دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 28704

همه ما تقریبا هر روز با افرادی برخورد می‌كنیم كه از احساس خستگی و نا‌توانی گله می‌كنند و اغلب این گله و شكایت‌ها از زمان بعد از صرف وعده غذایی ناهار بیشتر می‌شوند، چون اغلب افراد پس از صرف ناهار به لحاظ جسمی و روانی احساس سستی و ناتوانی می‌كنند.

همه ما تقریبا هر روز با افرادی برخورد می‌كنیم كه از احساس خستگی و نا‌توانی گله می‌كنند و اغلب این گله و شكایت‌ها از زمان بعد از صرف وعده غذایی ناهار بیشتر می‌شوند، چون اغلب افراد پس از صرف ناهار به لحاظ جسمی و روانی احساس سستی و ناتوانی می‌كنند.

به گزارش ایسنا، متاسفانه امروزه زندگی پرمشغله و پر جنب و جوش به بخش طبیعی از زندگی ما تبدیل شده است و به همین دلیل بسیاری از مردم حتی فرصت خسته شدن هم ندارند. بنابراین همین چالش روزمره باعث شده كه انسان‌ها به دنبال راهكاری باشند تا بتوانند به واسطه آن، سلامت و در عین حال كارآیی خود را حفظ كرده و حتی در شرایط مورد نیاز سطح انرژی خود را افزایش دهند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

هر چند این كارآیی حد و مرزی دارد و بدون شك فاكتور اصلی شرط سنی است كه با افزایش سن، بنیه افراد كاهش پیدا می‌كند اما با این حال می‌توان این روند را كنترل كرد.

شبكه خبری تورنتو نیوز در مقاله جدیدی دراین‌ رابطه به چند روش موثر برای افزایش سطح انرژی بدن اشاره كرده است.

 موز و هندوانه بخورید

دراین مقاله آمده است: موز و هندوانه از جمله میوه‌های شیرین و قندی هستند كه می‌توانند به سرعت سطح انرژی را افزایش دهند. در واقع موز به اندازه مواد قندی مصنوعی و فرآوری شده در بالا بردن شاخص انرژی بدن موثر است با این تفاوت كه این میوه تازه و طبیعی برخلاف قندهای مصنوعی، طاقت و توان انسان را افزایش می‌دهد و در عین حال حاوی مواد مغذی فراوانی از جمله فیبر خوراكی، ویتامین‌ها و املاح است.

هندوانه نیز میوه شیرین و پرانرژی است كه در عین حال مانع از هله و هوله‌خوری شبانه می‌شود.

 هویج و سیب‌زمینی را به رژیم غذایی خود اضافه كنید

راهكار بعدی گنجاندن هویج و سیب‌زمینی به رژیم غذایی است. هویج و سیب‌زمینی نیز مانند نوشابه‌های شیرین قند خون را بالا می‌برند اما برخلاف نوشیدنی‌ها و تنقلات ناسالم، منبع غنی از ریزمغذی‌های مهم مثل ویتامین‌های C وA و اسید فولیك و پتاسیم هستند كه بی‌تردید انرژی بدن را تا حد زیادی افزایش می‌دهند.

 استفاده از غلات سبوس‌دار

راهكار سوم استفاده از غلات سبوس‌دار است. غلات سبوس‌دار به صورت نان و گندمك، انرژی مطلوبی را به بدن می‌رسانند و به ویژه برای وعده غذایی صبحانه مفید هستند. این خوردنی به آرامی در دستگاه گوارش هضم می‌شود و در نتیجه قند پایداری را وارد جریان خون می‌كند.

 نوشیدن آب، روزی 10 تا 15 لیوان

گزینه چهارم توجه به نقش حیاتی آب در حفظ طاقت بدن است. اگر در روز 10تا 15 لیوان آب را به ویژه در هوای گرم و در زمان فعالیت و كار زیاد به طور منظم نمی‌نوشید مطمئن باشید كه خود را در معرض از دست دادن آب بدن و به اصطلاح دی‌هیدراته شدن قرار می‌دهید. هیچ‌گاه منتظر نمانید تا تشنه شوید و بعد آب بنوشید چون وقتی حتی زمانی كه احساس تشنگی هم ندارید، بدن دچار كم‌آبی می‌شود و به آب بیشتر نیاز خواهد داشت.

 مدیریت ذخیره انرژی بدن

آخرین و درعین حال مهمترین راهكار این است كه ذخیره انرژی خود را مدیریت كنید. وقتی زمان خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌كنید كه به اندازه كافی استراحت، آرامش و تغذیه مناسب داشته باشید، می‌توانید انرژی حیاتی خود را حفظ كرده و همچنین فرصتی برای جمع‌آوری مجدد انرژی بدست آورید. در این وضعیت كیفیت زندگی و سطح ایمنی بدن و همچنین طاقت ذهنی و روانی فرد افزایش پیدا می‌كند.

برای این منظور توصیه می‌شود كه هر روز حداقل 20 تا 25 دقیقه مدیتیشن انجام دهید. مطمئن شوید كه هر شبانه‌روز حداقل هفت ساعت بخوابید، در بین روز 15 تا 20 دقیقه چرت زدن را فراموش نكنید چون با این‌كار می‌توانید با خستگی و افت انرژی مبارزه كنید.

10 دقیقه در روز حركات كششی انجام دهید. با انجام این تمرینات جریان خون در سراسر بدن تسهیل می‌شود و بنابراین انرژی بدن در چند دقیقه افزایش پیدا می‌كند.

همچنین مطمئن شوید كه خستگی شما دلیل پزشكی ندارد چون مثلا مشكلاتی مثل كم‌كاری تیروئید، كم‌خونی ناشی از كاهش هموگلوبین و طیف دیگری از بیماری‌ها كه با تست خون قابل شناسایی هستند، می‌توانند عامل خستگی باشند. به همین خاطر توصیه می‌شود كه حداقل هر دو سال یكبار آزمایش كلی بدن را فراموش نكنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha