دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 28719
  سلامت نیوز : دبیر هجدهمین كنگره نورولوژی و الكتروفیزیولوژی بالینی ایران با هشدار نسبت به افزایش بیماری‌های مغز و اعصاب در كشور گفت: روزانه بین 150 تا 200 مورد سكته مغزی در تهران رخ می‌دهد كه كمتر از 15 درصد آنها به موقع به پزشك می‌رسند.

به گزارش فارس، فرامرز امیری متخصص مغز و اعصاب با اشاره به برگزاری كنگره نورولوژی و الكترووفیزیولوژی بالینی ایران در روزهای 24 تا 27 خرداد اظهار كرد: با توجه به ارتباطات علمی قوی بین دانشگاه‌های كشور با دانشگاه‌های خارج، امروزه تفاوت فاحشی بین متخصصان داخلی و خارجی وجود ندارد؛ چراكه تمام بافته‌ها عملاً در كوتاهترین زمان به پزشكان ایرانی منتقل می‌شود. همچنین با توجه به فعالیت‌های پژوهشی مراكز تحقیقاتی در برخی موارد حتی متخصصان داخلی برای ارائه سخنرانی در كنگره‌های خارجی نیز شركت می‌كنند.

استادیار دانشگاه علوم پزشكی تهران تصریح كرد: با توجه به افزایش هرم سنی جمعیت ایران، شیوع برخی از بیماری‌ها از جمله بیماری مغز و اعصاب نسبت به گذشته در جامعه بیشتر شده است.

به گفته وی با توجه به افزایش سن جمعیت ایران، بیماری‌های سكته‌ مغزی، آلزایمر و پاركینسون نسبت به دهه قبل در كشور بیشتر مشاهده می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب با تاكید بر اینكه معمولاً در كشور به تشخیص زودرس بیماری سكته توجه نمی‌شود، خاطرنشان كرد: ایران از نظر شیوع بیماری سكته مغزی جزء كشورهایی است كه شیوع متوسط در جهان دارد؛ آمارها نشان می‌دهد در شهری مانند تهران كه حدود 12 میلیون نفر جمعیت دارد در روز 150 تا 200 مورد سكته مغزی رخ می‌دهد و متاسفانه كمتر از 15 درصد آنها مراجعه به موقع به پزشك دارند.

وی افزود: همچنین حدود 80 درصد بیماران یا به علایم بیماری توجه‌ای نمی‌كنند یا با علایمی غیر اختصاصی مانند افتادن قند خون، استرس عصبی، علایم سكته‌ی مغزی را توجیه كرده و پیگیری نمی‌كنند.

دبیر هجدهمین كنگره نورولوژی و الكتروفیزیولوژی بالینی ایران با بیان اینكه این كنگره در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما طی چهار روز برگزار می‌شود، ادامه داد: متخصصان و جراحان مغز و اعصاب، متخصصان داخلی، بیهوشی و طب فیزیكی مخاطبان اصلی كنگره محسوب می‌شوند و مباحثی مربوط به بیماری‌های مغز و اعصاب شامل بیماری‌های عراقی مغز مانند سكته‌های مغزی، بیماری ام‌اس، تشنج، بیماری‌های حركتی و عمدتاً پاراكینسون، بیماری‌های عصبی عضلانی و بیماری‌های شناختی مانند آلزایمر در كنگره طرح خواهد شد.

به گفته امیری همچنین به طور اختصاصی درباره سردرد و جدیدترین یافته‌های بالینی، آزمایشگاهی و تشخیص بیماری‌های مغز و اعصاب بحث و تبادل نظر می‌شود.

وی با بیان اینكه در این كنگره 120 مقاله به صورت سخنرانی و 120 مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود، گفت: همچنین 15 سخنران خارجی از كشورهای آمریكا، اتریش، فرانسه و آلمان در هجدهمین كنگره نورولوژی و الكتروفیزیولوژی بالینی ایران حضور خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha