عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با افزایش مالیات و عوارض بر دخانیات کاملا موافق است، اما متاسفانه این کار به دلایل مختلف تاکنون انجام نشده است.

کمیسیون بهداشت با افزایش مالیات دخانیات موافق است

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با افزایش مالیات و عوارض بر دخانیات کاملا موافق است، اما متاسفانه این کار به دلایل مختلف تاکنون انجام نشده است.

به گزارش سلامت نیوز، حیدرعلی عابدی در گفت‌وگو با ایرنا درباره افزایش مالیات دخانیات افزود: وقتی مالیات بر دخانیات افزایش پیدا می‌کند، ۵۰ درصد آن مالیات به طور مستقیم وارد حوزه سلامت می‌شود تا برای بیماری‌های ریوی و بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات هزینه شود. همچنین بخشی از این مالیات به حوزه آموزش و پرورش تعلق می‌گیرد تا برای آموزش عوارض ناشی از مصرف دخانیات استفاده شود.

وی ادامه داد: ما می‌گوییم به طور مثال برای هر پاکت سیگار ۱۰ هزار تومان مالیات اضافه شود، اما مخالفان این موضوع می‌گویند به طور مثال ۲ هزار تومان کافی است. دلایل این مخالفت هم موارد مختلفی است. به طور مثال مسائلی مانند بیکار شدن کارگران دخانیات یا افزایش قاچاق سیگار را در این زمینه مطرح می‌کنند. در نتیجه افزایش مالیات بر دخانیات به سادگی اتفاق نمی‌افتد و باید مسائل مختلف را در این زمینه در نظر گرفت تا این کار اجرایی شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این در شرایطی است که به طور مثال در کشور استرالیا خیلی کم سیگار می‌کشند و دلیل این موضوع، قیمت بالای سیگار در این کشور است. در نتیجه افزایش قیمت سیگار و دخانیات به طور مستقیم با کاهش مصرف مرتبط است.

علی رضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز پیش از این در همین رابطه گفته بود: افزایش مالیات دخانیات می‌تواند راه بسیار مناسبی برای کاهش مصرف دخانیات باشد. افزایش مالیات ارتباط مستقیمی با کاهش مصرف دخانیات دارد. بعضی از کشورهای منطقه که مالیات دخانیات را صددرصد افزایش داده‌اند، مشاهده کردند که مصرف آن بسیار کاهش پیدا کرده و نمونه آن در کشور ترکیه و سایر کشورهای دیگر نیز گزارش شده است.

احمد المنظری، رئیس دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت نیز در مورد افزایش مالیات دخانیات و کاهش مصرف آن گفته بود: باید با افزایش مالیات دخانیات زمینه برای کنترل رشد مصرف محصولات دخانی را فراهم کنیم. باید بدانیم یک کشور چه تعداد فرد مصرف کننده دخانیات دارد، تجربه‌های بسیار موفقی از کشورهای مختلف وجود دارد که البته در بسیاری از اماکن عمومی، استعمال دخانیات ممنوع شده است. وقتی فرد می‌بیند که شخصی سیگار می‌کشد، از او دوری می‌کنند که این موضوع از لحاظ روانی هم موثر است. آمارها در این زمینه وجود دارد و این کار موثر واقع شده، به طور مثال در عمان، مالیات بر دخانیات افزایش یافت و آمار افرادی که سیگار می‌کشیدند، کاهش پیدا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha