سلامت نیوز : یک فوق تخصص بیماریهای کلیه و مجاری ادراری – تناسلی گفت: گرد و غبار و آلودگی هوا باعث ناباروری زنان و عقیمی مردان می شود.

دكتر جواد زرگوشی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: در چند سال اخیر، پدیده گرد و  غبار (ریزگردها) هوای استان‌های مختلف کشور  را آلوده کرده است، پژوهش های متعدد نشان داده که آلودگی هوا با کاهش شدید باروری زنان و افزایش عقیمی مردان همراه است و ذرات گرد و خاک معلق در هوا، کارکرد دستگاه تناسلی و تولید مثل در زنان و مردان را مختل می سازد.

وی تصریح کرد: آلودگی هوا با ریزگردها و گرد و غبار عوارض بسیار خطرناکی را برای مردم ایجاد می کند. آلودگی هوا، میزان سقط جنین و مرده زائی را چندین برابر می کند.

دكتر زرگوشی افزود: پژوهش های اخیر که نتایج آنها طی چندین مقاله در ژورنال های معتبر طب زناشوئی و باروری منتشر شده نشان می دهند که آلودگی هوا با مختل شدن سلامت جنین، تولد نوزادان کم وزن، عدم رشد مناسب جنین، و نارس بودن نوزادان همراه است و تمامی این عوارض در هوای پاک بسیار کمتر رخ می دهند.

وی با بیان اینكه میزان باروری زنان و مردان در اثر آلودگی هوا و پدیده گرد و غبار به نحو بسیار محسوسی کم می شود گفت: تعداد اسپرم مردانی که در نواحی با هوای آلوده کار و زندگی می کنند به مراتب کمتر از مردانی است که از هوای پاک برخوردارند.

موسس پایگاه پژوهش های تندرستی خانواده و طب زناشوئی محمد زکریای رازی گفت: بیشتر مردم به اشتباه تصور می کنند که عوارض آلودگی هوا صرفا در دستگاه تنفسی و ریه ها رخ می دهد حال آنکه چنین نیست.

عضو انجمن طب زناشوئی اروپا در پایان با بیان اینكه هوای پاك حق مسلم همگان است، افزود: اینکه منفعلانه منتظر بمانیم که مردم بر اثر عوامل محیطی كه قابل كنترل و اصلاح است، بیمار و ناتوان شوند و آنگاه با صرف هزینه های گزاف درمان شوند عاقلانه نیست. از جمله وظایف ذاتی ما پزشکان آگاه کردن مردم از خطراتی است که سلامت آنان را تهدید می کند و یکی از اهداف اساسی ما از راه اندازی پایگاه پژوهش های تندرستی خانواده و طب زناشوئی محمد زکریای رازی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، عمل به این وظیفه می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha