سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز گفت: مصرف بیش از حد مكمل‌های پروتئینی در باشگاه‌های بدن‌سازی خطر ابتلا به سنگ كلیه را افزایش می‌دهد.

دكتر محمدرضا دادفر در گفت‌وگو با  ایسنا اظهار كرد: در باشگاه‌های بدنسازی دو دسته از داروهای نیروزا مصرف می‌شوند كه هیچ‌كدام از این داروها مورد تایید پزشكان نیستند.

وی افزود: استروئیدهای آنابولیزان كه به صورت مصنوعی ساخته می‌شوند در برخی باشگاه‌ها استفاده می‌شوند. مصرف این‌گونه داروها موجب تخریب مفاصل، مختل شدن متابولیسم بدن و ابتلا به بیماری‌های كیلوی می‌شود.

دكتر دادفر تصریح كرد: مغز، غده هیپوفیز و بیضه‌ها سیستم هدایتی تولید اسپرم در بدن مردان را تشكیل می‌دهد؛ مصرف بیش از حد داروهای استروئیدی بر گیرنده‌های مغزی تاثیر نامطلوب دارد و عملكرد بیضه‌ها را متوقف می‌كند و توقف تولید اسپرم از عوارض مصرف این داروهاست.

وی تاكید كرد: استفاده طولانی‌مدت از داروهای استروئیدی ممكن است برای همیشه تولید اسپرم در بدن فرد مصرف‌كننده را متوقف كند.

این ارولوژیست خاطرنشان كرد: ‌داروهای استروئیدی بر رشد پروستات هم تاثیر نامطلوب دارند و رشد این غده را مختل می‌كنند.

وی تاكید كرد: برخی مكمل‌ها هم حاوی پروتئین هستند؛ این مكمل‌ها حتی اگر دارای مجوز هم باشند، به دلیل داشتن مقدار زیادی اسید آمینه، دفع از كلیه‌ها را با مشكل مواجه می‌كنند. این داروها فعالیت كلیه‌ها‌ را افزایش می‌دهند و موجب فرسایش سلول‌های این اندام‌ها می‌شوند. مصرف بیش از حدمكمل‌های پروتئینی احتمال سنگ‌سازی كلیه را افزایش می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha