مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس كشور می‌گوید: «این گاز وقتی وارد سیستم تنفسی شخصی شود بلافاصله با گلبول‌های قرمز شخص وارد واكنش شده و باعث می‌شود تا اكسیژن كمتری به اعضای بدن برسد.

توصیه كارشناسان برای نجات فرد دچار مسمومیت با گاز مونوكسیدكربن

سلامت نیوز:مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس كشور می‌گوید: «این گاز وقتی وارد سیستم تنفسی شخصی شود بلافاصله با گلبول‌های قرمز شخص وارد واكنش شده و باعث می‌شود تا اكسیژن كمتری به اعضای بدن برسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،اولین عوارض این مساله، سوزش چشم‌ها و پس از سپری شدن زمانی بین 1 الی 2 ساعت، بسته به غلظت گاز مونواكسیدكربن موجود در مكان، احساس خواب آلودگی و احساس خستگی مفرط است كه در این حالت، اعضای بدن گِزگِز كرده و اگر بدن شخص حساس باشد، دچار خونریزی بینی می‌شود.

اگر شخص سعی كند سرپا بایستد، دچار سرگیجه به همراه حالت تهوع شده و چشم‌ها در این حالت اغلب سیاهی می‌رود. در ادامه ممكن است شخص دچار بیهوشی شود. افرادی كه در یك فضای سربسته در معرض استنشاق این گاز قرار می‌گیرند اگر هر چه سریع‌تر مكان را ترك نكنند و هوای تازه تنفس نكنند، دچار بیهوشی و در نهایت خفگی می‌شوند.»

غفور راستین، رییس مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی استان اصفهان هم در توضیح علت مسمومیت با مونوكسیدكربن و مرگ بر اثر استنشاق این گاز سمی گفته است: «سوختن ناقص سوخت‌های فسیلی منجر به ایجاد گاز منواكسید كربن CO می‌شود.

میل تركیب CO با هموگلوبین خون انسان، 250 برابر اكسیژن است و در نتیجه، گلبول‌های قرمز به جای انتقال اكسیژن به اندام‌ها، CO را انتقال می‌دهند. اگر میزان مواجهه و مسمومیت فرد با این گاز سمی، 30 تا 40 درصد باشد، علائم اولیه مسمومیت، سرفه و گرفتگی تنفسی خواهد بود اما در مواجهه شدیدتر با میزان بیشتر از این گاز سمی، خواب‌آلودگی و پس از آن كما و در نهایت مرگ در انتظار فرد خواهد بود.

به همین دلیل هم مرگ بر اثر استنشاق مونوكسید كربن را مرگ خاموش و مونوكسید كربن را قاتل خاموش لقب داده‌اند چون در این نوع از مسمومیت، فرد اصلا متوجه مسمومیت نمی‌شود و پس از بیهوشی بر اثر شدت استنشاق مونوكسید كربن گویا آرام‌ترین خواب خود را تجربه می‌كند و در واقع در بیهوشی فوت می‌كند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha