شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 286897

چشم‌ها رو به آسمان است و مردم منتظر وزیدن باد یا بارش باران‌اند. دیگر گویا هیچ امیدی به راهکارهای منطقی نیست و تنها باید دست به دامان طبیعت شد.

تعطیلات بی‌هوا

سلامت نیوز:چشم‌ها رو به آسمان است و مردم منتظر وزیدن باد یا بارش باران‌اند. دیگر گویا هیچ امیدی به راهکارهای منطقی نیست و تنها باید دست به دامان طبیعت شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبج نو ،هر روز جلسات کمیته اضطرار آلودگی هوا یکی پس از دیگری در شهرهای بزرگ کشور برگزار می‌شود اما ماحصل این جلسات چیزی نیست جز تعطیلی یکی‌دوروزه مدارس و دیگر هیچ. تعطیلاتی که در آخرین لحظات اعلام می‌شود و فقط مختص مدارس است و هیچ دردی از خانواده‌ها دوا نمی‌کند.

دخترک کلاس اولی دائم بهانه می‌گیرد و مانع درس خواندن خواهرش می‌شود که هم این روزها امتحان نهایی دارد و هم از برنامه مطالعاتی‌اش برای خواندن کنکور عقب‌مانده است. دختر کوچک یک هفته است که مدرسه نرفته و به‌دلیل شغل تمام‌وقت مادرش هرروز از خانه این مادربزرگ به خانه آن دیگری کوچ می‌کند.

دختر بزرگ‌تر اما باوجود تعطیلات وقت و بی‌وقت مدرسه، باید خود را برای امتحانات نهایی آماده کند و از سوی دیگر به‌واسطه تعطیلی‌ها نتوانسته است مانند سایر همکلاسی‌هایش در کلاس رفع اشکالی که قرار بود معلم‌شان قبل از امتحانات نهایی برگزار کنند شرکت کند. در این میان پدر و مادر از همه نگران‌ترند، گفته بودند جمعه باران می‌آید و هوای تهران و برخی دیگر از شهرهای آلوده بهتر می‌شود اما خبری از باد و باران نیست.


خانواده‌های بسیاری باوجود تعطیلی فرزندان‌شان در تهران و شهرهای بزرگ مانده‌اند زیرا امکان گرفتن مرخصی از محل کارشان را نداشتند و آن‌ها که رفته‌اند دیروز در جاده‌های شلوغ بازگشتند تا فرزندان‌شان به کلاس درس بازگردند اما در بلاتکلیفی بودند که آیا امروز نیز مدارس تعطیل خواهد شد یا نه.


باوجود حجم زیاد بلاتکلیفی و اضطراب خانواده‌ها اما هیچ‌یک از مسوولان حاضر نیستند تا باوجود میزان بالای آلاینده‌های هوا، شهر را تعطیل کنند یا به‌جای تعطیلی‌های قطره‌چکانی مدارس، برنامه مشخصی را در زمان منطقی اعلام کنند تا خانواده‌ها بتوانند برای روزهای آتی خود برنامه‌ریزی کنند.


وقتی از آقای محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش درباره تعطیلی مدارس می‌پرسند، او پاسخ می‌دهد: تصمیم‌گیری درباره تعطیلی مدارس برعهده کمیته اضطرار آلودگی هواست که در استانداری تشکیل می‌شود. او می‌گوید: در بعضی از روزهای سال، این تعطیلی‌ها ایجاد می‌شود، اما ان‌شاالله دیگر نیازی به تعطیلی نخواهیم داشت و تعطیلی‌ها پایان می‌پذیرد.


هنوز معلوم نیست که وضعیت امتحانات دانش‌آموزان در روزهای آتی آلودگی هوا چگونه خواهد بود، وزارت آموزش‌وپرورش چه برنامه‌ای برای جبران این تعطیلات دارد. حالا وزیر این وزارتخانه قول داده است تا تعطیلی‌ها را جبران کند اما درباره نحوه جبران تعطیلی‌ها توضیحی نداده و گفته است که مدیران باید برنامه‌ریزی کرده تا ساعت‌های تعطیلی جبران شود.
 
سیر صعودی تعطیلات در یک سال گذشته
تعطیلی مدارس به‌دلیل آلودگی هوا مربوط به امسال نیست، چندین سال است که هوای تهران و برخی شهرهای بزرگ در نیمه دوم سال درگیر آلودگی می‌شود و مسوولان نیز برای درمان مقطعی آن تنها تعطیلی مدارس را تجویز می‌کنند.


آنطور که آمارها می‌گویند در سال‌93، مدارس تهران هیچ تعطیلی ای‌را به علت آلودگی هوا تجربه نکردند اما یکسال بعد و در سال‌94، مدارس شهر تهران 3‌روز و مدارس شهرستان‌های تهران 2‌روز به‌دلیل غلظت آلاینده‌ها تعطیل شد. در سال‌95 هم این تعطیلی‌ها 3‌روز بود و در سال‌96 به 4‌روز رسید.


سال‌97 با وجود آنکه تهران روزهای آلوده‌ای را پشت سر گذاشت اما سیاست‌گذاری‌ها به‌نحوی بود که تنها یک روز تعطیل شد اما امسال دیگر هیچ سیاستی جواب نداد چرا‌که آلودگی‌ها آنقدر بالا رفت که تا این لحظه مدارس تهران 12‌روز تعطیلی را پشت سر گذاشته است و تا پایان سال نیز احتمال دوباره تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها بعید به نظر نمی‌رسد.


البته این آلودگی‌ها و تعطیلی‌ها تنها منحصر به شهر تهران نیست، صبح دیروز شهرستان‌های استان تهران نیز همچنان آلوده بودند. همچنین شهرهایی مانند اندیمشک، مشهد، اصفهان، اهواز، شیراز، اراک، همدان، کرمان، مبارکه، کرج، هشتگرد، آبادان، میبد، تبریز و قزوین نیز از آن‌ بی‌نصیب نماندند.


تقویم آموزشی نیمسال اول تا ۷‌دی ماه در شهرهایی مانند تهران نشان می‌دهد که دانش‌آموزان باید ۶۴‌روز را در سرکلاس‌ها حاضر می‌شدند و شروع امتحانات‌شان نیز در پایه متوسطه اول و دوم از ۷دی‌ماه اعلام می‌شد اما آن‌ها فقط 12‌روز را به‌خاطر آلودگی هوا به مدرسه نرفتند و در مقاطع زمانی مانند روزهای بین تعطیلی و ایام اربعین نیز کلاس‌ها چندان رسمیتی نداشته است. این میزان تعطیلات نه تنها مختص شهرهای بوده که از آلودگی هوا رنج می‌برده‌اند بلکه مدارس شهرهایی دیگر نیز به دلایل گوناگونی مانند بردوت هوا، بارندگی و آبگرفتگی معابر، زلزله، آلودگی هوا، شیوع آنفلوآنزا تعطیل شده‌اند.
 
چه باید کرد؟
آموزش‌و‌پرورش هنوز هیچ تصمیمی برای جبران این تعطیلات نکرده است و اگر تجربه سیل و سیلاب سال گذشته شهرهای غربی و جنوبی و جنوب شرقی بار دیگر تکرار شود، احتمال تعطیلی‌های مکرر در نیمه دوم سال تحصیلی نیز محتمل خواهد بود.


به‌دلیل تنوع آب‌و‌هوایی در کشور و تنوع رخدادها در استان‌های مختلف، شاید این ایده منطقی به نظر برسد که متولیان امر آموزش در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای بزرگ که دارای تنوع جغرافیایی متفاوت هستند، زمان تعطیلات و شروع و پایان هر ترم را متناسب با همان منطقه تعیین کند. اکنون در کشورهای توسعه‌یافته هر ایالت با توجه به اقلیم و فرهنگ خود، شیوه متفاوتی را برای اداره مدارس خود برگزیده است. در ایران نیز این شیوه می‌تواند به بهبود کیفیت آموزش و کاهش تعطیلی‌های گاه‌و‌بیگاه بینجامد.

به‌طور مثال پایتخت و شهرهای صنعتی معمولاً در آذرماه، وارونگی دما و آلودگی هوا را تجربه می‌کنند بنابراین می‌توان با جلو آوردن تقویم آموزشی به شهریورماه و پایان دادن زودتر ترم اول و تعطیلی در میان دو ترم، هزینه‌های جبران‌ناپذیر جسمی و تحصیلی به دانش‌آموزان در این شهرها را کاهش داد. از سوی دیگر در شهرهای جنوبی که با گرما و گردوغبار روبه‌رو می‌شوند یا شهرهای غربی کشور که سرما و برف را تجربه می‌کنند نیز این راهکار به کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان کمک خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha