سلامت نیوز : رئیس مركز تحقیقات سازمان پزشكی قانونی كشور گفت: خطر برق گرفتگی در بدن مرطوب یك میلیون بار بیشتر از بدن خشك است.

جابر قره داغی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: مقاومت پوست‌های خشك و سالم در برابر برق گرفتگی متفاوت است اما خطر برق گرفتگی در بدن مرطوب یك میلیون بار بیشتر از بدن خشك است.

وی افزود: جریان برق برای عبور از بدن ناچار است از پوست داخل و خارج شود كه در این زمینه هر گونه اقدامی در جهت بالا بردن مقاومت محل ورود و خروج جریان صورت گیرد خطر برق گرفتگی را كاهش می‌دهد.

قره داغی به جریان الكتریكی كه از بدن انسان می‌گذرد اشاره كرد و گفت: عبور جریان الكتریكی به دو عامل مقاومت بدن و فشار الكتریكی یا همان ولتاژ كه بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد بستگی دارد زیرا عامل اصلی برای شوك و نهایتاً مرگ انسان است و در صورتی كه بتوانیم به نحوی از ورود و خروج جریان برق از بدن انسان جلوگیری كنیم خطر برق گرفتگی ایجاد نخواهد شد و این كار با استفاده از وسایل ایمنی مانند دستكش عایق، كفش، فرش لاستیكی عایق امكانپذیر خواهد بود.

وی تصریح كرد: مقاومتی كه بدن انسان در مقابل جریان مستقیم از خود نشان می‌دهد بسیار بیشتر از جریان متناوب است به طوری كه انسان می‌تواند تا 80 میلی آمپر جریان مستقیم را از بدن خود عبور دهد بدون اینكه اثر مهمی در سیستم تنفسی یا قلب به وجود آورد البته خطر دیگری كه جریان مستقیم دارد الكترولیز (تجزیه) سریع خون است كه می‌تواند موجب مرگ می‌شود.

قره داغی اظهار داشت: در جریان متناوب، بدن برخلاف جریان مستقیم ‌مقاومت كمتری از خود نشان می‌دهد و بدن انسان بر خلاف جریان مستقیم كه تا 80 میلی آمپر خطر جدی پیش نمی‌آید در این نوع جریان در 25 میلی آمپر خطر برق گرفتگی وجود دارد.

رئیس مركز تحقیقات سازمان پزشكی قانونی كشور بیان كرد: مسیر عبور جریان برق و مدت عبور جریان نیز در برق گرفتگی و پایین آوردن مقاومت بدن شخص مؤثر است زیرا هر چه مدت عبور جریان برق از بدن بیشتر باشد مقاومت بدن كمتر می‌شود یعنی مقاومتی كه بدن در مقابل عبور جریان در لحظات نخست از خود نشان می‌دهد بسیار بیشتر از گذشت چند لحظه است و مسیر عبور جریان نیز بسیار مهم است زیرا ممكن است از محلی عبور كند كه موجب از كار انداختن سیستم تنفسی یا اختلال در كار قلب یا حتی هر دو شود.

وی خاطرنشان كرد: خطرناكترین حالت برق گرفتگی زمانی است كه جریان از یك دست وارد و از دست دیگر خارج شود زیرا در این هنگام جریان برق از قلب و ریه می‌گذرد و می‌تواند باعث از كار افتادن آنها و در نتیجه منجر به مرگ شود.

به گزارش فارس، بر اساس گزارش سازمان پزشكی قانونی كشور در سال 89 بالغ بر 750 نفر بر اثر برق گرفتگی در كشور جان خود را از دست داده‌اند كه نسبت به آمار 705 كشته برق گرفتگی در سال 88 با رشد 6،4 درصدی مواجه شده است. تهران با 166 كشته، خوزستان با 99 كشته و فارس با 58 كشته در رتبه‌های اول تا سوم استان‌های پر حادثه برق گرفتگی در كشور به حساب می‌آیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha