نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تزریق یک دوز واکسن HPV یا پاپیلومای انسانی ممکن است از ابتلای افراد به این ویروس و خطر بالقوه ابتلا به سرطان جلوگیری کند. البته توصیه می شود همه افراد سه بار تزریق واکسن را انجام دهند.

آیا تزریق یک‌بار واکسن اچ پی وی مفید است؟

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تزریق یک دوز واکسن HPV یا پاپیلومای انسانی ممکن است از ابتلای افراد به این ویروس و خطر بالقوه ابتلا به سرطان جلوگیری کند. البته توصیه می شود همه افراد سه بار تزریق واکسن را انجام دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، مطالعات پژوهشگران در حوزه سرطان نشان می‌دهد که نوعی ویروس با نام ویروس پاپیلومای انسانی یا (HPV16) می‌تواند منجر به بروز سرطان در افراد مبتلا شود.

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از مطالعات مرکز کنترل بیماری (CDC)، سالانه 34 هزار و 800 مورد جدید تشخیص سرطان به‌واسطه ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ثبت می‌شود. تصور می‌شود این ویروس بیش از 90 درصد از همه سرطان‌های دهانه رحم و مقعد، بیش از 60 درصد از همه سرطان‌های آلت تناسلی و تقریباً 70 درصد از کل سرطان‌های دهان را تشکیل می‌دهد.

این ویروس نوعی ویروس مختص دستگاه تناسلی بوده و معمولاً از طریق تماس مستقیم منتقل می‌شود. ازجمله تأثیرات جانبی این ویروس می‌توان به ایجاد زگیل‌های تناسلی و سرطان اشاره کرد.

    این ویروس بیش از 90 درصد از همه سرطان‌های دهانه رحم و مقعد، بیش از 60 درصد از همه سرطان‌های آلت تناسلی و تقریباً 70 درصد از کل سرطان‌های دهان را تشکیل می‌دهد.
    این ویروس نوعی ویروس مختص دستگاه تناسلی بوده و معمولاً از طریق تماس مستقیم منتقل می‌شود. ازجمله تأثیرات جانبی این ویروس می‌توان به ایجاد زگیل‌های تناسلی و سرطان اشاره کرد.

معمولاً و در بیشتر موارد،  دستگاه ایمنی زن یا مرد آلوده به ویروس پاپیلومای انسانی می‌تواند با آن مبارزه کرده و ویروس را از بین ببرد اما در برخی از افراد فعالیت گونه مهاجم این ویروس سبب به وجود آمدن عفونتی دائمی می‌شود که به‌ کندی و اغلب در طول چندین سال، باعث ایجاد تغییراتی در سلول‌های طبیعی می‌شود که امکان دارد این تغییرات به ایجاد ضایعات پیش سرطانی یا سرطان منتهی شود.

آشیش. ای. دشموک (Ashish A. Deshmuk) پژوهشگر ارشد این تیم تحقیقاتی و استادیار دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه یو تی در این رابطه اعلام کرد: «مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که تزریق یک دوز واحد از این واکسن ممکن است به‌اندازه تزریق دو یا سه دوز توصیه‌شده از واکسن اچ پی وی مؤثر باشد، البته شاید هنوز خیلی زود است که افراد برای محافظت از خود به تنها یک دوز از واکسن اعتماد کنند و همچنان بهتر است دوره واکسن را به‌طور کامل تزریق کنند.»

وی در ادامه توضیحات خود افزود: اگر کار آزمایی های بالینی مداوم شواهدی در مورد مزایای پایدار تزریق یک دوز واکسن ارائه دهند، پیامدهای استراتژی این تک‌ دوز می‌تواند برای کاهش میزان شیوع سرطان‌ های مرتبط با ویروس پاپیلومای انسانی در سطح جهانی مهم باشد.

اگرچه جامعه مطالعاتی و افراد شرکت‌کننده در این مطالعه فقط شامل زنان می‌شد، اما پژوهشگران توصیه می‌کنند بین سنین 16 تا 26 سالگی، دو دوز برای همه کودکان آغاز شود و سومین دوره تزریق واکسن می‌تواند محافظت کامل را برای فرد ایجاد کند.

آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد میزان واکسیناسیون فعلی در سطح جهان کمتر از میزان مطلوب است زیرا برای نمونه در کشوری مانند ایالات‌متحده آمریکا، تنها نیمی از افراد علیه این عفونت جنسی واکسینه می‌شوند.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله JAMA Network منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha