در حالی که امسال آلودگی هوا روی بی‌رحم و خطرناک خود را بیش از سال‌های دیگر به مردم نشان داد و نفس کشیدن را واقعاً دشوار کرد، غفلت دولت‌ها در تولید و استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی در کانون توجه قرار گرفته است.

بی‌توجهی به تولید و واردات خودروهای برقی اهمال مشترک دولت‌‌ها

سلامت نیوز: در حالی که امسال آلودگی هوا روی بی‌رحم و خطرناک خود را بیش از سال‌های دیگر به مردم نشان داد و نفس کشیدن را واقعاً دشوار کرد، غفلت دولت‌ها در تولید و استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی در کانون توجه قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اطلاعات، تا پیش از تعطیلی غافلگیر کننده مدارس تهران و بیشتر کلانشهرها و رسیدن شاخص آلودگی هوا به عدد بی‌سابقه ۲۰۰ که حتی صحبت از تخلیه تهران را به میان آورد، مردم و مسئولان به آلودگی هوا به عنوان یک بحث فانتزی و مشکلی در دوردست‌ها نگاه کرده و اهمیت لازم را به آن نمی‌دادند، غافل از آنکه این شتر خیلی زود در خانه ایران و شهرهای صنعتی‌اش خوابید و همه را غافلگیر کرد.

واقعاً تا همین یک ماه پیش و بخصوص با گران‌شدن بنزین و کاهش مصرف آن، کسی فکر نمی‌کرد شاخص آلودگی هوا طوری بالا برود که رکورد شدت شاخص و دوره آلودگی را بشکند و ۲ هفته پشت سر هم مدارس را تعطیل کند و خیلی‌ها برای نجات ریه‌های خود و عزیزانشان از تهران خارج شوند.

اما رکورد مراجعه۱۷ هزار و ۳۰۳ نفر به مراکز اورژانس کشور تا چهارم دی‌ماه جاری به مردم نشان داد که مشکل آلودگی هوا دیگر یک موضوع فانتزی دانشگاهی نیست، بلکه هیولایی است که پشت در کمین کرده و اگر دیر بجنبیم اتفاقات بسیار بدی می?افتد. بیشتر کارشناسان عوامل اصلی آلودگی هوا را ۲ عامل بیان می‌کنند: سوخت فسیلی و خودرو. هرچند بر کیفیت بنزین و بخصوص گازوئیل و مازوت تولیدی کشور نقدهای بسیاری وارد است و دولت‌ها به وظایف خود برای تولید سوخت با کیفیت به طور کامل عمل نکرده‌اند اما یک حرف حساب بی‌جواب در این میان وجود دارد و آن این است که سوخت فسیلی هرقدر با کیفیت باشد، باز ذاتاً آلاینده است، لذا باید به سوی نوعی انرژی رفت که در عین توانمند بودن، پاک و بی آلاینده باشد و اینجاست که پای تولید و استفاده از خودروهای برقی یا برقی ـ بنزینی (هیبریدی) به میان می‌آید و متوجه می‌شویم با وجود پیشرفت‌های شتاب آلود جهان به سوی این نوع خودروهای سبز و حتی رسیدن قریب‌الوقوع به رواج کامل خودروهای برقی، مسئولان و برنامه‌ریزان ما در چه خواب غفلت سنگینی به سر می‌برند و این بی توجهی عواقب سنگینی برای اقتصاد و محیط زیست کشور و بخصوص سلامت مردم ایجاد خواهد کرد.

محمدرضا بادامچی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این‌باره‌ به خبرنگار ما می‌گوید: نگاهی به مسیر حرکت صنعت خودرو در کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد اولویت این صنعت بر خودروهای برقی و برقی ـ بنزینی قرار گرفتند و حتی نسل خودروهای برقی ـ بنزینی هم رو ‌به انقراض است. وی می‌افزاید: اکنون معایب خودروهای برقی مانند عمر و نوع باطری، شارژ باطری، قدرت کشش و رانش خودرو و گرانی آن به نسبت خودروهای سوخت فسیلی به سرعت در حال رفع شدن است و می‌بینید غول‌های خودروسازی جدیدی چون شرکت تسلا در حال ظهور هستند و گوی رقابت را از دیگر رقبا ربوده‌اند. بادامچی تصریح می‌کند: شما به همین کشور همسایه ما ـ ترکیه ـ نگاه کنید. با این‌که این کشور مشکل حاد آلودگی هوا ندارد، اما از ۱۰ سال پیش حدود ۷ر۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای طراحی و تولید نخستین خودرو ملی‌اش انجام می‌دهد که یک خودرو برقی است. باتری این خودرو نیم ساعته تا ۸۰ درصد شارژ می‌شود و ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد.

وی ادامه می‌دهد: دولت ترکیه هم قصد دارد برای مقابله با قیمت زیاد این خودرو در برابر خودروهای فسیلی رایج، معافیت مالیاتی و کمک هزینه خرید برای شهروندانش اعطا کند.

نماینده تهران تصریح می‌کند با وجود این همه پیشرفت در کنار گوش ما، اما مدیران صنعتی و خودروسازان در دولت‌های مختلف اعتنایی به حمایت از ساخت خودروهای برقی نداشته‌اند و تنها چند نمونه محدود از این خودروها در دانشگاه‌ها تولید شده که از فضای دانشگاه بیرون هم نیامده است. بادامچی اضافه می‌کند: حتی دولت در ماجرای ممنوعیت واردات خودرو، خشک و تر را با هم سوزاند و نه تنها اجازه نداد تخفیف مالیاتی و عوارضی از واردات خودروهای هیبریدی اعمال شود بلکه کاملاً واردات این خودروها را همانند خودروهای سوخت فسیلی ممنوع کرد که الآن نتیجه این ممنوعیت را می‌بینیم.

وی می‌گوید: اگر می‌خواهیم مشکل آلودگی هوا را به طور ریشه‌ای حل کنیم، در کنار سایر اقدامات چون گسترش حمل و نقل عمومی، بهبود کیفیت سوخت و رشد قیمت آن با هدف محدود شدن مصرف، باید به طور جدی فرهنگ‌سازی درباره مصرف خودروهای برقی را آغاز کرده و تعرفه واردات آنرا به طور قابل توجهی کاهش دهیم.

امیرحسین کاکایی کارشناس خودرو هم در‌این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه با وجود اینکه خودروهای برقی در حال تسخیر خیابان‌های اروپا و آمریکا هستند، نمونه خودروهای برقی ما هنوز در دانشگاه‌ها خاک می‌خورد و هیچ حمایتی از تولید یا حتی واردات آن نمی‌شود.

وی می‌افزاید: خودرو برقی یکی از راه‌حل‌های اصلی کاهش آلودگی هوا در کشور است. خودروی برقی در مقایسه با خودرو احتراقی هیچ آلودگی ندارد و با وجود گرانی نسبت به نوع احتراقی در بلندمدت به صرفه است.

وی اظهار می‌دارد: صنعت خودرو به شدت در حال سرمایه‌گذاری به روی رفع معایب خودروهای برقی مانند عمر باطری، قدرت و غیره است به گونه‌ای که سرمایه‌گذاری خودروسازان تا ۱۰ سال آینده روی این خودروها به ۳۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

این کارشناس تصریح می‌کند: بر اساس یک تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۸ در آمریکا هزینه استفاده از یک خودرو برقی در سال ۴۸۵ دلار و هزینه یک خودرو احتراقی ۱۱۱۷ دلار است. ضمن اینکه خودروهای برقی کم‌صدا بوده و هیچ‌گونه آلودگی خروجی از اگزوز ندارند. وی ادامه می‌دهد: هم اکنون تعداد خودروهای برقی به نسبت احتراقی در دنیا، یک به ۲۵۰ است اما با انقلابی که در ساخت باطری این خودروها در راه است، بزرگترین ایراد آن در حال رفع است و این می‌تواند شمار این خودروها را به سرعت افزایش دهد. کاکایی می‌گوید: ما در ایران راه درازی برای تولید خودرو برقی داریم. صراحتاً ما در ساخت همین خودروهای احتراقی عادی هم مانده‌ایم چه رسد به برقی! اما باید با کاهش شدید تعرفه واردات خودروهای برقی و ایجاد زیرساخت‌ها نظیر دستگاه‌های شارژ و فرهنگ‌سازی و دادن مشوق‌های مالی به خریداران، توجه مردم به این خودروها را جلب و آنرا فراگیر کنیم.

مجید ضیایی دیگر کارشناس خودرو سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هم درباره خودروهای برقی می‌گوید: این یک واقعیت است که فعلاً نه امکان و منابع تولید گسترده خودروهای برقی در کشور هست و نه عزم مدیریتی، لذا بهترین راه حمایت مالی از خریداران با کاهش تعرفه یا پرداخت کمک هزینه است که در دنیا مرسوم است.

وی اضافه می‌کند: بسیاری از کشورهای دنیا به خریداران خودروهای برقی و هیبریدی به روش‌های مختلف یارانه و کمک نقدی می‌دهند. مثلاً چین تا ۵۰ هزار یوآن و ژاپن ۸۵۰۰ دلار کمک هزینه خرید، اتریش با معافیت این خودروها از پرداخت مالیات و ۸۰۰ یورو مشوق، کانادا ۵ هزار دلار کمک هزینه خرید و آمریکا اعتبارات مالیاتی تا ۵۰۰۰ دلار را به خریداران خودروهای برقی اختصاص داده‌اند.

این کارشناس تصریح می‌کند: شرکت تسلا که اکنون پیشروترین سازنده خودروهای برقی در جهان است، چنان رشد کرده که در مقطعی ارزش سهامش در بازار بورس آمریکا اول شد و جنرال موتورز را هم پشت سر گذاشت. این، آینده خودروهای برقی و اقتصاد آنهاست. ضیایی می‌افزاید: بی‌توجهی به حمایت از تولید خودروهای برقی و برقی ـ بنزینی اهمال مشترک تمام دولت‌هاست. اما میزان آلودگی هوا در کشور و نقش سوخت و خودروها در این معضل به حدی افزایش یافته که دست کم توجه به واردات آنها با تخفیف ویژه در عوارض و مالیات را اجتناب‌ناپذیر کرده و دولت مستقر باید در این باره گام‌های مؤثری بردارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha