درست در روزهایی که موج دوم آنفولانزای انسانی در بیش از 5 استان کشور آغاز شده و تلفات جانی نیز داشته است، سیاست "سازمان حفاظت محیط زیست کشور" درباره صدور مجوز شکار پرنده در استان های درگیر همچنان مانند سال های گذشته بود و نه انگار که جان شهروندان بسیاری به دلیل ارتباط جدی آنفولانزای انسانی با "فوق حاد پرندگان" در خطر قرار می گرفت. حتی تلفات انسانی چشمگیر نیز نتوانست اندکی بر نگرش شکارمحور در این سازمان تاثیر بگذارد و این رویکرد ناچار بر سیاست تنها استانی که تا امروز مجوز شکار نداده بود نیز حاکم شد. به نظر می رسد برای سازمان متولی، رضایت شکارچیان از جان شهروندان مهم تر است.

سلامت نیوز:درست در روزهایی که موج دوم آنفولانزای انسانی در بیش از 5 استان کشور آغاز شده و تلفات جانی نیز داشته است، سیاست "سازمان حفاظت محیط زیست کشور" درباره صدور مجوز شکار پرنده در استان های درگیر همچنان مانند سال های گذشته بود و نه انگار که جان شهروندان بسیاری به دلیل ارتباط جدی آنفولانزای انسانی با "فوق حاد پرندگان" در خطر قرار می گرفت. حتی تلفات انسانی چشمگیر نیز نتوانست اندکی بر نگرش شکارمحور در این سازمان تاثیر بگذارد و این رویکرد ناچار بر سیاست تنها استانی که تا امروز مجوز شکار نداده بود نیز حاکم شد. به نظر می رسد برای سازمان متولی، رضایت شکارچیان از جان شهروندان مهم تر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازاسکان نیوز، همزمان با شیوع آنفولانزای انسانی "اچ.وان. ان.وان" و درست در روزهایی که پروانه شکار پرندگان خشکزی، کنارآبزی و آبزی در استان های گیلان ومازندران و چند استان دیگر صادر شد، این اتفاق اما در گلستان به علت توجه به ارتباط این بیماری با "آنفولانزای فوق حاد پرندگان" نیفتاد. حالا پس از گذشت چند ماه مقاومت در برابر فشار نگرش "شکارمحور" شکسته شد و پروانه شکار پرنده در این استان صادر شد.


این رویکرد محتاطانه و خردمندانه هم از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان و فعالان محیط زیست که دغدغه شکار پرندگان مهاجر را داشتند  و هم اداره کل دامپزشکی، شورای تامین استان و مجموعه استانداری به دلیل حساسیت در برابر سلامت شهروندان و نیز حفاظت از "صنعت طیور استان" و حفاظت از امنیت اقتصادی گلستانی ها اتخاذ شد.


با اینهمه زمزمه هایی هم در اداره کل حفاظت محیط زیست، هم از سوی شکارچیان و هم برخی مسوولان شکاردوست و آقازاده هایی که اسلحه های گرانقیمت شان در صندوق خاک می خورد به گوش می رسید. آنها می گفتند چرا با وجود صدور مجوز شکار در استان های همسایه، این پروانه به آنها در گلستان داده نمی شود؟!


با تمام جوسازی ها و پچ پچه ها در میان طرفداران شکار در استان، اما شورای تامین استان و شخص استاندار که مسوولیت ایجاد و برقراری امینت استان را به عهده دارد و نیز مدیرکل محیط زیست استان، به خاطر حساسیت موضوع، مقاومت کرده و تصویب کردند که پروانه شکار صادر نشود.


این رویکرد محتاطانه اما با مخالفت شکارچیان و برخی افرادی که منافع شان در صدور پروانه های شکار بود مواجه شد. آنها هفته گذشته مقابل ساختمان اداره حفاظت محیط زیست گلستان در جاده ناهارخوران تجمع کردند و درخواست صدور پروانه شکار داشتند؛ بدون اینکه در نظر آورند در صورت درگیر بودن پرنده ها با بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان، نه تنها جوامع انسانی مرتبط، مبتلا خواهند شد بلکه بخش بزرگی از صنعت طیور کشور و مرغداری های مستقر در استان که رتبه های بالای جدول تولید مرغ وماکیان را به گلستان اختصاص داده نیز در خطر جدی قرار خواهند گرفت.


صدور مجوز شکار پرنده
در چنین شرایطی و تحت فشارهای مختلف، مجوز شکار پرنده در گلستان نیز صادر شد. محمدرضا کنعانی در این باره به اسکان گفت:« اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان همه ساله جلسه ای تشکیل داده و با توجه به تفویض اختیار سازمان حفاظت محیط زیست به ادارات کل استانی،  دستورالعملی پیشنهادی را تدوین می کند و آنرا برای تایید به سازمان مرکزی می فرستد. این کار در سال جدید نیز اتفاق افتاد و "اداره حیات وحش" ما با محوریت آقای شکیبا این گزارش را تدوین و برای تایید به سازمان ارسال کرد.»


او افزود:« ما دستور العمل را برای سازمان فرستادیم؛ بعد مكاتبه از سازمان صورت پذیرفت مبنی بر اینكه ممنوعیت توسط سازمان و سازمان دامپزشكی در كشور اعلام می شود. سپس دستورالعمل تایید و ارسال شد و هیچ ممنوعیتی اعلام نشد و مقرر شد در صورت گزارش دامپزشكی، سازمان بعدا اعلام خواهد كرد.»
مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در ادامه با اشاره به اینکه در استان شیوع آنفولانزای اچ وان ان وان را داشتیم گفت:« کانون هایی نیز در استان گیلان و مازندران برای آنفولانزای فوق حاد پرندگان پیش بینی شده بود؛ اداره کل دامپزشکی با توجه به اینکه دغدغه سلامت صنعت طیور را هم دارد پیشنهاد داد که ما فعلا برای آنکه پایش هایمان تکمیل شود ممنوعیت صدور پروانه شکار را داشته باشیم که ما نیز بر همین اساس عمل کردیم و پروانه شکار صادر نکردیم.»


کنعانی با تاکید بر اینکه در واقع، دستورالعمل از سوی سازمان مرکزی تایید و به استان ابلاغ شده است گفت:« ما مجددا از "شورای سلامت و امنیت غذایی" استان تقاضا کردیم که این موضوع را در دستور کار قرار داده و در آن شورا، دامپزشکی درخواست کرد که تا نیمه دی ماه، مجوز شکار صادر نشود تا پایش ها تکمیل شده و بخشی از پرندگانی که مهاجرت می کنند تا نیمه دی ماه وارد استان شوند.»


او گفت:« این موضوع در دستور کار قرار گرفت و با توجه به پیگیری هایی که "کانون های شکار" در سطح استان داشتند اداره کل حفاظت محیط زیست با هماهنگی اداره کل دامپزشکی و شورای سلامت و امنیت غذایی استان، صدور پروانه شکار را شروع کرد؛ اما تاریخ شروع شکار، پنجشنبه هفته آینده است که به نوعی توافق زمان با مدیرکل محترم دامپزشکی اتفاق افتاده است.»


مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان افزود:« خوشبختانه هنوز هیچ مورد مشکوکی از "آنفولانزای فوق حاد پرندگان" مشاهده نشده است. ضمن اینکه شرطی هم در این میان وجود دارد و آن اینکه هر زمان که اداره کل دامپزشکی شرایط را برای آنفولانزای فوق حاد پرندگان اضطراری تشخیص دهد و نمونه ای مشاهده کند، آنرا اعلام خواهد کرد.»


کنعانی تاکید کرد که « این شرط در تمام پروانه های شکار ما قید شده که در صورت بروز چنین مشاهداتی، صدور مجوزهای شکار متوقف خواهد شد. همچنین در خصوص نوع پروانه های شکار هم محدودیت هایی نیز دیده شده است؛ به این صورت که شکار پرندگان آبزی فقط روزهای پنجشنبه و جمعه است و پرنده های خشک زی روزهای جمعه است.»


شکار تفریحی حرام است
با اینکه در اسلام، تنها دلیل موجه برای شکار، نیاز و تامین معاش است و غالب فقها از جمله مقام معظم رهبری نیز در این باره حکم فقهی داده اند که « شکار تفریحی جایز نیست و یا اینکه حرام است» اما هنوز شکار تفریحی می تواند تعیین کننده خط مشی یک سازمان دولتی مانند سازمان حفاظت محیط زیست باشد.


به گونه ای که با وجود این استفتائات و با وجود اینکه امسال در بیش از 5 استان کشور اپیدمی آنفولانزا را شاهد بودیم، اما به جز استان گلستان، دیگر استان ها مانند همیشه و مثل سال های گذشته، به دادن مجوز شکار اقدام کردند و آب هم از آب تکان نخورد.


رویکرد نادرست سازمان در برابر شکار گلستان اما با تشکیل جلسات متعدد با حضور "اداره کل محیط زیست"، "اداره کل دامپزشکی"، "شورای تامین استان" و دیگر دست اندرکاران، با دقتی ویژه تصمیم گرفت مجوز شکار را ندهد و تاکنون بر این تصمیم مصمم بود؛ اما نبود یک رویکرد محتاطانه و واقعیت گرا در سازمان حفاظت محیط زیست کشور، در برابر این مساله، چنین مطالبه ای را نزد شکارچیان گلستان دامن زد.


 طبیعی است وقتی در استان های همسایه، با وجود اپیدمی مشابه و حتی شدیدتر آنفولانزا، پروانه شکار صادر می شود و سازمان متولی یعنی سازمان حفاظت محیط زیست با رویکرد موافق با آن برخورد می کند، یک اداره کل استانی نمی تواند در برابر این درخواست ها به طور مستقل و جدا از سازمان بالادستی تصمیم گیری کند. در چنین شرایطی شکارچیان نیز حق خود می دانند که با فشار بر اداره کل، درخواست مجوز شکار مانند استان های همسایه را داشته باشند.
به نظر می رسد حاکم شدن نگرش "شکار" بر سازمان حفاظت محیط زیست هر روز عوارض جدی تر و بغرنج تری را برای جامعه و شهروندان دامن زده است؛ یکروز حقوق حیوانات در خطر انقراض و پرنده های مهاجر را به چالش کشیده و روز دیگر سلامت شهروندان به سخره گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha