شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 286900

حالت موی هر كسی نشان دهنده میزان استرس موجود در زندگی آن شخص است، در ادامه بیشتر به تاثیر استرس بر ریزش مو می پردازیم.

آیا واقعاً استرس باعث ریزش مو می‌شود؟

سلامت نیوز: حالت موی هر كسی نشان دهنده میزان استرس موجود در زندگی آن شخص است، در ادامه بیشتر به تاثیر استرس بر ریزش مو می پردازیم.

حالت موی هر كسی نشان دهنده میزان استرس موجود در زندگی آن شخص است. در طب چینی موی هر كس علامت نشان دهنده ماهیت اصلی آن فرد است. موی درخشان و سالم نشان می‌دهد كه شخص تندرست و خشنود است.

ازطرفی دیگر موهای خشك و مرده علامت وجود استرس در زندگی فرد است. چینیها دلیل كاهش كیفیت زندگی را افزایش استرسهای جسمی ‌و روحی و مصرف بیش از اندازه الكل می‌دانند.

 رویش ناسالم

رشد موها تحت تاثیر سیستم هورمونی مخصوصاً هورمون آندروژن صورت می‌گیرد كه تستسترون و یك سری هورمونهای دیگربه نام DHT از آن آزاد می‌شود . از دست دادن روزانه 100 تار مو امری عادی است و در طول روز این ریزش توسط خود موها جبران می‌شود. با افزایش سن، عملكرد هورمونها تغییر پیدا كرده و بر فولیكولهای مو نیز تاثیر می‌گذارد در نتیجه موهای بیشتری از دست می‌رود.

ریزش مو در اثر استرس را، توقف مرحله‌ای رشد مو می‌نامند كه معمولاً بعد از طی یك دوره سخت استرس زا مثل یك بیماری سخت یا عمل جراحی ایجاد می‌شود. در این مدل ریزش مو، تعدادبیشتری از موها ریزش می‌كند و رشد آنها متوقف می‌شود و تبدیل به موهای راكد می‌شوند و پس از گذشت 2 یا3 ماه این موها شروع به ریزش می‌كنند.

استرس‌های بسیارشدید باعث بروز نوعی ریزش مو به نام ریزش موی منطقه‌ای یا طاسی منطقه‌ای می‌شوند كه دراین مرحله گلبول‌های سفید خون به فولیكول‌های مو حمله كرده و رشد مو را متوقف می‌نمایند و در طول چند هفته موهایی كه مورد حمله قرار گرفته‌اند و رشدشان متوقف شده، شروع به ریزش می‌كنند. در پایان به صورت طاسی فرق سر نمایان می‌شود.


درمان ریزش مو(طب چینی)

گیاهان شگفت‌انگیز برای درمان فولیكول‌های مو

    مقداری سرو خمره‌ای ( نوش) بر روی موهای خود بمالید این گیاه فولیكول‌های مو را تحریك كرده و جریان خون را روان می‌سازد. باعث از بین رفتن چربیهای موجود در پوست مو می‌شود.

    مقداری روغن نارگیل را بر روی فرق سر بخصوص در نواحی که ریزش بیشتر است را به مدت یک ماه مصرف نمایید.

    پامچال، كتان و روغن ماهی نیز، موهای آسیب دیده را درمان می‌كند.

    چای سبز از اكسیده‌شدن جلوگیری می‌كند و برگ نخل مانع به وجود آمدن DHT شده و از ریزش مو جلوگیری می‌كند.


جریان خون به رشد مو كمك می‌كند.

از یك برس یا ماساژور استفاده كنید ودر طول روز دو بار به مدت 5 دقیقه محل طاسی سر را به طور ملایم ضربه بزنید این كار ایجاد تحریك موضعی كرده و جریان خون را افزایش می‌دهد در نتیجه به تحریك رشد موها منجر می‌شود.

روی صندلی یا به صورت چهار زانو روی بالش بنشینید. با انگشتان دست به آرامی‌ به پوست فرق سربه مدت 1 دقیقه ضربه بزنید. این ضربات را از آهسته شروع كنید و به مرور به شدت آن بیافزایید سپس به مدت 2 الی 3 دقیقه پوست سر را ماساژ دهید البته از آرام شروع كنید و به مرور به آن شدت دهید. انگشتان دست راست را صاف كنید و با كف دست 36 بار بر روی فرق سر ضربه بزنید سپس این كار را با دست چپ ادامه دهید. برای نتیجه بهتر این كار را در روز به مدت 2 یا 3 بار انجام دهید.


استرس روزانه خود را كاهش دهید

یك برنامه‌ریزی روزانه برای ورزش یا انجام مدیتیشن قدرت بدنیتان را در حد تعادل نگه داشته و از میزان استرس شما می‌كاهد.


به موادطبیعی روی بیاورید

از مواد شیمیایی كه برای درمان موها به كار می‌رود استفاده نكنید.(مگر به تجویز پزشک) زیرا این مواد به ریشه موها آسیب می‌رسانند . از موادی استفاده كنید كه برای ساخت آنها از مواد موجود در طبیعت استفاده شده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha