پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴

چند سالی است که راجع به مهاجرت پرستاران به خارج از کشور هشدار داده می‌شود و امروز خبرها از کمبود پرستار حکایت دارد. امروز تعداد زیادی از آنها به مانند پزشکان و با توجه به مشکلات متعدد به‌ویژه پرداختی‌های ناعادلانه و حقوق معوق به‌دنبال مهاجرت به کشورهای دیگر هستند، زیرا در کشورهای همسایه چند برابر پرداختی در ایران را به پرستاران پرداخت می‌کنند و این مهاجرت به کمبود نیروی انسانی در کشور می‌افزاید.

پرستاران تقلبی در کمینِ سلامت جامعه

سلامت نیوز:چند سالی است که راجع به مهاجرت پرستاران به خارج از کشور هشدار داده می‌شود و امروز خبرها از کمبود پرستار حکایت دارد. امروز تعداد زیادی از آنها به مانند پزشکان و با توجه به مشکلات متعدد به‌ویژه پرداختی‌های ناعادلانه و حقوق معوق به‌دنبال مهاجرت به کشورهای دیگر هستند، زیرا در کشورهای همسایه چند برابر پرداختی در ایران را به پرستاران پرداخت می‌کنند و این مهاجرت به کمبود نیروی انسانی در کشور می‌افزاید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،همان‌طور که چند روز پیش دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، خبر داد پرستاران بیمارستان‌های دولتی بیش از ۱۸ ماه حقوق معوقه دارند. علاوه‌بر این پرستاری که بخواهد درآمد بیشتری داشته باشد اضافه‌کاری می‌کند و این کار علاوه‌بر صدمات جسمانی و روحی که ممکن است، برای آنها به همراه داشته باشد ناخودآگاه میزان ریسک خطاهای انسانی و کاری را بالا می‌برد. همین امر باعث شده که سالانه حدود ۴۰۰ پرستار به خارج از کشور مهاجرت کنند.

این در حالی است که در هر حال اکنون حدود ۲۰۰‌هزار پرستار تربیت شده در کشور وجود دارد و ۱۴هزار مدیر پرستاری نیز در کشور فعالند که بیشترین مدیران حوزه سلامت را تشکیل می‌دهند.

به اذعان دکتر مریم حضرتی- معاون پرستاری وزیر بهداشت نیز سالانه ۱۱‌هزار فارغ التحصیل پرستاری در کشور داریم و در حال حاضر ۴۰‌هزار دانشجوی پرستاری در کشور در ۲۰۰ دانشکده مشغول به تحصیل هستند.

همین اعداد و ارقام ما را امیدوار می‌کند که اگر سالانه ۹۰۰۰ پرستار جذب شوند تا سال ۱۴۰۴ به ایده‌آل نیرو در این حوزه برسیم. اما میرزا بیگی رئیس سازمان نظام پرستاری عقیده دیگری دارد و اکنون به آمار قبل از سال ۹۲ رسیده‌ایم؛ به شکلی که در سال ۹۵ به ازای هر تخت بیمارستانی، حدود ۱.۳ نفر گروه پرستاری داشتیم که این عدد در حال حاضر به عدد ۰۹/۰ رسیده است.

تفاوت حقوق و درآمد پزشکان با پرستاران و البته تاخیرهای چندین‌ماهه در پرداخت‌ اضافه کاری‌ و کارانه‌ها نیز از دیگر مطالبات جامعه پرستاری است؛ به‌طوری که به اذعان میرزابیگی – رئیس کل سازمان نظام پرستاری، میزان معوقات پرستاران حداقل 8 ماه و حداکثر 22 ماه است؛ به‌طوری که در شهر محرومی مانند گچساران، کارانه و اضافه کار پرستاران همچنان پس از 22 ماه پرداخت نشده است. در همین راستا نیز مریم حضرتی معان پرستاری وزارت بهداشت از دستور وزیر بهداشت برای پرداخت بخشی از معوقات پرستاران تا روز و هفته پرستار خبر می‌دهد. بر این اساس انتظار می‌رود بخشی از معوقات پرستاران تا چند روز اخیر پرداخت و تسویه شود.


حذف طرح قاصدک (که نارضایتی‌هایی را در پرداختی‌ها به پرستاران به‌دنبال داشت)، از جمله خبرهای خوشایند برای پرستاران در آستانه روز پرستار بود که حضرتی آن را اعلام کرده و می‌گوید: پرداخت‌ها در طرح قاصدک ظاهرا باید مبتنی بر عملکرد می‌بود، اما عملا پرداخت‌ها در این طرح مبتنی بر درآمد بود نه عملکرد. بنابراین چه پرستاران و چه پزشکان هر کسی که درآمد بیشتری داشت، برداشت بیشتری نیز داشت.

بر همین اساس پرستاران خواهان اجرای عدالت و حذف طرح قاصدک بودند که خوشبختانه با دستور اکید وزیر بهداشت این طرح حذف شد. چندی پیش هم، حیدرعلی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره کمبود 120‌هزار پرستار در کشور گفت: به‌نظر می‌رسد کمبود پرستار در کشور بیش از آمار اعلامی باشد تاجایی که امروزه به‌دلیل کمبود پرستار در کشور از همراه بیمار خدمت دریافت می‌کنیم که این خلاف قانون و مقررات بهداشت و درمان است و در هیچ‌کجای دنیا چنین پدیده‌ای وجود ندارد.

از سویی دیگر کمبود پرستار در کشور باعث شده اغلب این گروه ناچار به اضافه کاری اجباری شوند بدان معنا که اگر پرستاری تمایلی نداشته باشد تا بعد از ساعت کاری اضافه کار بایستد وی را مجبور به ارائه خدمت بعد از ساعت کاری می‌کنند.این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: اگر قرار باشد در استان های کشور تعداد بیمارستان‌ها را افزایش دهیم امکان استفاده از ظرفیت پرستاران در این مراکز درمانی وجود ندارد چراکه کمبود پرستار در کشور بسیار جدی است و تربیت این نیرو یک‌شبه رخ نمی دهد بلکه 4 سال زمان نیاز است تا صرف تربیت پرستار شود.


دولت اجازه استخدام پرستاران را نمی‌دهد
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با «آرمان ملی» در ارتباط با وضعیت مهاجرت‌پرستاران می‌گوید: دولت اجازه استخدام پرستاران را نمی‌دهد و بر اساس آمارهای متفاوت بین 80 تا 150‌هزار کمبود پرستار در مراکز دولتی و خصوصی وجود دارد. حسینعلی شهریاری می‌افزاید:

دولت اجازه استخدام پرستار را نمی‌دهد، ضمن آنکه حقوق و مزایای پرستاران در داخل کشور با خارج قابل مقایسه نیست و پرستاران خارج از کشور حتی نسبت به پزشکان ایرانی نیز شرایط بهتری دارند. تمام کشورهای خارجی پرستاران را می‌پذیرند و حقوق و مزایای مناسبی نیز به آنها تعلق می‌گیرد. او خاطرنشان می‌کند: به‌دلیل آنکه در داخل کشور از نیروی پرستاری استفاده نمی‌کنند، آنها ناچار به مهاجرت و کار و فعالیت در مراکز درمانی خارجی هستند.

شهریاری می‌افزاید: برخی افراد ناآگاه در دولت هیچ ‌تمهیدی برای استفاده از پرستاران در مراکز درمانی کشور ندارند و در نتیجه صدها پرستار سالانه از کشور خارج می‌شوند. مجلس نیز قادر به صدور مجوز برای استخدام پرستاران نیست، زیرا بار مالی دارد و خلاف است و با اصل پنج قانون شورای نگهبان مغایرت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha