چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 287144

شاید روزی اما و اگرهای تخصیص بودجه مقابله با گرد و غبار در استان خوزستان سرخط خبرها بود، اما حالا و پس از دو سال از تخصیص میلیاردها تومان از صندوق اعتبارات ارزی، نتیجه عملی این بودجه محل پرسش است.

77 میلیارد تومان خرج آبیاری نهال‌ها شد

سلامت نیوز:شاید روزی اما و اگرهای تخصیص بودجه مقابله با گرد و غبار در استان خوزستان سرخط خبرها بود، اما حالا و پس از دو سال از تخصیص میلیاردها تومان از صندوق اعتبارات ارزی، نتیجه عملی این بودجه محل پرسش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،از سوی دیگر استاندار خوزستان بحثی را تحت عنوان «مسمومیت پولی» مطرح و در آن بر این موضوع تاكید كرده است كه اعتبار به استان خوزستان می‌رسد ولی هیچ پروژه‌ای با آن به نتیجه نمی‌رسد.

این ادعا را می‌توان در پروژه احداث شبكه آب و فاضلاب اهواز ملموس‌تر یافت. از سال 1383 تاكنون كه فاضلاب در بارش‌ها به معضل جدید اهواز تبدیل شد، این شبكه به سرانجام نرسیده و این در حالی است كه در یك قلم دست‌كم 109میلیون دلار از محل بانك جهانی برای آن وام گرفته شده است كه محل هزینه ‌شدن آن مشخص نیست.

این در حالی است كه همین دیروز بهنام مریدی، مدیر آب و فاضلاب شهر اهواز در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت كه دست‌كم 4هزار و 500 میلیارد تومان دیگر برای به نتیجه رسیدن شبكه آب و فاضلاب پول نیاز دارند.

با چنین وصفی یكی از مسائلی كه در این سال‌ها به دغدغه مردم و مسوولان تبدیل شده، بحث ریزگرد در خوزستان بوده است. ماجرایی كه حتی منجر به قطع برق و آب به‌طور همزمان در بهمن 95 در خوزستان شد. سیل فروردین 98 برای مدتی توانست خیال مسوولان را از وقوع گرد‌و‌غبار در خوزستان راحت كند، اما این سیل هر سال به وقوع نخواهد پیوست و گذر زمان نحوه تخصیص این بودجه و خرج آن را به محك خواهد گذاشت.

حالا كه «علی محمد طهماسبی»، مدیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار اعلام كرده كه بر اساس بند هـ تبصره 4 قانون بودجه سال 99 برای مقابله با پدیده گرد و غبار در كشور مبلغ 100 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده است، این پرسش مطرح می‌شود كه بودجه سال گذشته خرج چه اموراتی شد و در حوزه استان خوزستان، نتایج خرج میلیاردها تومان از صندوق اعتبارات ارزی در عمل چه بوده است.

طهماسبی  انتقادهای وارد بر نحوه تخصیص بودجه سال 97 و 98 را در استان خوزستان، به ویژه در نحوه نهال‌كاری و نگهداری از آنها را به تقاضای بودجه بیشتر در سال 99 تعبیر می‌كند، اما سوالی كه همچنان بی‌پاسخ می‌ماند، این است كه اگر طبق ادعای طهماسبی، جدای از بودجه سال 97 كه تماما به استان خوزستان تخصیص پیدا كرد، بودجه 77 میلیاردی برای مراقبت و نگهداری از نهال‌های كاشته شده دقیقا چه دستاوردی را در پی داشته است.

طهماسبی می‌گوید كه 257 میلیارد تومان سال 98 به استان خوزستان برای مقابله با پدیده گرد و غبار بودجه اختصاص داده شد، از این میان 77 میلیارد تومان صرف نگهداری و مراقبت از نهال‌ها شده است، 70 میلیارد سهم وزارت نیرو بوده است تا سیم‌های برق را ترمیم و تجهیز كند، سهم جهاد كشاورزی 104 میلیارد بوده كه همچنان نحوه عملكرد آن مبهم است و از این میان فقط 3 میلیارد تومان به سازمان محیط ‌زیست اختصاص داده شده است.

طهماسبی از این سهم 3 میلیاردی چنین تعبیر می‌كند: «انصاف را می‌توانید از اینجا بفهمید. برای سازمانی كه متولی آن هستیم فقط 3 میلیارد تومان اختصاص دادیم اما تمام كاسه و كوزه‌ها سر ما شكسته می‌شود.»
 
سال 97 تمام بودجه مقابله با گرد و غبار به استان خوزستان اختصاص پیدا كرد، اما صحبت‌هایی مبنی بر ناكارآمدی عملكرد این بودجه از سمت ان‌جی‌اوهای فعال استان شنیده می‌شود، به‌طوری كه اگر امسال سیل نمی‌آمد، همچنان گرد و غبار در خوزستان می‌توانست به وقوع بپیوندد.

به عنوان دبیر ستاد مقابله با گرد و غبار نحوه هزینه‌كرد این بودجه را چطور ارزیابی می‌كنید؟ آیا این بودجه میلیاردی آن‌طور كه باید در كاهش گرد و غبار استان خوزستان موثر واقع شده است؟
مگر ملاك ان‌جی‌اوهای استان هستند؟ درست است كه بودجه سال 97 به استان خوزستان اختصاص پیدا كرد، اما این بودجه فقط صرف نهال‌كاری نشد و اقدامات مختلفی صورت گرفت. سال 97 به‌طور كلی 250 میلیارد تومان بودجه داشتیم كه طبق مصوبه مجلس این بودجه به استان خوزستان اختصاص پیدا كرد. همراه با نهال‌كاری اقداماتی مثل بوته‌كاری و مدیریت چرا و قرق نیز صورت گرفت و منابع طبیعی با وسعت‌های مختلفی این اقدامات را پیش برد. برنامه چرا و قرق به‌طور كامل انجام شده و تاثیرات آن در جنوب شرق اهواز قابل مشاهده است.


وضعیت این نهال‌ها بعد از سیل فروردین 98 به چه صورتی است؟
اینكه می‌گویند این نهال‌ها آسیب دیده است باید همراه با ادله باشد. نهال‌ها آسیب‌ دیده‌اند، به خصوص به این دلیل كه زمین آنجا شور و قلیایی است، اما برای منابعی كه آسیب‌دیده، گزینه جایگزین در نظر گرفته شده است. بخشی از نهال‌ها هم با سیل فروردین آسیب دیدند اما برنامه بازكاشت داشتیم.


چه مقدار از بودجه سال 97 به كاشت این نهال‌ها اختصاص پیدا كرد و آیا برآوردی دارید كه تخریب این نهال‌ها چه خسارتی را وارد كرده است؟
این بودجه بین نهادهای مختلف تقسیم شد. بخشی از بودجه برای مثال به وزارت جهاد كشاورزی اختصاص پیدا كرد. این وزارت با این بودجه احداث كانال آبی را كه از سال 95 آغاز كرده بود، پیگیری و اعتباراتی برای تكمیل و نهایی‌ كردن كانال اصلی و كانال‌های فرعی دریافت كرد. علاوه بر آن آب‌رسانی به كانون‌های بحرانی جنوب شرق اهواز صورت گرفت.

اقداماتی هم در سایر كانون‌های بحران و غرب كرخه و هندیجان و ماهشهر هم صورت گرفت. اینها وظایفی بودند كه وزارت جهاد كشاورزی و سازمان جنگل‌ها به عهده گرفتند. علاوه بر آن یك‌سری اعتبارات برای بهداشت و درمان و ایجاد كمربند سبز در اطراف شهر اهواز، به ویژه مناطقی كه غبار وارد شهر اهواز می‌شد با همكاری شهرداری صورت گرفت؛ همچنین با این بودجه تجهیزاتی برای نشست و برخاست هواپیماها و مرتبط با ناوگان فرودگاه بین‌المللی اهواز خریداری شد تا در وقوع بحران گرد و غبار این ناوگان آسیب نبیند.


بودجه 98 صرف چه اقداماتی شد و چه بخشی از این بودجه برای كاهش گرد و غبار در استان خوزستان تخصیص پیدا كرد؟
خوزستان شهری است كه به مناسبات اقلیمی خود، مرطوب است و در صورت هجوم گرد و غبار، گرد و غبار و رطوبت تركیب می‌شوند و گرد و غبار روی سیم‌ها می‌نشیند و حالت هادی پیدا و كل شبكه برق مختل می‌شود. برای تبدیل این سیستم سنتی به مدرن هم سال 97 و هم سال 98 بخشی از بودجه به وزارت نیرو تعلق گرفت تا موارد مرتبط با برق خوزستان را تعمیر و تجهیز كند. این رقم چیزی حدود 30 تا 35 درصد بود. سال 98 هم از 245 میلیارد تومان برای مقابله هزینه و حدود 350 میلیارد تومان برای برق خرج شد.


چرا ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار چنین بخشی از بودجه خود را به وزارت نیرو اختصاص داد و از آن مهم‌تر، سالانه این بودجه باید تمدید شود؟
بگذارید ریالی صحبت كنم. صد میلیون یورو یعنی حدود هزار و صد میلیارد تومان. 65 درصد این بودجه برای مقابله با گرد و غبار هزینه می‌شود و همچنان ادامه دارد كه 35 درصد آن متعلق به تجهیز و نوسازی شبكه برق است. قانون این كار را تصویب كرده است. ستاد مقابله با گرد و غبار مجری قانون است نه قانونگذار. معضل قطع برق در این استان جدی بود و كل زندگی خوزستانی‌ها را مختل می‌كرد.


در مورد احیای وضعیت تالاب‌های این استان چه اقداماتی صورت دادید؟
سال 97 درصدی از بودجه را به بحث انتقال آب به تالاب هورالعظیم و تجهیز ایستگاه‌ها برای پایش گرد و غبار و بحث مدیریتی مناطقی كه غبارخیز هستند، مثل منطقه حفاظت شده غرب كرخه و منطقه شادگان هزینه كردیم.

سال 98 هم همان‌طور كه گفتم 35 درصد بودجه برای برق خرج شد و از 65 درصد باقی، حدود 41 درصد صرف نگهداری از اقدامات سنوات گذشته مثل آبیاری نهال‌ها شد. كاشت حدود 25 هزار هكتار نهال پیش‌بینی شد و علاوه بر آن سازمان جنگل‌ها و مراتع مدیریت 358 هزار هكتار چرا و قرق را به عهده گرفت.


سهم نهادهای مختلف از این بودجه چه بود و آیا اقدامات صورت ‌گرفته با این بودجه اثربخش بوده است؟
حدود 35 درصد آن به جهاد كشاورزی اختصاص داده شد، 15 درصد برای سازمان اراضی زراعی در نظر گرفته شد تا به امور انتقال آب به كانون‌های جنوب ‌شرق و لایروبی نظارت شود. 15 درصد هم به بهداشت و درمان و سازمان زمین‌شناسی ابلاغ شد و تاكنون تمام دستگاه‌ها 15 درصد این مبالغ را دریافت كرده‌اند.


اشاره كردید كه درصدی از این بودجه برای نگهداری اقدامات سنوات قبل، مثل آبیاری نهال‌ها صرف شده است. نتایج این اقدامات را چطور ارزیابی می‌كنید و آیا بودجه تخصیص یافته با حجم اقدامات صورت‌ گرفته و البته نتیجه آن همخوانی دارد؟
ما نمی‌توانیم تمام بودجه را به خوزستان اختصاص دهیم، گرد و غبار مختص خوزستان نیست و سیستان‌و‌بلوچستان، كرمان و هرمزگان هم با این مساله مواجه هستند.


صحبت از گرفتن بودجه بیشتر نیست، صحبت از نحوه خرج‌ كردن دو بودجه قبلی است و اینكه آیا صرف این هزینه از صندوق ذخیره ارزی نتایجی هم‌وزن با هزینه داشته است یا خیر.26 میلیون یورو برای نگهداری و آبیاری‌ نهال‌های یك استان صورت نگرفته، بلكه به 25 استان تخصیص داده شده است. اما بگذارید از اعتبارات تخصیص داده شده به استان خوزستان بگویم. خوزستانی‌ها امسال 257 میلیارد تومان از ما بودجه گرفتند.

77 میلیارد تومان آن برای مراقبت و نگهداری همان نهال‌هایی خرج شد كه شما اشاره كردید. وزارت نیرو 70 میلیارد تومان برای پخش آب گرفت و جهاد كشاورزی 104 میلیارد تومان. از كل این بودجه فقط 3 میلیارد تومان به سازمان حفاظت محیط‌زیست اختصاص پیدا كرد. انصاف را می‌توان از اینجا متوجه شد كه برای سازمانی كه متولی آن هستیم فقط 3 میلیارد تومان بودجه اختصاص دادیم. البته ما ستاد ملی هستیم و باید نگاه ملی داشته باشیم و ما به دنبال اثربخشی هستیم.


صحبت برخی از ان‌جی‌او‌های استان این است كه برخلاف گزارش‌های رسمی، در حفظ و نگهداری نهال‌های كاشته شده دقتی به خرج نمی‌رود. این 77 میلیارد تومان كه فقط و فقط برای حفظ نهال‌های این استان خرج شد، آیا نتیجه ملموس و مشخصی هم داشته است؟این اعتبار تماما بر اساس فهرست بها تنظیم شده و مو لای درزش نمی‌رود. ان‌جی‌اوها اگر صحبتی دارند باید خود را معرفی كنند و با ارائه ادله روبه‌روی ما بنشینند و صحبت كنند. هیچ‌كس بیشتر از ما كه مسوول این كار هستیم، نگرانی ندارد و ما هم می‌خواهیم كه هزینه صورت گرفته بهترین اثربخشی را داشته باشد.
 
آیا واقعا بودجه‌هایی كه صرف نهال‌كاری شد نتیجه‌بخش بود؟
روزنامه اعتماد از نیمه دوم سال 1396 پیگیر روندی بود كه در آن بودجه‌هایی به استان خوزستان اختصاص یافت؛ بودجه‌هایی با تمركز بر كاهش ریزگردها و كنترل آن محل تامین برخی از این منابع صندوق توسعه ملی بود. در گام نخست مهم‌ترین انتقادی كه محل مصرف این بودجه‌ها بود این بود كه نهال‌های نامناسبی برای كاشت انتخاب شده كه نیازمند مراقبت‌های چندین‌ساله‌اند و موضوع دیگر نوع خاك كانون‌های ریزگرد اطراف اهواز در جنوب‌شرق این شهر بود.

حالا پس از دو سال و در حالی كه سیل بهار امسال معلوم نیست چه بر سر این نهال‌ها آورده، پرسش این است، بودجه‌هایی كه برای رهایی خوزستان از ریزگردها صرف شده تا چه اندازه اثربخش بوده است؟ آیا این بودجه‌ها هم به آنچه غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان از آن به «مسمومیت پولی» یاد كرده، دچار شده‌اند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha