هر سال 350 هزار نفر از جمعیت كشور فوت می‌كنند. غیر از دلایل معمول مرگ و میر در ایران كه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر، حوادث، تصادفات، خودكشی و قتل را شامل می‌شود، مسمومیت با گاز مونوكسید كربن یكی از دلایل شایع مرگ در نیمه دوم سال تا پایان فروردین و اردیبهشت سال بعد و در مناطقی است كه با برودت و كاهش محسوس دمای هوا مواجهند.

مرگ فصلی دوباره از راه رسید

سلامت نیوز: هر سال 350 هزار نفر از جمعیت كشور فوت می‌كنند. غیر از دلایل معمول مرگ و میر در ایران كه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر، حوادث، تصادفات، خودكشی و قتل را شامل می‌شود، مسمومیت با گاز مونوكسید كربن یكی از دلایل شایع مرگ در نیمه دوم سال تا پایان فروردین و اردیبهشت سال بعد و در مناطقی است كه با برودت و كاهش محسوس دمای هوا مواجهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،نصب غیراستاندارد وسایل گرمایشی و گازسوز در منازل، اقامتگاه‌های عمومی و حتی كارگاه‌ها، عامل اصلی مسمومیت شهروندان با گاز مونوكسید كربن است و با وجود هشدارهای هر ساله مسوولان آتش‌نشانی، سازمان اورژانس كشور و حتی مسوولان شركت گاز درباره لزوم نصب ایمن وسایل گرمایشی و گازسوز و كمك گرفتن از كارشناسان آتش‌نشانی یا شركت گاز برای نصب این وسایل، باز هم بی‌توجهی شهروندان به این هشدارها عزادار شدن یك یا چند خانواده را رقم می‌زند.

در حالی كه مرگ بر اثر مسمومیت با گاز مونوكسید كربن، به مرگ خاموش موسوم شده و به دلیل خاص بودن آمار در ایام سرد سال، نوعی مرگ فصلی هم محسوب می‌شود، آمار مرگ بر اثر مسمومیت ناشی از استنشاق مونوكسید كربن، چندان رقم بالایی نیست اما حتی یك فوت بر اثر استنشاق این گاز بی‌رنگ و بی‌بو كه به سرعت با گلبول‌های قرمز همراه شده و جای خالی دریافت اكسیژن را در بافت‌های قلب و مغز پر می‌كند، نشان از بالا بودن میان سهل‌انگاری ایرانی‌ها حتی نسبت به سلامت خود و خانواده‌شان دارد.

با آغاز فصل پاییز، حداقل هفته‌ای یك‌بار كارشناسان اورژانس كشور خبر از كشف اجساد یك یا چند فرد دچار مسمومیت با گاز مونوكسیدكربن می‌دهند و علت اصلی مرگ این افراد را ایمن نبودن وسیله گازسوز و گرمایشی مستقر در محل اقامت ایشان ذكر می‌كنند آن هم در حالی كه یك تماس تلفنی با كارشناسان آتش‌نشانی برای كنترل كیفیت عملكرد وسیله گازسوز یا گرمایشی و حضور رایگان این كارشناسان برای تایید ایمنی وسیله مورد نظر، می‌تواند سلامت و بقای یك نفر یا یك خانواده را تضمین كند.

هشدار سازمان آتش‌نشانی تهران

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران از تمام شهروندان درخواست كرد برای آموزش نصب ایمن وسایل گرمایشی و گازسوز - به جای استفاده از تجارب شخصی كه می‌تواند خطرآفرین و مرگبار باشد- با سازمان آتش‌نشانی تماس بگیرند. سیدجلال ملكی گفت: «با توجه به سرد شدن هوا، هموطنان با روشن كردن بخاری و وسائل گرمایشی اقدام به گرم كردن منازل خود می‌كنند كه یك بی‌احتیاطی می‌تواند منجر به حادثه‌ای بسیار خطرناك ناشی از گازگرفتگی با گاز كشنده منوكسید كربن شود.

مركزی در سازمان آتش‌نشانی شهر تهران شكل گرفته و تعدادی از كارشناسان از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب آماده پاسخگویی به سوالات هموطنان درخصوص‌ راه‌اندازی وسایل گرمایشی هستند. شهروندان هم اگر در نصب بخاری و وسایل گرمایشی گازسوز دچار مشكل شدند می‌توانند برای دریافت اطلاعات می‌توانند با شماره تلفن 64323232 تماس بگیرند و سوالات خود را بپرسند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha