ماده 21 «قانون هوای پاك» وزارت راه و شهرسازی را موظف می‌كند تا هنگام تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها، شهرك‌ها و شهرهای جدید و طرح‌های هادی روستایی یا توسعه این مناطق، به نحوی برنامه‌ریزی كنند كه فصل جداگانه‌ای از مطالعات طرح به بررسی مسائل زیست‌محیطی اختصاص یابد.

قصور شهرسازی در آلودگی هوا

سلامت نیوز:ماده 21 «قانون هوای پاك» وزارت راه و شهرسازی را موظف می‌كند تا هنگام تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها، شهرك‌ها و شهرهای جدید و طرح‌های هادی روستایی یا توسعه این مناطق، به نحوی برنامه‌ریزی كنند كه فصل جداگانه‌ای از مطالعات طرح به بررسی مسائل زیست‌محیطی اختصاص یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،آلودگی هوا نفس را بند می‌آورد و اولین نگاه به سمت افزایش تردد خودروها و بنزین می‌چرخد، با این حال، ساختمان‌های چند طبقه تهران نیز در آلودگی قصور كمتری از بنزین و خودرو ندارند، چه بسا تاثیر آنها ماندگارتر از خودروها خواهد بود زیرا خشت اول‌گر نهد معمار كج، تا ثریا می‌رود دیوار كج، خشت اولی كه معماران و شهرسازان و سیاست‌گذاران شهری در تهران نهاده‌اند، خشت‌هایی چون دریاچه خلیج‌فارس، بوستان چیتگر و ساختمان‌های متراكم اطراف آن، پل صدر و بزرگراه‌هایی در مركز تهران، همان خشت كجی هستند كه در سایه به ماندگاری ذرات آلاینده در خیابان‌های تهران دست یاری می‌رسانند و علاوه بر اینكه ساخت این اشتباهات مهلك هزینه‌های گزافی را بر جان شهروندان تهرانی گذاشت، حتی صاف‌كردن انحنای كج آنها تا ثریا خسارت به بار خواهد آورد.


به گزارش «خبر آنلاین» تحقیقات سازمان هواشناسی كشور نشان می‌دهد ساختمان‌ها در آلودگی هوا تاثیر دارند، زیرا ارتفاع جریانات باد محلی بیشتر از ۱۰ تا ۱۰۰ متر نیست و به همین خاطر وقتی قرار است بلندمرتبه‌سازی كنیم نیاز است قبل از آن مطالعات مربوط به هواشناسی شهری را انجام دهیم و بدانیم كه به چه نوع و چه شیوه‌ای ساختمان‌ها را طراحی و چیدمان كنیم تا روی تهویه طبیعی اثر منفی نگذارد.


حسین محجوبی، طراح پارك‌های ساعی و ملت، معتقد است طراحی پارك چیتگر در غرب تهران، یكی از اشتباهات شهرسازی است كه باعث آلودگی هوای تهران شده است. به زعم محجوبی، با احداث این بوستان، عرصه‌های حاشیه آن با ارزش شد و مردم تمایل زیادی برای سكونت در اطراف بوستان چیتگر پیدا كردند و این تمایل باعث افزایش بارگذاری در غرب تهران و ساخت‌و‌ساز در آن جا شده و در نتیجه، راه ورود هوا به تهران مسدود شد.

محجوبی به خبرآنلاین می‌گوید: متاسفانه ماشینیسم نیرویی است كه نمی‌توان با آن كاری كرد. دنیا دست آدم‌های حریص است و حرص جمع كردن مال دارند. می‌خواهند بسازند، بفروشند، خراب كنند و مال جمع كنند. اصلا در طراحی توسعه تهران، طبیعت بحث مطرحی نیست. هرگز قرار نبود تهران اینقدر جمعیت داشته باشد. ۲۰ میلیون نفر جمعیت باید منبع آب و هوایی برای تنفس داشته باشند كه فعلا در تهران این موجود نیست. باید دقت كرد هیچ چیز بی قاعده‌ای در طبیعت وجود ندارد و همه‌چیز به میلیمتر حساب می‌شود، ولی ما این حساب و كتاب را در تهران رعایت نكرده‌ایم.


در سال‌های دوره تصدی محمدباقر قالیباف، دریاچه خلیج فارس در اراضی غرب تهران (منطقه ۲۲) ساخته شد تا قیمت ساختمان‌های مشرف به چشم‌انداز دریاچه، چندبرابر شود. رشد قارچ‌گونه برج‌های بلند در اطراف دریاچه كه واحدهای آن با تبلیغات «ویوی دایمی دریاچه» پیش فروش می‌شد، نشان‌دهنده تمایل زیاد سرمایه‌گذاران برای داشتن مسكنی با چشم‌انداز گسترده، درست در نقطه‌ای از شهر است كه گلوگاه تهویه هوا شمرده می‌شود.

این برج‌ها باعث شدند تا گردش هوای سطحی در غرب تهران با مشكل مواجه شود. زهرا صدراعظم نوری، رییس كمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران معتقد است ساخت‌و‌ساز و بارگذاری ساختمان در مجرای هوای غربی تهران، یكی از دلایل آلودگی هوای پایتخت است.


صدراعظم نوری در این باره می‌گوید: عوامل مختلفی در آلودگی هوا موثرند و سهم هر یك متفاوت است. قطعا یكی از عوامل آلودگی هوا در تهران، ساخت و ساز و بارگذاری سازه در پایتخت است. در سطح تهران و حومه، تراكم زیادی در فضاهای مسكونی و مسقف داریم. همچنین باید در نظر داشت در سال‌های اخیر برخی شهرك‌ها و شهرهای اطراف تهران مستقل شده‌اند و شهرداری آنها نیاز به منابع مالی دارد لذا آنها هم برای كسب درآمد بیشتر ساخت و ساز را شروع كردند و این میزان ساخت و ساز در كیفیت هوا، اثر منفی دارد.

نوری به ساخت برج‌ها در كاهش كیفیت هوای تهران تاكید می‌كند و می‌گوید: در شهر تهران با برج‌های متعدد كه احداث شده است، اكوسیستم شهر به هم ریخته است. شهر تهران مانند كاسه است كه در گذشته وقتی برج‌ها اینقدر مرتفع نبودند، هوا در گردش بود و خنكی و اثر خوب گردش هوا را شاهد بودیم. به مرور زمان، درخت‌ها قطع شده، باغات نابود شده و به جای آن، ساختمان‌های بلندمرتبه آمده است.


رییس كمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در ادامه می‌گوید: می‌دانیم جریان هوا در تهران از غرب به شرق است و وقتی موانع باشد، مشكلاتی را ایجاد می‌كند و قطعا روی آلودگی هوا اثرمنفی می‌گذارد.


برخی تحقیقات علمی در تهران هم تایید می‌كنند بلندمرتبه سازی در غرب تهران كه یكی از دلایل آن، ایجاد دریاچه خلیج فارس و بوستان چیتگر است، با كاهش كیفیت هوای تهران ارتباط دارد. در یكی از مطالعات علمی انجام شده در سال ۱۳۹۵ كه نتایج آن در پنجمین كنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم جغرافیا و برنامه‌ریزی، معماری و شهرسازی منتشر شد، نویسندگان توانستند پس از بررسی اقلیم و توپوگرافی شهر تهران به عنوان نمونه موردی، اثبات كنند ساختمان‌های بلند‌مرتبه در غرب تهران و بسته شدن كریدورهای باد در تهران دارای ارتباط با یكدیگرند.

این مطالعه با بررسی نقش فرم و جانمایی ساختمان‌های غرب تهران و ارتباط آنان بر تمركز یا پخش آلاینده‌های هوا با توجه به اقلیم و توپوگرافی شهر تهران، به تاثیر عوامل ساكن در شهر یعنی ساختمان‌ها بر آلودگی هوا پرداخته و این اثرگذاری را اثبات كرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha