مدارس بخش جازموریان در آب و برق مشکل دارند و برخی از مدارس بخش خصوصی اداره می‌شوند که آنها نیز هزینه‌های زیادری را برای برآورده کردن خواسته‌ها خود دارند که از توان مالی مردم این منطقه خارج است.


بامری ارتقاء بخش از بخشداری به فرمانداری را خواسته اصلی مردم این منطقه دانست و بیان کرد: از استاندار کرمان تقاضا داریم با فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب، این بخش را به شهر تبدیل کنند.


امام جمعه جازموریان فرآوری محصولات کشاورزی را یکی از راهکارهای رونق تولید و افزایش اشتغال در این منطقه ذکر کرد و افزود: متاسفانه محصولات کشاورزی این منطقه به صورت خام توسط دلالان خریداری می‌شود و در این میان چیزی عاید کشاورزان این منطقه نمی شود این در حالی است که اگر صنایع فرآوری محصولات کشاورزی در این بخش ایجاد کنیم به ارتقای اقتصادی مردم این منطقه نیز کمک شایانی کرده ایم.


 محممود قانعی فرماندار رودبار جنوب نیز در این جلسه گفت: بیش از ۱۰۵ هزار نفر در این شهرستان در حال زندگی هستند که حدود ۲۱ هزار نفر آنها در مناطق شهری زندگی می‌کنند.


وی اقتصاد این منطقه را بر پایه بخش های کشاورزی و دامداری دانست و در ادامه سطح زیر کشت این شهرستان را حدود ۶۵ هزار هکتار ذکر کرد و افزود: در این شهرستان محصولاتی همچون گوجه فرنگی، هندوانه، سیب‌زمینی، ذرت، کلزا، جو و گندم کشت می‌شود ضمن آنکه ۶ هزار هکتار سطح کشت محصولات باغی این منطقه است.


فرماندار شهرستان رودبار جنوبی از دامداری این منطقه سخن به میان آورد وبیان کرد: ۲۲ هزار و ۶۲۳ راس دام سنگین، ۳۷۲ هزار راس دام سبک و ۱۰ هزار نفر شتر در این شهرستان وجود دارد که خود نشان دهنده اقتصاد دامداری در این منطقه است.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha