جمعه ۱۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 28670

آکنه یک بیماری التهابی مزمن پوست است که در 80 درصد نوجوانان شیوع دارد و استرس از جمله عوامل افزایش دهنده ابتلا به این بیماری است.

رییس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی در گفتگو با خبرنگار وب دا گفت: آکنه ها معمولا روی صورت،قفسه سینه و کمر ظاهر می شوند.

دکتر محمد علی نیلفروشزاده ادامه داد: اگرچه آکنه اثری بر سلامتی انسان ندارد ولی بر چهره و فعالیت فرد در زندگی اثر گذاشته و باعث افسردگی، اضطراب و حتی عدم کارآیی می شود چراکه نتایج درمانی آن نشانگر تاثیرگذار بودن آکنه بر کیفیت زندگی افراد است.

وی ادامه داد: جهت تعیین نوع درمان آکنه، باید تاریخچه مصرف دارو و تاریخچه خانوادگی بیمار را بدانیم.چراکه داروهای مصرفی بیمار، ممکن است تداخل داروئی با داروهای موثر در درمان آکنه داشته و باعث طولانی تر شدن درمان این بیماری شود.

رییس پژوهشگده پوست اظهار داشت:فاکتورهای موثر در درمان آکنه مربوط به وضعیت طول درمان بیمار، پاسخ درمانی گذشته و حال پوست و نوع پوست(افرادی که پوست تیره دارند، بیشتر مستعد لک تیره می شوند) است.

دکتر نیلفروش زاده خاطر نشان کرد: برای درمان آکنه، لازم است آکنه ها را به خصوص در ضایعات خیلی شدید طبقه بندی کرد چرا که از نظر ظاهر فیریکی روانی متفاوت بوده و در درمان دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: همچنین همکاری بیمار، جهت درمان موفق آکنه، عامل دیگری است که جهت اطمینان از اثر بخشی درمان باید در نظر گرفته شود.

گفتنی است آکنه شامل انسداد غدد چربی پوستی به دلایل نا معلوم است و  در برخی موارد تغییرات هورمون های جنسی در دوران نوجوانی در بروز این بیماری نقش دارد و وقتی که چربی داخل غدد نتواند به بیرون پوست راه یابد ، این چربی تجمع یافته و توسط باکتری هایی که به طور طبیعی در غدد وجود دارند ،عفونی می شود.

همچنین مواجهه با هوای سرد یا گرم ،پوست چرب،اختلالات غدد درون ریز و استفاده از برخی داروها مثل کورتیزون،هورمونهای مردانه و قرص های ضد بارداری ، سابقه خانوادگی و مصرف برخی مواد آرایشی از جمله عوامل افزایش دهنده آکنه است.

باید توجه داشت که برای درمان آکنه باید به آرامی صورت را با صابون غیر معطر برای 3 تا 5 دقیقه ماساژ داد و پس از شستشوی پوست از الکل برای پاک کردن چربی ها استفاده کرد.

قابل توجه  است که غذا به عنوان علت بروز آکنه شناخته نمی شود اما برخی از غذاها باعث تشدید این بیماری می شود،همچنین برخی لوازم آرایشی روغنی نیز در تشدید این بیماری موثر است.

بنابر این توصیه می شود هرگز آکنه ها را فشار ندهید و پس از ورزش یا عرق کردن،صورت خود را بشویید و چربی صورت خود را پاک کنید./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha