یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۱:۳۴
کد خبر: 28676
سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه با بیان اینکه بیماری سرطان از جمله بیماری های مزمنی است که زمینه های مختلفی مانند عوامل ژنتیکی، محیط زندگی و نوع تغذیه بستگی دارد، اظهار داشت: استفاده از غذاهای کم چرب، کم نمک و مصرف پنج وعده میوه و سبزیجات متنوع در روز در پیشگیری از سرطان موثر است.

دکتر لیلی ناظمی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا  با بیان این که تغییر روش زندگی سلامت مردم را به خطر انداخته است، گفت: شیوه های جدید زندگی به تغییر در الگوهای غذایی از جمله دریافت بیش از حد چربی های اشباع، استفاده از غذاهای آماده و کنسرو شده با میزان نمک و چربی بالا منجر به افزایش شیوع بیماری مزمن مانند بیماری قلب و عروقی و سرطان شده است.

وی افزود: استفاده از غذاهای تازه به جای غذای عمل آوری شده که حاوی مقادیر مواد افزودنی و نمک در حد بالا و کاهش مصرف غذاهای پرچرب و گوشت های قرمز می تواند در پیشگیری از سرطان به ویژه سرطان روده بزرگ و کولورکتال موثر است.

این متخصص تغذیه ادامه داد: بررسی ها نشان داده است که مصرف نامحدود سوسیس، کالباس و دودی کردن مواد غذایی مانند ماهی، برنج موجب بروز بعضی از انواع سرطان می شود.

دکتر ناظمی بر مصرف پنج وعده میوه و سبزیجات در روز تاکید کرد و اظهار داشت: میوه، سبزیجات و حبوبات به علت دارا بودن فیبر و مواد سلولزی و همچنین مقادیر مناسب از آنتی اکسیدانها، ویتامین(آ،ب،ث) و سایر مواد مغذی در پیشگیری از سرطان ها به ویژه سرطانهای دستگاه گوارش موثر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: استفاده از نان های سنتی که با آرد سبوس دار تهیه شده اند مانند سنگک و تافتون به جای نان های که با آرد سفید و تصفیه شده تهیه می شوند، در پیشگیری بعضی از سرطان ها موثر است.

دکتر ناظمی در پایان توصیه کرد: افراد از روغن‌های مایع و غیر اشباع مانند روغن زیتون، ذرت و آفتاب گردان به جای روغنهای اشباع شده و مارگارین مصرف کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha