پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 286823

محققان موسسه تحقیقاتی اسکریپس در کالیفرنیا موفق به توسعه یک سوییچ مولکولی شده‌اند که به وسیله آن می‌توان سطح فعالیت ژن‌های درمانی را تنظیم کرد.

کنترل دوز ژن‌درمانی امکان‌پذیر شد

سلامت نیوز:محققان موسسه تحقیقاتی اسکریپس در کالیفرنیا موفق به توسعه یک سوییچ مولکولی شده‌اند که به وسیله آن می‌توان سطح فعالیت ژن‌های درمانی را تنظیم کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،‌ یکی از بزرگ‌ترین محدودیت‌های ژن‌درمانی، ممکن نبودن تنظیم سطح فعالیت ژن‌های درمانی است. محققان برای حل این مشکل موفق به توسعه یک سوییچ مولکولی شده‌اند که دوز ژن‌درمانی و میزان فعالیت ژن‌ها را تنظیم می‌کند.محققان برای نشان دادن قدرت این روش، آن را با نوعی ژن‌درمانی که به تولید هورمون اریتروپویتین منجر می‌شود ترکیب کردند. این روش برای درمان آنِمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی،‌محققان نشان دادند با استفاده از این روش می‌توان بیان این ژن را با افزودن مولکول‌های خاصی سرکوب کرد، سپس آن را افزایش داد. مولکول موردنظر morpholinos نام دارد و استفاده از آن توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده است.

این روش تنها تکنیک موجود برای کنترل دوز ژن‌درمانی است. در ژن درمانی، کپی‌هایی از ژن در سلول‌های بیماری که فاقد کپی‌های عملی این ژن هستند، قرار داده می‌شود. این روش پتانسیل فوق‌العاده‌ای در درمان بیماری‌های مختلف دارد.  نتایج این مطالعه در نشریه Nature Biotechnology منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha