سلامت نیوز : مراسم بیست و دومین سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) امسال با شكوه هر چه تمام‌تر برگزار شد اما ناهماهنگی ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی زائران عاشق را گله‌مند كرد.

به گزارش  فارس،‌ مراسم بیست و دومین سالگرد بزرگداشت امام خمینی (ره) مثل سال‌های قبل با شكوه خاصی برگزار شد و طبق هر سال با حضور مشتاقان مراسم ارتحال امام خمینی(ره) انجام شد.

اما زائران حرم مطهر امام در سالگرد رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی دستگاههای متولی را در معرض آزمونی بزرگ قرار می‌دهد و آن ارائه خدمات مناسب رفاهی و بهداشتی به خیل عاشقان است.

ارائه خدمات امدادی، درمانی و بهداشتی به زائران یكی از این الزامات است كه دستگاههای مختلفی مسئول آن هستند، وزارت بهداشت و به تبع آن دانشگاههای علوم پزشكی، اورژانس كشور و همین طور جمعیت هلال احمر اما باید دید این متولیان چقدر توانسته اند نیاز زائران عاشق بارگاه امامشان را برآورده كنند. خبرنگار فارس برای بررسی این موضوع و حاشیه های این مراسم به میان مردم رفت:

افرادی كه به صحن و محدوده اصلی مراسم ارتحال حضرت امام خمینی (ره) نزدیك می‌شوند در نگاه نخست چشمانشان به بادكنك‌های بزرگی كه در آسمان قرار دارد می‌افتد هر كدام از این بادكنك‌ها با عناوین مختلفی از جمله سازمان مدیریت بحران، دانشگاه علوم پزشكی تهران، ایستگاه صلواتی، گمشدگان و دیگر موارد زائران را در جهت مسیر‌یابی و محل یابی راهنمایی می‌كند.

* مترو رایگان

مترو نیز بر اساس هماهنگی و اعلام قبلی خدمات رایگان را در ساعات مختلف به زائران ارائه كرد و نقش مهمی را برای رسیدن زائران به مراسم بیست و دومین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) ایفا كرد.

* ایستگاه‌های صلواتی به وفور ولی صف‌ها طولانی

صبح زود در بدو ورود به محل مراسم ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در بارگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی ایستگاه‌های صلواتی در حال توزیع اقلام غذایی از جمله صبحانه، بروشورهای فرهنگی، كلاه‌های كاغذی مزین شده به آرم نیروی انتظامی و آب معدنی بودند اما در این ایستگاه‌ها بیش از هر چیز صف های طولانی مردم خودنمایی می‌كرد.

* فقدان راهنما، نخستین مشكل زائران

مراسم ارتحال حضرت امام خمینی (ره) به دلیل حضور مشتاقان بسیار مستلزم حضور راهنمایان برای هدایت مردم و زائران است اما فقدان راهنمایی مناسب به زائران نخستین مشكل زوار به حساب می‌آمد.

* بازرسی‌های متعدد و خستگی زائران

بازرسی‌های متعدد كه شاید برای چنین مراسمی اجتناب‌ناپذیر باشد به صورت متعدد در محل مرقد و محل برگزاری مراسم ارتحال حضرت امام خمینی (ره) به وفور تشكیل شده بود به طوری كه زائران پس از گذشتن از بازرسی اول به بازرسی‌های دومی، سومی و چهارم و در نهایت دیگر بازرسی‌ها مواجه می‌شدند كه با توجه به گرمای هوا و ازدحام جمعیت بسیار در وضعیت جسمی و روحی افراد تأثیر منفی داشت.

* حضور امدادگر با برانكارد در بین ازدحام جمعیت

پس از عبور از بازرسی‌های محوطه‌های اولیه در محل صحن نزدیك به حرم حضرت امام خمینی (ره) با امدادگران جمعیت هلال احمر در ضلع‌های شمالی و شرقی حرم كه با برانكارد و سایه‌بانی در بین ازدحام مردم حضور داشتند مواجه شدیم كه در پی زائران بدحال را به محل‌های درمان منتقل می‌كردند.

* حضور امدادگران زن برای ارائه خدمات به بانوان

حضور امدادگران زن هلال احمر هم قابل توجه بود، یكی از زنان امدادگر جمعیت هلال احمر شعبه ورامین استان تهران در گفت‌وگو با فارس از ارائه كمك‌های اولیه از جمله احیای تنفس و ایجاد شرایط بهتر برای بد حالان زن زائر در این مراسم عنوان كرد و گفت: زنانی كه بر اثر هوای گرم و خستگی دچار افت فشار یا گرفتگی عضلانی می‌شوند به وسیله امدادگران زن هلال احمر تحت كمك‌های اولیه قرار می‌گیرند و در صورت نیاز به ادامه خدمات با برانكارد توسط به گروه‌های درمانی در بیرون محوطه بازرسی تحویل داده می‌شوند.

* گرما‌زدگی و ضربه خوردگی بیشترین علت مراجعه زنان زائر

یكی دیگر از امداگران زن شعبه ورامین جمعیت هلال احمر استان تهران می‌گوید: گرمازدگی و ضربه خوردگی بیشترین علت مراجعه زنان زائر است كه در این راستا ما نیز با ارائه قرص مُسكن در صورت نیاز و رساندن این افراد به اتوبوس‌های درمانی و در نهایت آمبولانس‌ها به آنان ارائه خدمات می‌دهیم.

* سالمندان بیشترین آسیب‌دیدگان

یكی از خدمات امدادی و درمانی در محل مراسم ارتحال حضرت امام خمینی (ره) استقرار اتوبوس‌های امدادی و درمانی از طرف جمعیت هلال احمر بود كه در بدو ورود به این اتوبوس‌ها با بستری 2 سالمند روبه‌رو شدیم كه در حال مداوا توسط پزشك و پرستار هلال احمر بودند.

* كمر درد و افت فشار، مهمان ناخوانده زائران

یكی از سالمندان 70 ساله كه از استان همدان در این مراسم حضور یافته بود و در اتوبوس امدادی هلال احمر روی تخت دراز كشیده بود در پاسخ به چگونگی وضعیت جسمی خود گفت: به دلیل كمر درد و گرفتگی عضلانی به این اتوبوس درمانی منتقل شده‌ام و پزشكان در حال مداوای بنده هستند. گفتند فعلاً اینجا دراز بكشم تا معاینه شوم.

پیرمرد دیگری نیز كه خود را 68 ساله از استان همدان معرفی كرد علت حضورش را در اتوبوس درمانی جمعیت هلال احمر افت فشار عنوان كرد و افزود: یكدفعه بر اثر گرما سرم گیج رفت و نتوانستم تعادلم را حفظ كنم و فعلاً من را برای مداوا به اینجا آورده‌اند.

* افت فشار بسیار داریم

پزشك مستقر در اتوبوس امدادی و درمانی جمعیت هلال احمر مراجعه زائران به دلیل افت فشار را به این اتوبوس بسیار عنوان كرد و گفت: سرگیجه به همراه افت فشار كه در سنین مختلف نیز برای افراد به خصوص سالمندان رخ می‌دهد از بیشترین علل مراجعان به این اتوبوس است كه گاهی امدادگران این افراد را با برانكارد به ما ارجاع می‌دهند . ما نیز خدمات اولیه درمانی از جمله گرفتن فشار خون و تجویز داروهای لازم را انجام می‌دهیم و در صورت لزوم به وسیله آمبولانس برای درمان بیشتر به مراكز درمانی و اورژانس انتقال می‌دهیم.

وی ادامه داد: این اتوبوس‌های درمانی دارای 8 تخت بستری و یك تخت معاینه است و داروهای مورد نیاز مراجعان نیز در داخل همین اتوبوس به زائران بیمار به صورت رایگان ارائه می‌شود.

* بازدید مسئولان از وضعیت خدمات‌رسانی

مسئولان مختلف از جمله مدیران جمعیت هلال احمر، اورژانس، نیروی انتظامی و جانشین سازمان بسیج مستضعفین نیز در ازدحام شلوغی جمعیت از پایگاه‌ها و محل‌های خدمات‌رسان حیطه مسئولیتی خود بازدید كردند.

* سردار فضلی: خدمات‌رسانی به زائران به طور نسبی خوب بود

سردار علی فضلی، فرمانده قرارگاه شهید فهمیده ستاد ارتحال امام راحل كه در حال بازدید از محل های ارائه خدمات رسانی بود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: هدف از تمهیدات و برنامه‌ها برای مراسم ارتحال امام (ره) اذیت نشدن زائران است و خدمات‌رسانی بیست و دومین مراسم ارتحال امام راحل نسبتاً خوب بود.

جانشین فرمانده سازمان بسیج مستضعفین اظهار داشت: خدمات‌رسانی امسال نسبتاً خوب بود و امیدواریم با توجه به تمهیدات و تسهیلاتی كه در ستاد مركزی و بخش دولتی تامین كردند و همچنین با توجه به استقرار ایستگاه‌های صلواتی و حضور نیروهای مسلح امیدواریم مردم عزیزمان در این مراسم اذیت نشده باشند.

وی افزود: همه تلاش و تمهیدات برای برگزاری بیست و دومین مراسم ارتحال حضرت امام خمینی (ره) پیش‌بینی شد تا مشكل خاصی برای خدمات‌دهی وجود نداشته باشد.

سردار فضلی با اشاره به سخنرانی مسئولان كشوری در بیست و دومین مراسم ارتحال حضرت امام خمینی (ره) به آرام و عادی بودن این مراسم نیز اشاره كرد و گفت: حضور گسترده مردم در این مراسم به نحوی بود كه تمام صحن اصلی مرقد حضرت امام خمینی (ره) مملو از جمعیت شد و فضاهای اصلی صحن به هیچ عنوان ظرفیت دیگر نداشت.

* اورژانس خوب عمل نكرده است

در بازدید مسئولان جمعیت هلال احمر از محل‌های حضور امداگران جمعیت نیز این مدیران گلایه‌های بسیاری از اورژانس مبنی بر عدم پذیرش بیماران می‌كردند كه در این راستا سرپرست جمعیت هلال احمر استان تهران و همچنین معاون درمان جمعیت هلال احمر استان تهران و یكی از روحانیون جمعیت از وضع خدمات اورژانس گلایه‌مند بودند و اذعان می‌داشتند كه امسال اورژانس در خدمات‌رسانی درمانی به زائران خوب عمل نكرده است.

یكی از مدیران جمعیت هلال احمر نیز با انتقاد از پذیرش زائران بیمار توسط اورژانس گفت: اورژانس بیشتر تمركز خود را پذیرش بیماران بدحال قرار داده است به طوری كه اگر كسی سكته كند اورژانس این افراد را می‌پذیرد و از پذیرش افراد دیگر خودداری می‌كند.

* امانت خانه‌های اتوبوسی

در برخی قسمت‌های محوطه ازدحام زائران اتوبوس‌هایی نیز برای تحویل گوشی‌های همراه، كیف و دیگر اقلام زائران مستقر شده بودند تا زواری كه قصد حضور در صحن اصلی حرم امام خمینی (ره) را دارند بتوانند وسایل شخصی خود را كه نیروهای امنیتی اجازه حمل آنان را نمی‌دهند به صورت امانت در این اتوبوس‌ها قرار دهند.

* تعطیلی درمانگاه شبانه‌روزی یادگار امام(ره)

حضور گسترده زائران بیست و دومین مراسم ارتحال امام خمینی (ره‌)‌ مستلزم ارائه خدمات بیشتر درمانی به زوار است ولی طبق مشاهدات خبرنگار فارس درمانگاه شبانه‌روزی یادگار امام (ره) در كنار صحن مرقد بنیانگذار انقلاب تعطیل بود.

برخی از دلایل امنیتی این مراسم در توجیه تعطیلی این درمانگاه خبر ‌می‌دادند ولی نكته حائز توجه عدم آگاهی امدادگران هلال احمر و در برخی مواقع عدم آگاهی مدیران جمعیت هلال احمر از تعطیلی این درمانگاه بود به طوری كه اكثر این امدادگران مردم را به سمت این درمانگاه تعطیل برای درمان راهنمایی می‌كردند.

ازدحام جمعیت در ضلع شمالی و ضعف ارائه خدمات درمانی یكی از اتوبوس‌های درمان جمعیت هلال احمر كه در ضلع شمالی مستقر بود بسیار جلوه‌گر بود.

مشاهدات خبرنگار فارس حاكی است در ساعت بین 9 تا 10 صبح 14 خرداد ازدحام بسیاری به این اتوبوس به دلیل گرمازدگی و افت فشار زائران شده بود به طوری كه امدادگران و تیم درمانی این اتوبوس به علت ازدحام جمعیت در مواقعی از ارائه خدمات درمانی به آقایان خودداری كردند و تنها زنان زائری كه بسیار وضع بدی داشتند پذیرش ‌كردند و مابقی افراد از جمله مردان و دیگر افراد كه بدحال بودند را به اورژانس یا درمانگاه‌های داخل محوطه صحن راهنمایی می كردند اما به دلیل عدم راهنمایی مناسب زائران بیمار با مشكلات‌‌ بسیاری روبه‌رو می‌شدند.

* بیمارستان صحرایی كجاست؟

پس از پذیرش نكردن زائران بدحال كه می‌توانستند روی پای خود بایستند به همراه این افراد به دنبال محل دارالشفاء و بیمارستان صحرایی حضرت قائم (عج) دانشگاه علوم تهران گشتیم كه پس از 25 دقیقه با وجود كوتاهی مسیر ولی به دلیل عدم اطلاع‌رسانی مناسب به این درمانگاه رسیدیم.

جست و برای پیدا كردن این درمانگاه حتی خبرنگار فارس كه از سلامت جسمی برخوردار است را نیز خسته و كلافه كرده بود حال باید دید زائران كه به اجبار و بدی حالشان نقش زمین می‌شدند چه حالی داشتند و تبدیل به بیماران بدحال می‌شدند. آن وقت امدادگران جمعیت هلال احمر با برانكارد آنان را برای درمان به اتوبوس‌های درمانی، اورژانس و درمانگاه منتقل می‌كردند.

* عدم هماهنگی بین اورژانس، درمانگاه و امداگران هلال احمر

به محض رسیدن به محل دارالشفاء و بیمارستان صحرایی دانشگاه علوم پزشكی تهران با ازدحام جمعیت زائر بیمار مواجه شدیم و این در حالی بود كه یك اتوبوس درمانی نیروی هوا، فضا سپاه در آن محل مستقر بود ولی مراجعان به دلیل عدم اطلاع‌رسانی توجه‌ای به آن نداشتند.

* ارائه دارو و ویزیت رایگان باعث مراجعه بی‌‌ مورد می‌شد

یكی از معضلاتی كه در این مراسم به چشم می‌خورد مراجعه بی ‌مورد زائران از كمپ‌های درمان به دلیل ویزیت و داروی رایگان بود به طوری كه حتی برخی مراجعان برای بیماری‌های قبل از مراسم به این درمانگاه‌ها سیار مراجعه می‌كردند در حالی كه مسئولان این كمپ‌ها به این افراد توصیه می‌كردند كه ارائه خدمات درمانی در این مراسم برای زائرانی است كه به دلیل حضور در این مراسم دچار بیماری شده‌اند.

* جر و بحث در پذیرش بیمار در بیمارستان صحرایی

بیمارستان صحرایی دانشگاه علوم پزشكی دانشگاه تهران نیز در ضلع شرقی مراسم ارتحال امام خمینی (ره) مستقر شده بود كه با پذیرش زائران بیمار به این افراد خدمات درمانی می‌كردند یكی از پزشكان این درمانگاه موقت از مراجعه بسیار زائران به دلیل سرماخوردگی، تنگی نفس و مشكلات گوارشی می گفت و ادامه داد: متأسفانه یخ‌های محوطه ساماندهی مناسبی ندارد و افراد نیز بر اساس معاینات و ویزیت‌های كنونی بیشتر با بیماری‌ اسهال مواجهه هستند.

* زائران بدون توجه به بهداشت همه چیز می‌خورند

پزشك مستقر در محل دارالشفاء بیمارستان صحرایی از مشكل تغذیه‌ زائران كه بدون توجه به بهداشت اقلام غذایی همه چیز را بدون رعایت تغذیه زمانی و مكانی با توجه به هوای گرم استفاده می‌كنند بسیار گلایه داشت و گفت: این افراد كه بیشتر آنان نیز از شهرستانهای مختلف هستند همه چیز را كه به صورت صلواتی به آنان داده می‌شود می‌خورند و توجه‌ای به وضعیت تغذیه‌ای خود ندارند. این امر منجر به مشكلات گوارشی برای آنان و در نهایت بیماری اسهال بر روی افراد می‌شود.

یكی از پرسنل درمانی بیمارستان صحرایی نیز از مراجعه افراد به دلیل گرمازدگی و دردهای شكمی بسیار عنوان داشت و افزود: طول مسافت اكثر زائران و تغییر آب و هوایی آنان در وضعیت زوار تأثیر دارد و در حال حاضر نیز از 5 صبح كه فعالیت خودمان را شروع كردیم تاكنون بیش از 9 نفر بستری و به آنها سُرم تزریق كرده‌‌ایم.

* عدم ارائه كارت تردد به امدادگران

در زمان تهیه گزارش از بیمارستان صحرایی گروهی از امدادگران جمعیت هلال احمر بیمار بدخیم و بدحالی را به این بیمارستان آوردند كه با برخورد تُند پزشك مستقر در این بیمارستان برای عدم پذیرش مواجه شدیم.

این پزشك به امدادگران هلال احمر انتقاد داشت كه هلال احمر خود پزشك دارد و چرا بیمار بدحال را به این بیمارستان ارجاع می‌كنند . وظایف درمانی ما در حیطه فعالیت‌های هلال احمر نیست كه امدادگران نیز اذعان داشتند این بیمار در محوطه دچار مشكل شده است و ما نیز چون این بیمار در نزدیكی بیمارستان بدحال شد به اینجا منتقل كرده‌ایم تا سریعاً به درمان آن رسیدگی شود.

پزشك كه از پاسخ امدادگر قانع نشد در انتقاد دیگری از امدادگران پرسش كرد كه چرا بیمار را به اورژانس تحویل نمی‌دهید كه امدادگران اذعان داشتند به دلیل عدم صدور كارت تردد دیگر نمی‌توانند به محوطه فعالیت‌های خود پس از تحویل بیمار به اورژانس برگردند زیرا نیروهای امنیتی در بازرسی‌ها اجازه ورود و خروج مكرر را به آنان نمی‌دهند.

این جر و بحث آن قدر حاشیه پیدا كرد كه فریادهای امداد‌گران بلند شد كه باید شما تحت هر شرایطی اولویت فعالیت خود را متمركز بر پذیرش بیمار كنید كه پس از پیگیری یكی از مسئولان این بیمارستان صحرایی پزشك مربوطه بر سر بیمار حاضر شد و پس از مدتی نیز نیروهای اورژانس برای بردن این بیمار به درمانگاه‌های دیگر برای معالجه بیشتر اقدام كردند و تمام این حاشیه‌ها به دلیل عدم هماهنگی و آگاهی پزشك مستقر در بیمارستان صحرایی و عدم صدور كارت تردد برای امدادگران برای ارائه خدمات درمانی و امدادی بود.

*عدم وجود تانكر‌های آب مناسب برای زائران

با وجود توزیع بطری‌های آب آشامیدنی عدم وجود تانكرهای آب مناسب شاهد ازدحام بسیار زوار برای نوشیدن آب بودیم كه زوار نیز به دلیل ناكافی بودن لیوان‌های یك بار مصرف مجبور به استفاده از دست‌ برای نوشیدن آب می‌شدند كه این عمل نیز در چنین شرایطی كه هوا گرم و گرد و خاك نیز بسیار بود بسیار می‌توانست در بروز بیماری افراد تأثیرگذار باشد.

* ما اصلاً با هلال احمر كاری نداریم

مسئول بیمارستان صحرایی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت‌وگو با فارس گفت: ما اصلاً با هلال احمر كاری نداریم. وظیفه آنها جدا است و ما ارتباطی با آنها نداریم.

موسوی اظهار داشت: تمام خدمات بیمارستانی از جمله پذیرش بیماران سرپایی، گرمازده و دیگر موارد در بیمارستان صحرایی صورت می‌پذیرد و تاكنون نیز از روز 13 خرداد تا ظهر 14 خرداد بیش از 680 مراجعه به این بیمارستان داشته‌ایم و هم اكنون هم شاهد صف‌های طولانی هستیم.

وی افزود: در این درمانگاه تمام خدمات بیمارستانی و بهداشتی صورت می‌پذیرد و واحد بهداشت نیز در محل مستقر است تا مواد غذایی و آب را مورد آزمایش قرار دهد.

موسوی در پاسخ به این پرسش كه در حال حاضر چند نفر در این بیمارستان صحرایی مشغول به فعالیت هستند، گفت: بیش از 50 پرسنل بیمارستانی و 50 نفر پرسنل بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای نیز در بیمارستان صحرایی فعالیت می‌كنند.

وی در پاسخ به این پرسش كه طبق شواهد ناهماهنگی‌های بسیاری بین اورژانس، هلال احمر و پرسنل درمانی بیمارستان صحرایی وجود دارد، افزود: اورژانس وظیفه انتقال بیماران را بر عهده دارد و ما نیز پذیرش بیمار و درمان و احیاناً اعزام را نیز از طریق اورژانس تهران انجام می‌دهیم ولی اصلاً با هلال احمر كاری نداریم زیرا وظیفه آنها جداست و ارتباطی با ما ندارد و ما بیشتر هماهنگی‌هایمان با اورژانس داریم.

موسوی خاطرنشان كرد: در حال حاضر نیز چندین مورد اعزامی داشتیم ولی می‌بینید كه به دلیل جمعیت و شرایط ازدحام مشكلاتی نیز ایجاد می‌شود.

*‌‌‌‌ یخ‌های محل مراسم ارتحال امام (ره) نمونه‌برداری و كنترل می‌شود

مسئول بهداشت محیط مركز جنوب دانشگاه علوم پزشكی تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از كنترل و نمونه‌برداری یخ و آب آشامیدنی مصرف زائران مراسم ارتحال امام (ره) در زمان برگزاری مراسم خبر داد و گفت: وضعیت بهداشتی اماكن مواد غذایی مراسم ارتحال حضرت امام (ره) از اردیبهشت را به صورت تمام وقت نظارت می‌كنیم و طی سال نیز این مسئله پیگیری می‌شود اما از اردیبهشت تا خرداد پیگیری‌ها بیشتر می‌شود و از اول خرداد نیز وضعیت اماكنی كه در تهیه تولید و توزیع مواد غذایی از جمله رستوران‌ها،‌ اغذیه‌ فروشی‌ها و آبمیوه‌فروشی‌ها را بیشتر تحت پوشش و كنترل قرار می‌دهیم و از روز 13 خرداد نیز این پوشش‌های بهداشتی تشدیدتر می‌شود.

وی افزود: ‌از روز 13 خرداد كه كاروان‌ها به محل مرقد حضرت امام راحل حضور می‌یابند كنترل‌ پرسنل بهداشت محیط بیشتر می‌شود و در این راستا توصیه‌هایی نیز به كاروان‌ها و مردم می‌كنیم تا از اماكن بین‌ راهی و غیر معتبر استفاده نكنند، غذایی كه مشكوك است اصلاً مصرف نكنند و حتی در بین كاروان‌ها نیز نیروهای بهداشت محیط و نیروهای واحد پیشگیری از بیماری‌ها نیز حضور می‌یابند تا وضعیت را تحت كنترل داشته باشند و توصیه‌های بیشتر را به مردم ارائه كنند.

مسئول بهداشت محیط مركز جنوب دانشگاه علوم پزشكی تهران در پاسخ به این پرسش كه طبق شواهد یخ‌های مصرفی مردم ساماندهی نشده است، گفت: در مورد یخ چنین مشكلی وجود دارد ولی این نیز به این صورت نیست كه مردم بیماری‌هایی از جمله اسهال و استفراغ را به دلیل مصرف یخ برای آنان صورت پذیرفته باشد زیرا مصرف یخ و آب زائران كاملاً كنترل می‌شود و قبل از شروع مراسم كارخانجات تولید یخ را كنترل می‌كنیم و از تولیدات آنها نمونه‌برداری می‌شود و حتی در این راستا میزان كُلر این یخ‌ها و آب را بیشتر می‌كنیم تا از آلودگی بر اثر حمل و نقل یخ‌ها نیز جلوگیری شود.

وی در پاسخ به این پرسش كه علت اسهال و استفراغ زائران را در حال حاضر به چه صورت تحلیل می‌كنید، افزود: اسهال و استفراغ زائران می‌تواند به دلیل گرمازدگی، خرید مواد غذایی از دستفروش باشد و حتی متأسفانه آب زرشكی كه از رنگ و مواد غذایی غیراستاندارد تولید می‌شود را مردم با وجود توصیه‌های بسیار همچنان مصرف می‌كنند. باید مردم همكاری بیشتری داشته باشند. فقط مسئولان نقش ندارند بلكه خود مردم هم باید نقش شان را ایفا كنند.

مسئول بهداشت محیط مركز جنوب دانشگاه علوم پزشكی تهران خاطرنشان كرد: اسهال و استفراغ زائران می‌تواند به دلیل مسیرهای طولانی راه و خستگی آنان باشد و تنها مواد غذایی در این زمینه نقش ندارد.

* زائران همه چیز نخورند

یكی از پزشكان اتوبوس درمان نیروی هوا فضا سپاه نیز از مراجعه بسیار بیماران به دلیل دردهای شكمی و گرمازدگی خبرداد و گفت: این افراد باید از وهله نخست سفر خود تحت تابش نور مستقیم آفتاب قرار نگیرند و از كلاه استفاده كنند و حتماً نیز رعایت كنند كه هر چیزی را نخورند تا به دلیل هوای گرم دچار مشكلات گوارشی ‌شوند.

* بسیج جامعه پزشكی پتانسیل پوشش تمام خدمات درمانی را دارد

در یكی از محوطه‌های صحن مراسم بیست و دومین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) تیم بسیج جامعه پزشكی نیز با 4 آمبولانس، 3 كانكس، 2 چادر درمانی و یك چادر دارویی به زائران بیمار خدمات درمانی ارائه می‌كرد ولی به دلیل مكان كم ازدحام از تراكم مراجعان بسیار برخوردار نبود زیرا پرتراكم‌ترین مراكز ازدحام زائران را جمعیت هلال احمر ارائه خدمات درمانی داشت كه به نسبت امكانات خود نمی‌توانست پاسخگوی مراجعان باشد در حالی كه مشاهدات ما نشان می‌داد كه استقرار تیم‌های پزشكی همچون اورژانس و بسیج جامعه پزشكی به نسبت ازدحام جمعیت مناسب نبود.

كولیوند، مسئول اعزامی تیم بسیج جامعه پزشكی با اشاره به اینكه تیم‌های درمان بسیج جامعه پزشكی پتانسیل ارائه خدمات به تمام زائران مراسم ارتحال امام خمینی (ره) را دارد، گفت: باید نهادهایی همچون شهرداری توجه ویژه‌ای به مسئله رفاهی زوار داشته باشند زیرا بسیاری از افراد به خصوص سالمندان، كودكان و بیماران دیابتی به دلیل عدم وجود سرویس‌های بهداشتی دچار مشكلات عدیده‌ای می‌شوند و باید در ادامه بیمارانی كه دچار اسهال نیز می‌شوند به این تعداد افزود.

* هلال احمر باید با اورژانس هماهنگ باشد نه اورژانس با هلال احمر

رضا دهقانپور، رئیس اورژانس تهران در پاسخ به انتقادات مسئولان جمعیت هلال احمر از ناهماهنگی پرسنل اورژانس در ارائه خدمات رسانی به زائران مراسم ارتحال امام راحل گفت: هلال احمر باید با اورژانس هماهنگ باشد نه اورژانس با هلال احمر

دهقانپور به خبرنگار فارس گفت: برنامه پوشش خدمات درمانی به زائران مراسم حضرت امام خمینی (ره) بیش از یك ماه قبل آغاز شده است و اقدامات انجام شده نظیر نظارت و تأمین یخ و آب آشامیدنی، نظارت بر ایستگاه‌های صلواتی و توزیع و تأمین مواد غذایی در این ایستگاه‌ها كه توسط دانشگاه‌های علوم پزشكی تهران، شهید بهشتی و مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت و مدیریت سلامت محیط كار و درمان صورت پذیرفته است و در نهایت نظارت خوبی نیز بر سرویس‌های بهداشتی صورت پذیرفته است.

وی به فعالیت‌های درمانی در مراسم ارتحال حضرت امام راحل نیز اشاره كرد و گفت: استقرار 22 درمانگاه سیار در ضلع‌های مختلف حرم و حضور بیش از 130 دستگاه آمبولانس از سراسر كشور با حمایت پایگاه‌های اورژانس 115 در معیت كاروان‌ها به حرم آمده‌اند.

وی افزود: بیش از 60 دستگاه آمبولانس نیز در حرم امام راحل مستقر شده است و بیش از 30 دستگاه آمبولانس خصوصی نیز در مترو شوش مستقر هستند تا در زمان نیاز برای پشتیبانی اقدام كنند و تمام فعالیت‌های دارویی و درمانی در این مراسم نیز به صورت رایگان صورت می‌پذیرد.

دهقانپور تصریح كرد: تمام پایگاه‌های اورژانس 115 در سراسر كشور در این ایام آماده باش هستند و در این زمینه نیز در مسئله اقدامات درمانی 4 بیمارستان صحرایی در حرم امام راحل مستقر كردیم و با هماهنگی سازمان مدیریت بحران، دانشگاه‌های علوم پزشكی شهید بهشتی و تهران، مجموعه بهداری نیرو‌های مسلح (ارتش و سپاه) و شركت شهر سالم شهرداری تهران و همچنین در حوزه‌های درمانی نیز سازمان‌‌های نظیر تأمین اجتماعی، بسیج جامعه پزشكی و جمعیت هلال احمر در كنار وزارت بهداشت و كمیته بهداشت و درمان قرار گرفته‌اند و به زائران خدمات درمانی ارائه می‌كنند.

وی در پاسخ به این پرسش كه نظارت بر پایگاه‌های درمانی در محل مراسم بر عهده چه نهادی است و تاكنون نیز تعداد خدمات ارائه شده آمار آن به چه صورت است، گفت: نظارت بر پایگاه‌های درمانی بر عهده اورژانس است و تا این لحظه نیز (ساعت 10 صبح 14 خرداد) آمار انتقالی بیماران بیش از 37 مورد بوده است و از روز 13 خرداد تاكنون نیز بالغ بر هزار مراجعه كننده تا این ساعت خدمات درمانی دریافت كرده‌اند ولی آمار نهایی پس از پایان مراسم ارائه می‌شود.

دهقانپور در پاسخ به این پرسش كه انتقاداتی از اورژانس از طریق مسئولان هلال احمر استان تهران صورت پذیرفته است مبنی بر عدم پذیرش بیماران توسط اورژانس. آنان اذعان دارند كه حجم اصلی فعالیت‌های درمانی به زائران را هلال احمر انجام می‌دهد و اورژانس مراجعان را قبول نمی‌كند و تنها به مراجعان بسیار بدحال خدمات درمانی ارائه می‌كند.

دهقانپور در پاسخ گفت: خیر، این مسئله درست نیست زیرا خدمات درمانی كه در شرح وظیفه ما تعریف شده است اورژانس انجام می‌دهد و با وجود اینكه زحمات هلال احمر نیز بسیار ارزشمند است ولی امدادگران آنان در محوطه داخلی حرم حضور دارند یعنی مأموریت آنها نیز تعریف شده است به صورتی كه باید زائران بیمار را كه در محوطه داخلی دچار مشكل می‌شوند به اورژانس كه در محوطه بیرونی حضور دارند برای انتقال به مراكز درمانی تحویل دهند.

وی در پاسخ به این پرسش كه اگر بیماری به چادرهای اورژانس در محوطه بیرونی حرم مراجعه كند آیا خدمات درمانی به وی ارائه می‌شود، افزود: بله؛ شما خودتان می‌توانید به صورت یك ناشناس به این چادرهای درمانی مراجعه كنید و مشاهده كنید كه خدمات درمانی با حضور پزشك و كادر درمانی صورت می‌پذیرد.

دهقانپور در پاسخ به این پرسش كه ولی یكی از مشكلات امدادگران عدم صدور كارت تردد برای تحویل بیماران به اورژانس است، گفت: امدادگران از داخل محوطه مصدومان را تحویل اورژانس می‌دهند و صدور كارت تردد نیز بر عهده اورژانس نیست بلكه كمیته‌های حفاظت و امنیت بر اساس وظایف خود اینگونه طراحی كرده‌‌اند امدادگران با بیرون هیچگونه ارتباطی ندارند زیرا امدادگران هلال احمر باید مصدومان را در داخل محوطه داخلی به كادر اورژانس كه در خارج بازرسی محوطه قرار دارد تحویل دهند تا ما نیز این بیماران را برای ارائه خدمات درمانی به چادرهای خود ارجاع دهیم و در صورت احتیاج بیماران را به مراكز درمانی منتقل كنیم.

* پرسنل درمانی اورژانس در حال استراحت بر روی تخت‌ها

در ادامه از محل‌های درمانی و كمپ‌های اورژانس كه به آمبولانس نیز مجهز بودند بازدید كردیم و شواهد نشان از ادامه خدمات مناسب كادر پزشكی اورژانس برخلاف گفته‌های مدیران جمعیت هلال احمر به زائران داشت ولی با این تفاوت كه چادرها و كمپ‌های اورژانس در محل‌هایی قرار داشت كه جمعیت زائران در آنجا بسیار محدود بود و مراجعه كننده نیز بسیار كم زیرا شواهد نشان می داد كه بسیاری از پرسنل درمانی اورژانس در حال استراحت بر روی تخت‌های بیمارستان‌های موقت خود بودند در حالی امدادگران جمعیت هلال احمر و حتی كادر درمانی بیمارستان صحرایی در محل دارالشفا حتی یك لحظه نیز زمان استراحت نداشتند.

دهقانپور گفت: تمام مجموعه‌های پزشكی و بهداشتی مستقر در محدوده مراسم ارتحال امام خمینی (ره) تحت نظارت اورژانس فعالیت می‌كنند و ما در تمام این پایگاه‌های سیار درمانی نماینده‌ای برای نظارت و هماهنگی داریم.

وی در پاسخ به این این پرسش كه مدیران جمعیت هلال احمر از وضعیت عدم پذیرش اورژانس از زائران شكوائیه داشتند با رد این مسئله افزود: این مسئله كه اورژانس بیماران را پذیرش نمی‌كند اصلاً صحیح نیست و این جمعیت هلال احمر است كه باید با اورژانس هماهنگ باشد نه اورژانس با هلال احمر.

دهقانپور برای هر چه بیشتر نشان دادن ارائه خدمات كادر درمانی اورژانس به صورت سر زده با ما به كمپ‌های درمانی و آمبولانس‌ها مراجعه كرد كه در تمام این كمپ‌ها پزشكان در حال ویزیت و درمان و ارائه دارو به بیماران بودند و حتی دهقانپور از ارائه خدمت تامین اجتماعی برای ارائه خدمات درمانی به بیماران نیز اطلاع رسانی كرد و از محل‌های ارائه خدمات آنان نیز بازدید كرد ولی مطلب حائز اهمیت مراجعه بسیار محدود به این مراكز به دلیل عدم ازدحام جمعیت بود زیرا بیشتر جمعیت زائران در صحن‌های اصلی شمالی و شرقی كه هلال احمر در آن مستقر بود حضور داشتند.

* بیش از 50 خودرو آتش‌نشان در مراسم ارتحال

خودروهای آتش‌نشانی نیز به مانند خودروهای آمبولانس در محل‌های خاصی حضور داشتند و به گفته یكی از مسئولان آتش‌نشانی بیش از 50 خودروی بزرگ و مجهز این سازمان این مراسم تحت پوشش امدادی قرار داده است.

* فروش چفیه به عنوان كار فرهنگی

در طول بیست و دومین مراسم ارتحال حضرت امام خمینی (ره) شاهد فروش چفیه‌هایی به قیمت یك هزار تومان بودیم كه پس از بررسی متوجه یك خودروی پراید متعلق به یك روحانی بودیم كه چفیه‌ها را به قیمت یك هزار تومان به عنوان یك كار فرهنگی به زائران می‌فروخت.

وی در پاسخ به این پرسش كه چرا فقط شما اجازه دارید این چفیه‌ها را در محل اصلی صحن بفروشید، گفت: چون ما بسیار ارزانتر این چفیه‌ها را می‌فروشیم و نگاهمان نیز انجام فعالیت فرهنگی است زیرا در سال‌های گذشته در داخل محوطه جایگاه این كار را می‌كردیم و امسال به ما اجازه نداده‌اند و گفته‌اند باید در این مكان كار فرهنگی (فروش چفیه) انجام دهید.

* فعالیت خودپردازها راكد‌تر از دستفروش‌ها

خودروهای خودپردازهای برخی بانك‌ها نیز در محوطه صحن حضور داشتند ولی طبق شواهد بازار دستفروش‌های بادكنك بسیار بیشتر و پر رونق‌تر از این خودپردازها بود این در حالی بود كه برای ورود به محوطه‌ای كه دستفروش مربوطه بساط كرده بود باید از بازرسی‌های متعددی عبور می‌كردیم كه حتی خبرنگاران و عكاسان دچار مشكل بودند.

گرمای بالای هوا باعث شده بود تا مردم مشتاق حاضر در مراسم با استفاده از پوسترهای تبلیغاتی و هر شیئی كه بتوان از آن به عنوان "بادبزن " بهره جست استفاده می‌كردند تا خود را از هجوم گرمای بی امان نیمه خرداد در امان نگاه دارند.

گروهی از نوجوانان و كودكان با لباس‌های سنتی اقوام مختلف ایرانی و گروهی دیگر با لباس ورزش‌های رزمی در گوشه‌ای از صحن مستقر شده بودند.

سخنرانی پور شور مقام معظم رهبری باعث شده بود تا مردم مشتاق و پر حرارت در واكنش به سخنان ایشان بارها با تكبیر و شعارهای حماسی چون "خونی كه در رگ ماست هدیه به رهبر ماست "، " ای رهبر آزاده آماده‌ایم آماده " فریاد زنند و حتی برای شنیدن سخنان ولی خود سختی‌ها را به جان بخرند.

به‌ هر حال مراسم بیست و دومین ارتحال حضرت امام خمینی (ره) كه هر گوشه آن فضای خاص خود را داشت از جمله شعارهای زائران در حمایت از رهبر خود و تكبیرهای ظلم ستیزانه با مسائل حاشیه‌ای خاصی نیز همراه بود كه باید با توجه به آنها در سال‌های آینده برای برگزاری هر چه بهتر این مراسم تصمیم‌گیری‌های مناسب‌تری صورت پذیرد.

گرما و سختی‌های كه در حاشیه این مراسم بود حتی خبرنگار فارس را كه از سلامت جسمی برخوردار است دچار گرمازدگی، گلو درد و كوفتگی عضلانی كرد حال باید دید زائرانی كه به عشق بنیانگذار انقلاب از اقضی نقاط كشور به این مراسم آمده بودند چه حالی دارند. شاید بهتر باشد مسئولان حوزه بهداشت و درمان برای ارائه خدمات منطم تر هماهنگ‌تر و با كیفیت‌تر به این عاشقان در برنامه ریزی‌های خود تجدید نظر كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha