مطالعات نشان می دهد ویروس HIV موجب اختلال در رشد عصبی شده و بر نحوه یادگیری، استدلال و عملکرد مغز کودک تاثیر می گذارد.

تاثیر ویروس HIV بر عملکرد مغز کودکان

سلامت نیوز:مطالعات نشان می دهد ویروس HIV موجب اختلال در رشد عصبی شده و بر نحوه یادگیری، استدلال و عملکرد مغز کودک تاثیر می گذارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، در حال حاضر اکثریت زیادی از کودکان صحرای افریقا مبتلا به ویروس HIV هستند. در حالیکه درمان ضدویروسی فوری موسوم به ART تضمین می‌کند که کودکان قرارگرفته در معرض HIV کمتر با نتایج مرگبار روبرو می‌شوند، اما مطالعات نشان می‌دهد این ویروس همچنان می‌تواند بر مغز آنها تأثیر گذارد.


در این مطالعه، محققان دانشگاه ایالتی میشیگان عملکرد عصبی-روانشناختی سه گروه از کودکان ۵ تا ۱۱ ساله را بررسی کردند: کودکانی که قبل از تولد مبتلا به HIV شده و تحت درمان با ART بودند، آنهایی که در معرض ویروس HIV بودند اما HIV منفی بودند؛ و آنهایی که هیچوقت در معرض HIV قرار نگرفته بودند.


محققان متوجه شدند کودکان مبتلا به ویروس HIV حتی با وجود انجام درمان‌های اولیه و مراقبت‌های خوب پزشکی، با چالش‌های جدی عصبی-شناختی مواجه بودند.


«مایکل بویوین»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما دریافتیم کودکان مبتلا به ویروس HIV در زمینه برنامه ریزی و فکرکردن با مشکلاتی روبرو هستند که تفاوت شأن در این زمینه با سایر کودکان به مرور زمان افزایش می‌یابد چراکه این مهارت‌ها در کودکان عادی در طی سال‌های مدرسه رشد می‌کند.»


محققان عنوان می‌کنند احتمالاً انجام اقدامات درمانی بلافاصله از ۶ ماهگی این گروه از کودکان کافی نیست و فقط به زنده و سالم‌تر ماندن آنها در مقایسه با کودکان بیماری که تحت درمان قرار نگرفته اند، کمک می‌کند. از اینرو محققان بر انجام اقدامات درمانی زودتر به منظور بهبود نتایج بلندمدت عصبی شناختی تاکید دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha