تغذیه كودكان با شیر مادر موجب ایمن تر شدن دستگاه گوارش آنها در برابر اسهال، جلوگیری از عفونت دستگاه تنفسی و سیستم عصبی می شود.

 سلامت نیوز : تغذیه كودكان با شیر مادر موجب ایمن تر شدن دستگاه گوارش آنها در برابر اسهال، جلوگیری از عفونت دستگاه تنفسی و سیستم عصبی می شود.
دكتر بهار اله وردی فوق تخصص گوارش اطفال و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: هر چه تغذیه كودكان با شیر مادر زودتر صورت پذیرد و تداوم یابد كودكان در برابر هجوم بسیاری از بیماری ها مثل اسهال و عفونت سیستم تنفسی ایمن تر می‌شوند.

وی ادامه داد: نوزادان در طول 6 ماه اول عمرشان فقط باید از شیر مادر تغذیه كنند و از آن به بعد تغذیه مكمل به برنامه غذایی آنها افزوده می شود.

اله وردی گفت: تغذیه درست كودكان باعث رشد تكثیر میكروب های مفید بدن آنها می شود و شیر مادر دارای ویژگی های تغذیه ای بی نظیری است كه هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.

وی افزود: به كودكی كه از شیر مادر تغذیه می‌شود نباید شیر خشك هم داده شود و این امر خطرات جدی را به دنبال دارد. این كودكان آسیب پذیرتر خواهند شد چرا كه بسیاری از آنها با بیماری هایی همچون اسهال شدید، كم آبی و یا بستری های طولانی مدت مواجه می‌شوند و در نتیجه كم وزنی در آنها صورت می پذیرد.

وی یادآور شد، شیر مادر به تنهایی برای كودكان غذای سالم و كافی می باشد و حاوی بسیاری از ویتامین ها است اما استفاده از ویتامین های A و D از 15 روزه‌گی به بعد برای نوزادان ضروری است.

*استفاده از شیر خشك سبب بروز بسیاری از بیماری ها در كودكان می شود

دكتر اله وردی در ادامه گفت: اگرچه برخی از بیماری های خاص كه در مادران وجود دارد و یا بعضی از داروهایی كه آنها مصرف می كنند موجب عدم استفاده نوزادان آنها از شیر مادر می شود اما برای این مادران هم راهكارهای مناسبی جهت تغذیه كودكانشان وجود دارد.

وی افزود: فرزندان این مادران بهتر است از شیر دایه تغذیه كنند و یا در مواردی كه پزشك تشخیص می دهد می توانند از شیر مادرشان هم استفاده كنند بنابراین تا جایی كه امكان دارد كودكان نباید شیر خشك بخورند.

وی گفت: انواع شیر خشك تولید داخل و یا خارج هرگز جای شیر مادر را نخواهند گرفت چرا كه استفاده از شیر مادر موجب ایمن تر شدن نوزادان در ابتلا به سرطان ها و دیابت و بسیاری از بیماری ها می شود.

وی در پایان گفت: غذاهای كمكی آماده و شیرخشك در شرایط ناسالم به دلیل آلودگی های موجود در آنها موجب بیماری كودكان می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha