این همه درباره آلودگی هوا گفته ایم ولی چه شده است؟ آلودگی هوا مسئله امروز و دیروز نیست. مسئله ای مزمن است که نه تنها در تهران، بلکه در کلانشهرهای ایران و اخیرا در برخی شهرهای کوچک هم دامنگیر مردم شده است.

از گفتن اینکه بنزین بی‌کیفیت عامل آلودگی هواست نترسیم

سلامت نیوز-*ناهید خداکرمی: این همه درباره آلودگی هوا گفته ایم ولی چه شده است؟ آلودگی هوا مسئله امروز و دیروز نیست. مسئله ای مزمن است که نه تنها در تهران، بلکه در کلانشهرهای ایران و اخیرا در برخی شهرهای کوچک هم دامنگیر مردم شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، مدیریت کنترل آلودگی هوا مدیریتی یکپارچه نیست. به شهرداری، دولت یا شورای شهر به تنهایی ارتباط ندارد. همه سازمانها در کنترل آلودگی هوا دخیلند. اگر بخواهیم از بعد آسیب شناسی نگاه کنیم باید گفت پایتخت ایران مرکز تجارت، صنایع، سیاست و همه چیز کشور است. در همه جای دنیا، پایتختهای سیاسی از مراکز اقتصادی جداست. واشنگتن، آنکارا، پکن و سایر پایتختها را که می بینید، فقط مرکز سیاسی کشور هستند و مراکز اقتصادی و صنعتی جای دیگری است. سوءمدیریت های مزمن و عدم شهامت در تصمیم گیری و ترس از این که مرکز سیاسی کشور را انتقال دهند، در دولت دیده می شود.

تهران تبدیل به شهر بی در و پیکری شده که مرکز همه فعالیت های کشور است و باعث شده امروز با این بحران مواجه شویم. عامل آلایندگی هوای تهران چیست؟ از اتومبیل ها که ۴۰ درصد آلودگی هوا را باعث می شوند، تا صنایع آلاینده در اطراف تهران که باعث آلودگی می شود. بنزین ما امروز بنزین مناسبی نیست. باید بیایند علت این را بیان کند. نباید بترسند بگویند بنزین ما کیفیت ندارد. بگویند تحریم باعث شده است مواد لازم برای پالایش را نداشته باشیم یا بنزین بی کیفیت ساخته ایم.

نتایج ارزیابی ها و آزمایشهایی که در جایگاه های بنزین انجام شده، نشان می دهد سوخت ما کیفیت مناسب و یورو ۴ را ندارد. از طرفی کارخانه سیمان ری و نیروگاه بعثت به نظر می رسد دارند مازوت مصرف می کنند و این می توان ذرات معلق در هوای تهران را افزایش دهد. امروز آلاینده های تهران بیشتر ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون و گوگرد است که مربوط به کیفیت سوخت است و بسیار ضرر دارد. به نظر می رسد در کنار راهکارهای کوتاه مدت که دولت به درمان های مسکن و مقطعی علاقه زیادی دارد، باید نگاه بلندی داشته باشیم که صنایع آلاینده را با تصمیم قاطع انقلابی از اطراف تهران بیرون ببریم.

واقعا نیروگاه بعثت چند درصد از برق تهران یا شبکه کشور را تامین می کند؟ سهم این نیروگاه در تامین برق کشور بسیار ناچیز است، تعطیلی آن هم آسیبی به شبکه برق کشور نمی زند و می تواند تبدیل به موزه صنعت برق کشور و وزارت نیرو شود.

هر سازمانی ببیند چقدر در آلودگی نقش دارد. حتی شهروندان هم باید ببینند چقدر در آلودگی هوا نقش دارند، رفت و آمد بی دلیل، گرم کردن زیاد منزل، خودروهای تک سرنشین را باید کنترل کنند. طبق قانون هوای پاک، تکلیف شهرداری و همه سازمانها مشخص است. به نظر می رسد شهرداری بیش از همه به تکالیف خود درباره شهرداری عمل کرده است. ولی در مقابل سازمان محیط زیست به نظر می رسد ارزیابی و نظارت های قانونی را در منابع آلاینده و صنایع ندارد و با کرختی در انجام وظایف خود روبروست. به نظر می رسد همه سازمانها باید دور یک بنشینند و این مسئله را حل کنند.

برای درمان های موقتی و تسکینی، تعطیلی ادارات و مدارس، راهکارهایی است که بر عهده شهرداری نیست. ما هیچ نقشی در تعطیلی نداریم. امیدوارم بر مبنای پیش بینی های هواشناسی، گروهی که قرار است تعطیلی مدارس و ادارات را تصویب کند، با شهامت بیشتری تصمیم بگیرد. اگر ادارات تهران، یک هفته تعطیل شود، هیچ اتفاقی نمی افتد، شاید اصلا صرفه جویی انرژی و اقتصاد و مالی هم باشد.

اگر نیمی از بدنه سنگین کارمندی بوروکراسی کشور در یک هفته تعطیل شود، سود آن از جمله کاهش آلایندگی های هوا بسیار زیاد خواهد بود.

*رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha