دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 28713
 سلامت نیوز : متخصصان انستیتو مطالعات پزشكی گاروان در شهر ملبورن استرالیا طی آزمایشات جدیدی دریافته‌اند كه یك داروی معمول برای آسم می‌تواند در عین حال برای مقابله با اپیدمی چاقی نیز موثر باشد.

به گزارش  ایسنا، این متخصصان دریافتند داروی فوق مرسوم به «فورموترول» كه برای درمان آسم و بیماری‌های ریوی مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند متابولیسم و سوخت و ساز چربی را در افراد بزرگسال و زمانی كه در حالت استراحت هستند را افزایش دهد و به این ترتیب به كاهش وزن آنها كمك كند.

به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، دكتر پائول لی سرپرست اصلی این آزمایشات می‌گوید: آزمایش روی نمونه‌های حیوانی نشان داده است كه داروی فورموترول می‌تواند رشد عضلات و سوخت چربی‌ها را تحریك كرده و افزایش دهد.

وی تصریح كرد: این مطالعه برای اولین بار تاثیرات متابولیكی و مفید این دارو را در انسان‌ها نشان می دهد. بررسی‌ها حاكیست كه با این روش میزان انرژی تا بیش از 10 درصد افزایش پیدا می‌كند و نرخ سوختن چربی‌های بدن تا 25 درصد بیشتر می‌شود.

دكتر لی اضافه كرد: به لحاظ تئوری، این بدان معنی است كه یك مرد 70 كیلوگرمی می‌تواند با كمك این دارو در یك روز 200 كالری بیشتر انرژی بسوزاند.

بنابراین گزارش، سایر داروهایی كه متابولیسم و سوخت و ساز را در بدن افزایش می‌دهند اغلب موجب افزایش ضربان قلب نیز می‌شوند كه می‌تواند پیامدهای خطرناكی داشته باشد. اما داروی آسم كه سابقه مصرف 10 ساله دارد هیچ عوارض جانبی روی قلب مصرف كنندگان ندارد.

دكتر لی در پایان تاكید كرد: این یافته بسیار حائز اهمیت است چون نشان می‌دهد كه فورموترول را می‌توان برای جلوگیری از چاقی و تحلیل عضلانی در انسان‌ها استفاده كرد.

شرح این یافته در یك كنفرانس پزشكی در بوستون آمریكا ارایه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha