سلامت نیوز : مدیر نظارت بر مواد غذائی دانشگاه علوم پزشكی مازندران با بیان اینكه ‌نان‌های كه با آرد سفید تولید می‌شود به لحاظ ارزش غذایی غنی نیست، گفت: مصرف مداوم این نان سبب بروز بیماری‌های گوارشی و خطر بیماری قند خون و دیابت را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، حسن مكرمی با اعلام اینكه 43 درصد مردم مازندران بیش از 120 درصد انرژی دریافت می‌كنند تصریح كرد: 53 درصد مازندرانی‌ها اضافه وزن دارند و47 درصد عامل مرگ و میر مازندران بیماری قلب وعروق است.

وی ادامه داد: بیماری‌های سرطانی عامل 15 درصد مرگ ومیر در مازندران است كه استفاده مدوام از نان سفید نیز به تشدید بیماری‌های گوارشی كمك می‌كند.

وی با اعلام اینكه میزان فیبر دریافتی در سلامت انسان تاثیر مناسب دارد بیان داشت: روزانه از رژیم غذائی 30 گرم فیبر دریافت می‌شود كه 15 گرم آن از میوه وسبزی ها و15 گرم دیگر از نان با سبوس مناسب استحصال می‌شود.

مدیر نظارت بر مواد غذائی دانشگاه علوم پزشكی مازندران افزود: در صورتی كه میزان فیبر مورد نیاز از نان كاهش یابد ومصرف مداوم نان سفید در بین خانوارها بیش از اندازه توجه شود بروز بیماری‌های گوارش وسرطان نیز افزایش می‌یابد.

وی خواستار استفاده خانوارها از نان با سبوس مناسب شد وبیان داشت: موضوع تولید نان با آرد غنی شده در دستور كارگروه بهداشت وسلامت قرار گرفت.

مدیر نظارت بر مواد غذائی دانشگاه علوم پزشكی مازندران ادامه داد: برنامه ریزی برای تولید آرد با سبوس مناسب در دستور كار كارخانه آرد قرار دارد ونظارت بر اجرای تولید آرد غنی شده نیز در دستور كار علوم پزشكی مازندران قرار گرفت وبه زودی اجرایی می‌شود.

وی با اعلام اینكه اجرای تولید آرد غنی شده وتحویل آن به نانوائی‌های استان به زودی اجرایی می‌شود بیان داشت: آردهای موجود در نانوای‌ها توسط ناظران علوم پزشكی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مکرمی تاكید كرد: ممكن است پس از اجرای طرح نان غنی شده با سبوس مناسب تغییری جزئی در رنگ نان ایجاد شود كه مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند.

وی ادامه داد: در طرح تولید آرد برای نان بربری 18 درصد سبوس وبرای نان سنگك وتافتون ولواش 15 درصد سبوس پیش بینی شد كه انتظار می‌رود با تغییرات ایجاد شده در این بخش شاهد بروز كمتر بیماریهای دیابت وسرطان شویم .

مکرمی در پایان از تهیه وتنظیم بروشورهایی در رابطه با مصرف مناسب نان غنی شده وتاثیر آن بر سلامت افراد جامعه خبرداد وبیان داشت: این بروشورهای به زودی در سطح شهرهای مازندران توزیع می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha